Gå til innhold

Studere jus/bli advokat


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Kan noen som har peiling eller vet hvor jeg finner bra informasjon fortelle litt om hvordan det er å være jus student og hvordan det er å være advokat, samt andre yrker du kan oppnå gjennom en slik utdanning? Hva slags arbeidsoppgaver har du, hvordan er arbeidshverdagen? Har du lang vei til god lønn? Er advokat det best betalte du kan bli?

Hvis du selv har studert/studerer jus er det kjempefint om du bare forteller litt:)

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/advokat

 

Intervju med advokat:

http://utdanning.no/yrker/ukens_yrke/advokat

 

Intervju med jusstudent:

http://utdanning.no/utdanningsinformasjon/...tudent/juristen

 

:thumbup:

 

Har flere venner som studerer juss, og det er ett av de tyngste fagene du kan studere. Det er enorme mengder pensum som skal pugges, og jusstudenter er gjerne de som sitter lengst på lesesalen. Men hvis interessen er der, så vil det ikke være noe problem. Det er utrolig spennende!

 

Hilsen fremtidig jusstudent!

 

EDIT: Erstatt 'pugge' med 'forstå/lære/whatever'. Dere under har selvsagt rett!

Endret av mathos
Lenke til kommentar
Har flere venner som studerer juss, og det er ett av de tyngste fagene du kan studere. Det er enorme mengder pensum som skal pugges, og jusstudenter er gjerne de som sitter lengst på lesesalen.

 

Jeg vil gjerne få si at juss ikke er så mye pugging som enkelte skal ha det til. Det er riktig at jusstudenter leser mest (jf. flere studentundersøkelser), men det er altså ikke pugging det dreier seg om. En pugger ikke lover og forskrifter, men bruker atskillig tid på å øve opp evnen til å se sammenhenger, og til å få forståelse for faget.

 

Hadde det vært tilstrekkelig med pugging, så hadde alt vært så meget enklere :)

Lenke til kommentar

Som stud.jur. sier, er ikke studietilværelsen så preget av pugging som mange vil ha det til. Iallfall er det ikke tale om noen "pugging av lover." Det er heller ikke så mye lesing, pensum er ikke særlig omfattende om en regner antall sider.

 

Derimot handler studiene svært mye om å forstå jussens ulike bestanddeler, sette dem i system og anvende dem i forstandige resonnementer. Slik sett er jus et utpreget teoretisk og abstrakt fenomen.

 

Advokattilværelsen kan jeg kanskje si noe om, da jeg har arbeidet en tid ved et advokatkontor skjønt uten å være annet enn student.

 

En advokat har en veldig spennende arbeidsdag. To saker er nesten alltid forskjellige, og om de ikke er det, kan det vise seg at jussen har endret seg siden sist. Derfor har en nok ikke så mye rutinearbeid som advokat, en må stadig forholde seg til nye problemstillinger. Dette gjør at timene på kontoret flyr - en kjeder seg sjelden.

 

På den annen side har en advokat et stort ansvar. Klienten som kommer til deg gjør jo så nettopp fordi han har et problem han ikke klarer løse selv, og dersom du som advokat gir dårlige råd, eller ikke arbeider grundig nok, kan det hele ende med rettssak hvor klienten taper og ikke står igjen med annet enn en regning på salær.

Lenke til kommentar

Jeg føyer meg til disse kloke ord...

 

I tillegg må det nevnes at som jurist så har du en unik kombinasjon av praktisk utdanning (juristutdannelsen er overraskende praktisk i sin karakter), uten at dette går på bekostning av det mangfold av jobber og yrker som åpner seg.

 

Er du jurist, så besitter du en kompetanse (både formelt og reelt) som gir et enormt spekter av utfordringer. Advokat er kanskje det de fleste tenker seg, men det mange ikke vet, er at utdannelsen gir grønt lys for en rekke andre yrker. F.eks. er det jurister som har det avgjørende ordet for om politiet skal få utstyre seg med skytevåpen i en skarp situasjon (jourhavende politijurist).

 

Jeg vet ihvertfall at det er mange som starter på jusstudiet med det mål å bli forsvars- eller forretningsadvokat, men som med tiden ser at det foreligger en rekke andre muligheter som bare ligger og venter!

Endret av studjur
Lenke til kommentar
Syns denne setningen fra utdanning.no var litt logisk:
Gjennomsnittlig lønn for alle advokater er rundt 1 000 000 kr, men de fleste tjener mindre, rundt 500 000 - 800 000 kr.
Noen som har noe å si (link) rundt dette?

 

Dette er ulogisk hvis man ikke vet forskjell på modus og gjennomsnitt.

 

Eksempel:

Her er årsinntekta til 3 advokater:

 

A: 500.000,-

B: 500.000,-

c: 2.000.000,-

 

Tilsammen 3 mill.

 

Gjennomsnitt: 1 mill.

 

Modus: 500.000 (Den verdien som det er flest av).

Median: 500.000 (Den midterste verdien i tabellen).

 

Gjennomsnittet er større en både modus og median.

Dette gir en positiv skjev fordeling, som betyr at noen tall er veldig mye høyere enn gjennomsnittet.

 

(Vet detta er off-topic, men alle har godt av å kunne litt enkel statistikkanalyse).

Lenke til kommentar

Folk har forskjellige motiver for å studere juss.

 

Noen er opptatt av status og lønn.

Noen ønsker en spesiell stilling hvor det er et krav eller en fordel å være jurist.

Noen har et generelt samfunnsengasjement.

Noen er kanskje veldig opptatt av rettferdighet...

 

Arbeid:

Ved å søke på NAV i juridiske stillinger, så vil du kunne få et inntrykk av hva slags jobber man kan få.

 

Som advokat kan man rette fokus mot private, det offentlige eller bedriftsmarkedet ($$$).

Man kan selvfølgelig også konsentrere seg om straffesaker, enten som forsvars- eller bistandsadvokat.

 

En del større firmaer har egne jurister. Man arbeider da gjerne med kontrakter eller personell (HR).

 

I det offentlige er det en haug jurister. De arbeider med "alt" i stat, kommune, direktorat, osv.

Nær sagt alle livsområder er lovregulert og der det finnes en lov finnes det også noen som administrerer den...

 

Politiske partier og andre organisasjoner som Røde Kors har også jurister.

 

Domstolene og påtalemyndigheten, selvfølgelig.

 

Man kan også jobbe på en høyskole eller et universitet og drive med forskning og/ eller undervisning.

 

Lønn:

Som saksbehandler i en kommune tjener man kanskje ikke mer enn en iherdig omsorgsarbeider.

Som partner i et stort advokatfirma med betalingssterke klienter tjener man kanskje 10 ganger så mye.

Men det er mye arbeid. Lange dager, flere styreverv, osv.

 

Studiet:

Studentene (UiO) er veldig fokusert på karakterer og mange føler presset som tyngende. (Leste et sted at jusstudentene var kraftig overrepresentert hos psykologen på Blindern).

Du skal ha en sterk CV/ vitnemål for å få innpass hos de store firmaene.

 

De fleste opplever det nok som stimulerende å lære litt juss, men opplever kanskje ikke alle fag som like spennende.

I Oslo får man nå kun et halvt år med "valgfag". Således kan man velge to fag som retter seg mot et spesielt område man har lyst til å jobbe med, f.eks. menneskerettigheter, skatterett, eller noe annet. (Muligens har man også litt valgfrihet knyttet til de såkalte perspektivfagene, som kriminologi, hvis dette fremdeles er pensum, da).

 

Forøvrig synes jeg studiet var lagt opp veldig teoretisk (men jeg studerte på en annen ordning enn dagens).

 

Muligens starter du på jussen med klare forestillinger om hva du skal bli. I løpet av studiet kan man få en del impulser og etter noen år på universitetet har man kanskje forandret mening. Noen studerer økonomi i tillegg til jussen. Jeg valgte noen greier på humanistisk fakultet i stedet.

 

Ellers:

Det uteksamineres mange jurister og mange av dem har gode karakterer. Noen har andre bachelor- og mastergrader i tillegg. Det er krevende å skille seg ut.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...