Gå til innhold

Tilsynelatende oppbrukt harddiskplass?


Gjest Slettet+90817234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+90817234

Hei.

 

For å gå rett på sak:

Forrige torsdag kjøpte jeg en ny PC med 500 gig harddisk og Vista (Home Basic). Problemet er at harddisken viser at 70 gig er oppbrukt, selv om det i lokaldisken ikke er brukt mer enn 17 gig.

 

Jeg finner med andre ord ikke ut hvor disse 70 oppbrukte gigabytene er blitt av.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg forstår deg rett, har jeg løsningen:

 

Dette er rett og slett normalt. Jeg kan ikke si jeg vet helt hvorfor det er slik, mener jeg har hørt det har noe med forholdet mellom bits og bytes (forholdet mellom bits og bytes). Altså, en harddisk på 500GB blir i virkeligheten formatert til ca 465GB.

I realiteten har du bare 465GB lagringsplass...

 

Spør hvis du vil vite mer ;)

 

Håper jeg forstod deg rett ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

Leste om forskjeller på størrelser på en sticky-post på forumet, men slik jeg forsto det gjelder det kun eksterne og nyinnkjøpte harddisker (som skal installeres).

 

Har aldri støtet på dette problemet på andre PCer før.

 

Jeg får ta en tur på Datakjeden og høre med dem hva det skyldes. Det er fint at du har svart på innlegget mitt, men her var det ikke mye annet råd å få..

Lenke til kommentar
Leste om forskjeller på størrelser på en sticky-post på forumet, men slik jeg forsto det gjelder det kun eksterne og nyinnkjøpte harddisker (som skal installeres).

 

Har aldri støtet på dette problemet på andre PCer før.

 

Jeg får ta en tur på Datakjeden og høre med dem hva det skyldes. Det er fint at du har svart på innlegget mitt, men her var det ikke mye annet råd å få..

 

Det er litt vanskeleg å forstå deg. Meiner du at du fekk opp 500gb ledig plass på eit tidspunkt, og sidan er dette vorte redusert til 430gb?

 

Eller var storleiken på disken din 465gb, og er no på 395gb?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

magnusbe

 

Harddisken på PCen skulle være på 500 gig, men rommet ikke mer enn 465 gig. Greit nok, det er nok av plass, tenkte jeg.

Problemet her er at det er 70 gigabyte av harddisken (altså, av de 465) som er oppbrukt på noe jeg ikke kan finne ut hva eller hvor er.

 

Jeg slenger til et par screenshots for å vise bedre hva jeg mener.

Det første bildet viser hvor mye plass jeg har brukt av det totale, og det andre bildet viser hvor mye plass som egentlig SKAL være brukt.

 

post-102098-1216005244_thumb.jpg

post-102098-1216004815_thumb.jpg

 

Hvordan kan det være brukt harddiskplass på noe som ikke ligger på C: disk?!

Endret av Slettet+90817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234
Les mer om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

 

50000MB er ikke det helt samme som 500GB.

 

 

Nei nei nei...

Det er ikke dette jeg mener. Det har ikke så mye med formater eller matematiske dilldall å gjøre.

 

Poenget mitt er at maskinen ikke har brukt mer enn 16.4 gigabyte, men allikevel viser den til et bruk av 70 gigabyte. Hvor eller hva disse 70 gigabytene er brukt på kan den ikke vise til, og det er dette som er problemet mitt.

Lenke til kommentar
magnusbe

 

Harddisken på PCen skulle være på 500 gig, men rommet ikke mer enn 465 gig. Greit nok, det er nok av plass, tenkte jeg.

Problemet her er at det er 70 gigabyte av harddisken (altså, av de 465) som er oppbrukt på noe jeg ikke kan finne ut hva eller hvor er.

 

Jeg slenger til et par screenshots for å vise bedre hva jeg mener.

Det første bildet viser hvor mye plass jeg har brukt av det totale, og det andre bildet viser hvor mye plass som egentlig SKAL være brukt.

 

post-102098-1216005244_thumb.jpg

post-102098-1216004815_thumb.jpg

 

Hvordan kan det være brukt harddiskplass på noe som ikke ligger på C: disk?!

 

Det er masse mere kataloger og filer en det du har tatt "properties" på enn det bildet der.

Herregud C. disken din viser jo kun 3 mapper , og på root ser man ikke pagefile engang.

Du må slå på vise hidden files/folders samt vise system filer(slik at du får merket disse også).

 

Datakjeden kan ikke hjelpe deg med dette.

 

Deretter må du også "ta ownership" eller legge deg til som bruker via security på foldere som "System Volume Information"

Bare se her hvor mye som er i den:

post-35394-1216006193_thumb.png

Lenke til kommentar

Du har sikkert også shadow copies som tar opp endel plass.

 

Merk at siden du har så stor C: partisjon blir allokert plass for system restore og shadow copies større.(det reserveres 15% som default)

 

For deg på en 465GB partisjon blir shadow reservasjonen på 15% = 69.75GB

 

Min C: partisjon er 100GB

 

Eksempel her er det 15GB ( kommando må kjøres i en admin cmd)

C:\Users>vssadmin list ShadowStorage /for=C:
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
  For volume: (C:)\\?\Volume{308d9275-4931-11dd-9af3-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (C:)\\?\Volume{308d9275-4931-11dd-9af3-806e6f6e69
63}\
  Used Shadow Copy Storage space: [b]14.129 GB[/b]
  Allocated Shadow Copy Storage space: 14.59 GB
  Maximum Shadow Copy Storage space: 15 GB


C:\Users>

 

 

En annen ting du kan gjøre for å se plass brukt av filer er chkdsk (read only)

Den vil gi deg "korrekt" sum av brukt plass enten det er i hidden eller system uansett hva slags visning du har i explorer.

C:\Users>chkdsk c:
The type of the file system is NTFS.
Volume label is VSTA64-2.

WARNING!  F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
 125952 file records processed.
File verification completed.
 131 large file records processed.
 0 bad file records processed.
 6 EA records processed.
 44 reparse records processed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
 166356 index entries processed.
Index verification completed.
 0 unindexed files processed.
CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
 125952 security descriptors processed.
Security descriptor verification completed.
 20203 data files processed.
CHKDSK is verifying Usn Journal...
 37240200 USN bytes processed.
Usn Journal verification completed.
Windows has checked the file system and found no problems.

104857599 KB total disk space.
[b]  57853324 KB in 103917 files.[/b]
 60240 KB in 20204 indexes.
	 0 KB in bad sectors.
232051 KB in use by the system.
 65536 KB occupied by the log file.
 46711984 KB available on disk.

  4096 bytes in each allocation unit.
 26214399 total allocation units on disk.
 11677996 allocation units available on disk.

C:\Users>

post-35394-1216007705_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du kan resize shadow copies reservasjon på følgende måte:

 

Her har jeg satt min ned fra 15GB til 10GB

C:\Users>vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=10GB
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Successfully resized the shadow copy storage association

C:\Users>vssadmin list ShadowStorage /for=C:
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
  For volume: (C:)\\?\Volume{308d9275-4931-11dd-9af3-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (C:)\\?\Volume{308d9275-4931-11dd-9af3-806e6f6e69
63}\
  Used Shadow Copy Storage space: 8.999 GB
  Allocated Shadow Copy Storage space: 9.48 GB
  Maximum Shadow Copy Storage space: 10 GB

 

Her er en kommentar fra en på howtogeek.com sitt forum som hadde Vista på en 500GB partisjon:

I have a new Vista Home Premium system which has a huge 500GB disk of which, after only a few weeks, 68GB was being used as system restore - but was inoperable as various error messages would appear about corrupt snapshots and incompatible serializing packages and Vista could not find any disk at all to restore to or from!

Having reduced the max size of the shadow storage to only 10GB suddenly Vista is happy with no errors and instant access to system restore.

Thanks again!

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

Jeg ringte til Datakjeden i går. Han jeg snakket med mente at det kan komme av at de har glemt å formatere en del av sikkerhetssektoren i Vista, eller så kunne jeg reformatere hele PCen og installere Vista på nytt.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å ordne problemet selv, før jeg må dra med maskinen til butikken.

 

 

proaudio

 

Har ikke sett etter, nei. Det står ikke noe merke på maskinen, bare Datakjeden, og de har jo ikke drivere.

 

 

syar2003

 

Okai, jeg slo på hidden files; det kom opp en mappe ved navn ProgramData (124 MB).

Jeg finner ikke System Volume Information, selv om jeg ser mappestien du har gått i screenshotet. Det eneste jeg finner er 'security' i Windowsmappa, med tre undermapper (database, logs og templates).

 

Når det gjelder shadow copies, kan man resize de så mye man vil?

 

... Hvordan åpner jeg commando?

Og må jeg skrive det som står der eller er det mulig å paste alt inn?

 

Jeg leste noe om å dele partisjonen. Ville jeg fått større utbytte av harddiskplassen om jeg gjorde det?

 

 

Det er en del spørsmål, men jeg er blank på dette området.

 

 

magnusbe

 

Ah, takk, jeg skal ta en titt.

 

 

 

Forresten, jeg syns det er litt merkelig at når maskinen starter, så går den rett inn på brukerkontoen min, selv om det er to brukerkontoer på maskinen. Jeg har ikke passord, men det skal vel ikke ha noe å si når den ikke viser brukermenyen?

 

Edit: Stryk det lille over, jeg trodde ventemodusknappen var avslutt. Er ikke vant til Vista...

Endret av Slettet+90817234
Lenke til kommentar

Det er et valg for også å vise "system" files.

Uansett du trenger ikke "se" System Volume Information hvis du bruker triksa jeg har vist deg.

Når det gjelder å resize shadow copies (som lagres der) må du selv finne ut hva du ønsker som minimum.

Følger du med litt over tid vil du kunne se i "system restore"(system gjenoppretting) hvor mange gjennopprettings punkter som du har tilgang til.Det bør iallefall være plass til at du får 4-5 dager .

noe mellom 8-15GB en eller annen plass kan være greit å sette med vssadmin. Deretter er det bare å følge med om du kan minke mere eller må øke litt igjen , dette da det er system spesifikt for deg og din installasjon/pc hvor mye plass ett gjennopprettingspunkt bruker.

Men du kan minst sette det ned fra dine 69GB til 15GB på flekken.

 

 

 

Edit:

... Hvordan åpner jeg commando?

Og må jeg skrive det som står der eller er det mulig å paste alt inn?

 

Trykk på windows start knappen. I søkevinduet skriver du CMD . Over vil snarveien til command prompt dukke opp. Høyreklikk på den , og velg kjør som administrator. Brukerkontroll vil da kanskje poppe opp med om du vil tillate dette - aksepter.

I det sorte command vindue skriver du inn følgende ( påse at du har med mellomrom(space tasten) på riktige steder og skriv nøyaktig inn følgende:

vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=15GB

Etterfulgt av enter tasten.

post-35394-1216130695_thumb.png

post-35394-1216131148_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

Å, takk. Det hjalp veldig! Harddisken har nå 430 gig ledig. ^_^

Jeg får se litt an, som du sier.

 

En ting til; at harddisken skulle ha 500 gig, men bare har 465 gig, kan det gjøres noe med, eller er det, som nevnt av andre, bare slik det er pga. formatforskjeller eller så?

 

Det er ikke veldig betydelig for meg, med tanke på at jeg har en ekstern harddisk på samme størrelsen, men jeg bare lurer.

Lenke til kommentar

Akkurat det med 500 GB blir til 465 GB, skyldes bare at lagringsplassprodusenter regner 1 kB som 1000 bytes mens de fleste operativsystem, programmer osv. regner 1 kB som 1024 bytes. Jo større harddisker du kjøper, jo mer "mister" du for å si det på den måten. Min 120 GB er på kun 109 GB f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...