Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123897

Urbandictionary.org:

Someone who doesn't believe in any gods, or strongly believes that there is no such thing as a divine being or god.

I contend that we are both atheist. I just belive in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.

 

Her er også noen linker

 

http://www.google.no/search?hl=no&q=de...3%B8k&meta=

 

http://www.askoxford.com/concise_oed/atheism?view=uk

 

Pick your definition. Jeg vet ikke hvilken av disse som er helt korrekt.

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Ja, hva er det beste definisjonen på en ateist? Jeg har en norsklærer som fortalte meg at en ateist tror kun på det som kan bevises. Men så ligger det jo litt i ordet at en ateist er en antiteist. Og når en teist er en som tror på en personlig gud, må vel en antiteist være en som ikke gjør det?

 

www.Wikipedia.com

 

Atheism, as an explicit position, can be either the affirmation of the nonexistence of gods,[1] or the rejection of theism.[2] It is also[3] defined more broadly as synonymous with any form of nontheism, including the simple absence of belief in deities

 

Kort fortalt, en ateist er en som ikke tror på noen gud, verken mer eller mindre.... en som du nevner A-teist, anit teist....

 

En som ikke tror på annet enn det som kan bevises er ikke definisjonen på ateist, selv om det i de fleste tillfellene stemmer.... "It goes with the territory" for å si det sånn.... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Sjekk ut disse sidene for da får en forklaring på det.

Human etisk forbund

Der ofte borgelige konformerer seg.

 

Ateisme og ateist.

 

Ateisme er avledet av det greske uttrykket Atheos, som betyr "uten gud".

 

Norge er Human-Etisk Forbund den største organisasjonen og livssynssamfunnet for ateister og agnostikere med et humanistisk livsyn.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd: Ateisme (eg. atheos, som nevnt et par innlegg over) betyr intet annet enn uten gud. Hva man legger i det kan være så mangt.

 

Den aller mest aksepterte definisjonen er at en ateist ikke tror på en gud (i motsetning til viten om dette). Det betyr som oftest at vedkommende ikke tror at foreslåtte guder finnes, og/eller at det ikke finnes en eller flere guder i det hele tatt. Det kommer svært an på definisjonen av Gud/en gud, og en ateist kan ha svært ulike standpunkt alt etter hvilken definisjon man forholder seg til.

 

Skal ikke være lett. ;)

Lenke til kommentar
Synes forklaringen fra Wikipedia er god

 

 

Jeg synes den er usedvanlig dårlig. Det beste er å lese mange forskjellige kilder, argumenter for det ene og det andre, og komme frem til at ateisme både er mangel på gudstro og en overbevisning om at gud(er) ikke eksisterer.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Ettersom jeg godtar at man ikke kan bevise at gud ikke eksisterer (på lik linje med unicorns etc) så føler jeg den mest nøyaktige betegnelsen jeg vil sette på meg selv er:

 

Agnostic atheism—the view of those who do not know of the existence or nonexistence of God or gods, and do not believe in them.

Lenke til kommentar
Ved å se på definisjonene kan jeg til noen ateisters store forargelse proklamere:

 

Jeg var ateist! :w00t:

Ikke alle kan rettmessig kalle seg ateister. Jeg kjenner tilogmed folk som kaller seg religiøse, men ikke er det.

Lyst å fortelle hvordan du så lyset? ^^

Lenke til kommentar
Ved å se på definisjonene kan jeg til noen ateisters store forargelse proklamere:

 

Jeg var ateist! :w00t:

Ikke alle kan rettmessig kalle seg ateister. Jeg kjenner tilogmed folk som kaller seg religiøse, men ikke er det.

Lyst å fortelle hvordan du så lyset? ^^

 

Rettmessig? Lese definisjonene gutt!

 

Anyway, nei, jeg tror ikke jeg skal utdype hvordan jeg ble kristen, da det helt garantert vil starte en krig mellom ateister og kristne IGJEN, noe jeg ikke ser en meget stor mening i.

Lenke til kommentar
Ved å se på definisjonene kan jeg til noen ateisters store forargelse proklamere:

 

Jeg var ateist! :w00t:

Ikke alle kan rettmessig kalle seg ateister. Jeg kjenner tilogmed folk som kaller seg religiøse, men ikke er det.

Lyst å fortelle hvordan du så lyset? ^^

 

Rettmessig? Lese definisjonene gutt!

 

Anyway, nei, jeg tror ikke jeg skal utdype hvordan jeg ble kristen, da det helt garantert vil starte en krig mellom ateister og kristne IGJEN, noe jeg ikke ser en meget stor mening i.

Det finnes mange forskjellige grunner til å være ateist. Jeg er ateist fordi jeg er logisk menneske uten noen som helst form for spiritualisme i meg. En som tenker som meg vil aldri kunne bli religiøs om personen ikke oppdratt i et religiøst miljø.

 

Fant en god svensk debatt mellom en kristen og en ateist der begge er faktisk ganske flinke.

http://youtube.com/watch?v=9qcsJGqPHOI

 

The atheist experience er rimelig bra også. Ateister som tar imot telefoner og snakker om mange forskjellige tema.

Lenke til kommentar
Det finnes mange forskjellige grunner til å være ateist. Jeg er ateist fordi jeg er logisk menneske uten noen som helst form for spiritualisme i meg. En som tenker som meg vil aldri kunne bli religiøs om personen ikke oppdratt i et religiøst miljø.

 

Fant en god svensk debatt mellom en kristen og en ateist der begge er faktisk ganske flinke.

http://youtube.com/watch?v=9qcsJGqPHOI

 

The atheist experience er rimelig bra også. Ateister som tar imot telefoner og snakker om mange forskjellige tema.

 

Syntes den videoen fra den ateist gruppen som svarer på spørsmål er den fineste. De forklarer et "lyst" kristen hode at hjernen hans styrer muslene hans ved hjelp av elektriske impulser hvorpå fyren klarer å utbryte at det trodde han ikke noe på, for da ville han kortsluttet i dusjen.... Jøss, for et fjols! Syntes nesten synd på de som sitter der når sånne uopplyste fjols ringer inn og sier deres mening om hvorfor de syntes religion er så bra og hvorfor de tror på gud.... Skulle nesten vært ulovelig å være så utrolig dum som mange av de som ringer inn der!!

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Ja, hva er det beste definisjonen på en ateist? Jeg har en norsklærer som fortalte meg at en ateist tror kun på det som kan bevises. Men så ligger det jo litt i ordet at en ateist er en antiteist. Og når en teist er en som tror på en personlig gud, må vel en antiteist være en som ikke gjør det?

 

En ateist er KUN en som ikke tror på gud(er). Så enkelt er det. Det er ingenting annet man kan definere en ateist som.

Lenke til kommentar
Syntes den videoen fra den ateist gruppen som svarer på spørsmål er den fineste. De forklarer et "lyst" kristen hode at hjernen hans styrer muslene hans ved hjelp av elektriske impulser hvorpå fyren klarer å utbryte at det trodde han ikke noe på, for da ville han kortsluttet i dusjen.... Jøss, for et fjols! Syntes nesten synd på de som sitter der når sånne uopplyste fjols ringer inn og sier deres mening om hvorfor de syntes religion er så bra og hvorfor de tror på gud.... Skulle nesten vært ulovelig å være så utrolig dum som mange av de som ringer inn der!!

 

:)

Det er også derfor the atheist experience ikke er så bra. De representerer flinke og opplyste ateister og en gjeng idioter av noen religiøse. Then again, ringer man inn dit og påstår noe om religion så blir man overkjørt uansett siden religion er alt annet enn logisk og\eller holdbart i diskusjoner. Om man skal ha en skikkelig debatt så må BEGGE sider representeres likt som de gjør i den svenske debatten.

 

På en annen side er the ateist experience veldig fair når de diskuterer og tar ikke nytte av folks idioti. Og de er veldig nøye på riktige definisjoner av begrep og slikt. Og det er dessverre noe som er veldig viktig for å kunne ha en skikkelig diskusjon. Det er ikke et eneste spørsmål de gutta der ikke kan svare på. Og de er alltid overlegen. Veldig fornøyelig egentlig.

 

Om du ser på andre "debatter" på youtube så er det ENSTE de gjør å finne svak ordlegging på det motparten sier og deretter rive det fra hverandre med tafatt argumentering. HUFF!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...