Gå til innhold

Hvordan ta skikkelige konsert fotos (skarpe bilder i mørket.)


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen Konsertfotograferings erfaring, men vill prøve dette. Jeg har også lyst til å ikke missbruke mitt første forsøk. Kunne dere kommer med tips og kanskje triks?

 

Hvordan får nok lys uten masse blur? (dette er det viktigste jeg er usikker på)

 

Finnes der like forhold hvor jeg kan teste kamera mitt og instillinger uten at jeg ser dette på den neste konserten jeg er på.. ?

 

Kameraet jeg har nå er "Nikon D300" med en "Sigama DC 18-50mm 1:2,8 EX MACRO HSM" går det an å ta bra konsert fotos med dette objektivet?

 

Vill selvfølgelig unngå blits (man får vell ikke bruke blits?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivet ditt er nok fint for denne bruken det, bare du er så nærme scena som mulig holder det nok bra. Kommer ann på hva du er ute etter da. Jeg liker å bruke telezoom på konserter, det gir en del morsomme utsnitt. Men dette er subjektivt.

 

Bruk så stor blender som mulig, bruk enten A eller M-modus etter smak og behag. Jeg foretrekker faktisk M med en guesstimate på lukkertid siden lysmålinga kan tro mye rart når du arbeider under sånne lysforhold. Vanligvis tar jeg noen bilder tidlig i konserten og chimper litt for å være sikker på at lukkertida passer bra til blenderen, så holder jeg et lite øye med skjermen underveis for å være sikker på ting ikke blir alt for feil.

 

Bump opp ISO så mye du må men ikke mer. D300 klarer seg jo ganske greit litt høyt oppe, tror nok du skal sikte på 800-1600. Det burde holde i massevis på 2.8. Bruk gjerne AF, siden DOF på 2.8 ikke er så dyp, men unngå helst hjelpelys. Det kan bli irriterende for folk som ser på.

 

Skyt helst RAW så du kan endre WB i ettertid for å få til en del gøyale effekter.

 

Forresten tror jeg du bør sette målinga på center weighted, siden matrix kan bli litt merkelig siden det gjerne er masse mørkt rundt motivet. Mulig spot også funker, den bruker jeg nesten aldri.

 

Hvis det er artister som flyr mye rundt på scenen kan du prøve deg med litt panorering, det kan funke. Regn forøvrig ikke med å få så veldig høy hitrate, konserter er vanskelig (men gøy, synes nå jeg).

Lenke til kommentar
Vill selvfølgelig unngå blits (man får vell ikke bruke blits?)

 

Med mindre du er veldig nær scenen så vil jo uansett ikke blitz hjelpe - og er du nær nok til at det hjelper så setter neppe artistene pris på det.

 

Ellers kommer det jo litt an på hvilken konsert det er, men det finnes ofte nok av lys på konserter - spotlights og lysshow pleier jo være en del av de fleste konserter. Fargebalansen kan være et problem siden det ofte er mye forskjellige farger på lyset, men skyter du i raw så er dette forholdsvis enkelt å fikse i etterkant.

 

Har ikke erfaring med objektivet du har, men jeg bruker nesten utelukkende et 50mm 1.4-objektiv når jeg er på konsert. Skal man få skikkelig nærkontakt så må en stå litt langt fremme, men med mindre det er snakk om arena-konserter eller konserthus-lignende ting der en ofte havner langt bak, så er dette sjelden noe problem.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Vill selvfølgelig unngå blits (man får vell ikke bruke blits?)

 

Med mindre du er veldig nær scenen så vil jo uansett ikke blitz hjelpe - og er du nær nok til at det hjelper så setter neppe artistene pris på det.

 

Ellers kommer det jo litt an på hvilken konsert det er, men det finnes ofte nok av lys på konserter - spotlights og lysshow pleier jo være en del av de fleste konserter. Fargebalansen kan være et problem siden det ofte er mye forskjellige farger på lyset, men skyter du i raw så er dette forholdsvis enkelt å fikse i etterkant.

 

Har ikke erfaring med objektivet du har, men jeg bruker nesten utelukkende et 50mm 1.4-objektiv når jeg er på konsert. Skal man få skikkelig nærkontakt så må en stå litt langt fremme, men med mindre det er snakk om arena-konserter eller konserthus-lignende ting der en ofte havner langt bak, så er dette sjelden noe problem.

 

Vell det var kanskje en litt falskhet i spørsmålet mitt, jeg sikter til å få ta noen bilder av en komiker jeg har skikkelig respekt for men tenkte meg når jeg skulle spørre har folk mye mer erfaring med konsert bilder. Som da har veldig mange likheter, heldigvis ikke så mange fargelys tho...

 

Takk for god tilbakemelding begge to.

Lenke til kommentar

Min egne begrensede erfaring med konsertfoto kom tidligere i vår, under en halv-lokal festival i verdens største veigrøft. En del av konsertene var på dagen, med det mørknet til utpå kvelden. Lærte ganske mye om M settings og lys den dagen, da jeg merkbart jobbet meg opp fra skvip-bilder til ganske mange (som jeg synes var) gode bilder mot slutten.

 

Hadde Asus Eee med, så jeg fikk sjekket kvaliteten på bildene underveis. Hjelpte også å se på Exif på bildene som blei bra, og så jobbe videre med det.

 

Skyter med Canon 450D, Sigma 17-70mm F2,8-4,5 og en Sigma 30mm F1,4. Hovedsaklig så høy blender som mulig, og jobbe meg frem til passende eksponering. Tok tid, og plass på minnekortet, men var veldig lærerikt, og mye morro.

 

Prøv deg frem. Grind (for mye MMORPGs) bilder som bare svarte, og gå nøye igjennom etterpå, så kommer det seg :)

 

Btw, jim, er jo bare å stikke innom om du vil se på de jeg tok :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg bruker for det meste lukkertidsprioritet for å fryse/kontrollere bevegelsene (1/80 - 1/250s). Bruker RAW med auto ISO samt spot lysmåling for å få artistens ansikt riktigst mulig eksponert.

 

får du 1/250 som lukketid har du neppe vært i Bergen og tatt bilder. Der er lyset de fleste steder veldig dårlig, og jeg kan bare drømme og slike lukketider selv med F1,8

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid M på konserter. Grunnen til det er at det som regel er fryktelig lite på en scene som er 18% grått. F/2.8 og ISO mellom 400 og 1600 gir som regel lukkertidene jeg trenger for å få skarpe nok bilder. Jeg bruker for det meste en 70 - 200, men det er også mye fordi jeg ikke har en rask normalzoom. Ekprimenter med forskjellige brennvidder for å finne noe du liker, og som passer til musikken.

Kaizers-konserten på Vinjerock, så jeg en som brukte 14mm på et Nikon D3. Det ga et veldig kult utsnitt, som passet bra til musikken og sceneshowet dems, men det er noe jeg mest sannsynlig ikke ville brukt på en litteratur-kveld.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...