Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

CD-spiller/Frontsystem/"Baksystem"/Sub - Spørsmål


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Driver å bygger sub-kasse til bilen min, en Saab 900i 89-modell, og har kommet såpass langt at jeg bare mangler å kle fronten, sette på plass elementene og fuge hjørnene osv inni kassa.

For fuging bruker jeg Tech7, for festing av elementer vil jeg bruke 6mm bolter med skiver og låsemuttere (det er 2x10" dynaBEL DY9410) og jeg vil kle den i sort filt og lakke/male skruene sorte for å få en fin finish.

 

Noen innspill på dette? Jeg ble fortalt av en kompis at jeg burde legge inn et lag med asfalt-plate/huntonitt-plate for bedre demping, men kjenner man veldig stor forskjell på det? Jeg bruker MDF 16mm lyddempende plate til kassa og vil fuge igjen glippene.

 

Så var det CD-spiller, her er jeg litt usikker men jeg tror jeg vil gå for en Alpine-spiller og har sett litt på dynabel.no hvor elementene og forsterkeren (BF4501 ellerno). Har dere noen anbefalinger her? Vil helst investere i en ganske bra spiller så jeg slipper å oppgradere den så altfor fort men ikke mer enn 3 000, et sted mellom 2 og 3k.

 

Frontsystemet vil også bestå av Alpine høyttalere. Her må jeg bygge ut i dørene for det er ikke lagt opp for noe høyttalere i døra på 900i, hvis noen av dere kjenner bilen så sitter høyttalerene på dasnbordet. De skjules av et lokk hvor jeg vil lage et hull og plassere noen tweekers i for å utnytte plassen. I siden vil det mest sannsynlig være 5,25" elementer. Får se hvordan jeg gjør det når jeg bygger ut, det er ikke helt bestemt enda.

 

Noen inspill her? :)

 

 

"Baksystemet" vil bestå av 2 6x9" i hattehylla, også Alpine. For å drive front/baksystemet vil jeg gå til innkjøp av en forsterker jeg vil plassere bak med den andre forsterkeren. Det er ikke sikkert dette er nødvendig, men kjekt å ha? Kommer nok ikke til å gå til innkjøp av dette med en gang, det blir litt dyrt i en omgang. Jeg skal slenge opp no bilder for å vise W.I.P. av prosjektet i Showroom'et hvis dette er ønskelig :) Har troen på at dette kommer til å bli ganske bra!

 

 

Spørsmål og gode råd taes imot med takk!

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenk så mye på 6x9" i hattehylla, ingen grunn til å ødelegge den... du vil få nok bass med basskassa, og ønsker du litt "surround" i bilen, sett heller et par 4" bak i originalfestene og driv de med spiller-forsterkeren.

 

Sikt på 6,5" i dørene... det er også grei plass til 8"ere der for enda bedre bass forfra. Diskanter i dashbordet, eller noen gode 4" koaksialer/komponentsett.

Lenke til kommentar

Hvis du vil prøve å finne noen originalfester i den bilen skal du få lov til det, for det finnes ingen andre enn de som sitter i dashbordet foran, og de er små, husker ikke helt størrelsen..

 

Grunnen til at jeg ville ha 6x9" i hattehylla var for den "surrounden", de skal ikke spille så mye bass. Jeg vet ikke hvordan jeg skal bygge ut i dørene enda, men jeg må bygge ut ganske mye for å få plass til 6,5" men må se på det. 8" er uaktuelt, da blir det for stor klump. Skal legge ut noen bilder så du kan se hvordan det ser ut .. Det er ikke stor plass :p

Lenke til kommentar

Jo takk, jeg vet hvordan en 900 ser ut. ;)

Her er et eksempel på dørpaneler til 900, hvor det nok blir plass til 8" også, 6,5" på bildet:

MIR900Transmedia.jpg

 

Du har plass til 4" i dashbordet ja, jeg anbefaler jo helst noe som passer. :) Skal være originalplasser bak også... er det sedan eller kombi du har?

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

De ligner ikke på de jeg har, men jeg skal stikke innom bilopphuggeriet snart og se om jeg finner no dørpaneler som passer. Jeg kan og plassere 4" på dashbordet ja, men noen tweekers hadde gjort seg fint der de og? Eller er det lurt å ha de stående mot deg på dashbordet?

 

Skal legge opp bilder av hvordan min ser ut når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Angående fugemasse, så blir vel Tech7 litt overkill? Jeg mener nå standard akryl er godt nok til å fuge med. Brukte det på den siste kassa jeg bygde, og det ble pottetett. Akryl henger godt også. Koster jo også MYE mindre.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
De ligner ikke på de jeg har, men jeg skal stikke innom bilopphuggeriet snart og se om jeg finner no dørpaneler som passer. Jeg kan og plassere 4" på dashbordet ja, men noen tweekers hadde gjort seg fint der de og? Eller er det lurt å ha de stående mot deg på dashbordet?

 

Skal legge opp bilder av hvordan min ser ut når jeg kommer hjem :)

 

De er jo helt like de dørtrekkene du har, foruten høyttalerdelen, og det er jo det som er hele poenget...??

Lenke til kommentar

Stusset litt på det selv, didn't make sense :p Men nå er signalkabel strekt hvertfall! Venter bare på lønning så kan jeg bestille resten! Burde jeg gå for Alpine til bassmellomtoner og cd-spiller, og Seas Lotus diskantdomer eller har dere andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Stusset litt på det selv, didn't make sense :p Men nå er signalkabel strekt hvertfall! Venter bare på lønning så kan jeg bestille resten! Burde jeg gå for Alpine til bassmellomtoner og cd-spiller, og Seas Lotus diskantdomer eller har dere andre forslag? :)

 

Hvorfor blande?? gå for Seas Lotus Performance sett du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...