Gå til innhold

Flytte AD fra Windows Server 2003 til Windows Server 2003


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som topicen sier så skal jeg flytte AD fra en gammel server med Windows Server 2003 til en ny. Den gammle serveren har flere pc-er og brukere i AD som helst ikke skal merke at vi bytter server. Vi kjører også DC på den nye og gammle serveren. En løsning ville vært å legge inn alt manuelt på nytt igjen, men det vil føre til mye ekstra arbeid og er derfor ikke ønskelig.

 

Dette bør helst gå så smertefritt som mulig, da vi er avhengig av oppetid. Derfor er planen å klargjøre den nye serveren før vi tar den ibruk.

 

Eneste erfaring jeg har med dette er da jeg en gang for lenge siden oppgraderte fra Windows Server 2000 til 2003, men det ble gjort på en veldig knotete måte som førte til 5 dager med knoting før det virket.

 

Noen som har forslag til hvordan vi skal gå frem, evt. erfaring/eksempel på hvordan vi ikke skal gjøre det ?

 

Håper på gode informative svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp ny server som domenekontroller og gi den god til til å replikere AD. Når dette er gjort ligger hele AD-databasen i på den nye serveren, og det er bare master-rollene som må flyttes slik at den gamle serveren ikke har noen aktive roller i nettverket.

 

Sett opp den nye serveren som DNS. Flytt så FSMO-roller (google det, det er enkelt). Schema master er vel den eneste som er kjip i den forstand at det er det siste du bør gjøre før den gamle serveren kasseres. Husk også andre tjenester, som f.eks. DHCP.

 

Når du skal ta ned den gamle serveren så husk for guds skyld å demote den fra DC til member server først - ikke bare skru den av og kast den...

 

Hele operasjonen er mer eller mindre transparent for brukerne med mindre du bæsjer på leggen under veien :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...