Gå til innhold

BK: Grip et hjul - detalj fra nedlagt sagbruk (s/h)


Anbefalte innlegg

Legger ut et s/h bilde av en detalj fra et nedlagt sagbruk. Jeg er inne i en "small-DOF" periode, så jeg er nysjerrig på hva dere måtte synes om dette.

 

Jeg vil gjerne ha kritikk på den smale dybdeskarpheten og sort-hvitt konverteringen.

Har forsøkt å kopiere looken til Kodak Tri-x 400 film (jada, ingen ting slår originalen :cool: )

 

post-109531-1216385231_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dybdeskarpheten ser passe ut for meg, det første hjulet er i fokus og ikke noe mer. Det gir en god dybdevirkning. Stoffligheten passer godt til s/h-konverteringen, og dette gjør at man nærmest forventer at sagbruket må være nedlagt.

 

Jeg ble i alle fall sittende og se på bildet en stund...

Lenke til kommentar
Men hvorfor sorthvitt? Det her bør jo bli lekkert i farger. Men jeg kjenner jo ikke til omgivelsene, men en blanding av forskjellige brunvalører tipper jeg hele bildet består av.

 

Du har selvfølgelig helt rett. Originalen har nydelige farger, men bildet er desverre litt uskarpt. (Tipper det er bevegelses-uskarphet). Derfor gjorde jeg det om til s/h. S/h bilder tåler hardere etterbehandling uten å bli ødelagt, samt at s/h tåler en ørliten uskarphet uten å bli dårlige. At jeg kunne kamuflere bildet med lett tilførsel av "filmkorn", avgjorde det hele.

 

Jeg må si at du imponerer meg med din evne til å iakta detaljer og "lese" bilder. :thumbup:

 

Derfor legger jeg ut samme bilde i farger, slik at du kan se hvordan det skulle ha vært.

 

post-109531-1216399857_thumb.jpg

 

(Jeg måtte ta hardt i på oppskarpingen for å skjule uskarpheten, -litt for mye)

 

Håper du liker bildet i farger...

 

Edit: Bildet er ikke tuklet med. Ingen spake-dragning som clarity, vibrance etc. Fargene er rett fra kamera...

Endret av Tor Arne Bjørn
Lenke til kommentar

Mye tøffere i farger, men nå er det tydelig at du har valgt litt for smal DOF. Kom deg tilbake og ta det på ny, for i farger er det ganske tøft.

 

Du kan også gjøre det en liten smule mørkere, og øke metningen litt. Men den uønskede uskarpheten kan du gjøre lite med. Det er også synlig for meg at skarpheten er for dårlig generelt. Her må du jobbe litt mer med dybdeskarphet og skarphet generelt neste gang. Og det bør bli en neste gang.

 

Obs! Ikke overdriv de rådene jeg gir mht etterbehandling.

Lenke til kommentar

Jeg liker også bedre fargeversjonen i dette tilfellet. Når jeg ser på exif'en viser den 1/25 sek., som er i overkant på håndholdt 50mm (= 80mm med 1.6x).

Antagelig er det der uskarpheten har sin rot.

ISO 400. f/1.2 - kan med fordel stoppes ned et par hakk :)

 

Skal helt klart tilbake til det gamle sagbruket og ta flere bilder. Da drar jeg nok med meg et stativ inn også.

 

Ingen fare, PMnormal, jeg har ikke tenkt å dra i spakene. Skjønner veldig godt hva du vil fortelle meg. Og det høres fornuftig ut.

 

Takk, for tilbakemeldingene folkens!

Lenke til kommentar

Vel - om du er på 1/25 sek, f/1.2 og ISO 400, så trenger du stabilisering av et eller annet slag. Du må nemlig opp i ISO6400 og f/2.8 for at vi skal komme i nærheten. ISO 1600 = 1/100 sek, og så skal du opp i f/2.8 så da må vi opp i ISO 6400.

 

Så, enten strikk-trikset eller et stativ må til.

 

Ser ut som en veldig bra location du har funnet deg. Blir sikkert noen skikkelige kongebilder ut av dette etterhvert!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...