Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man spare bensin med å ikke "renne" på giret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker man noe særlig mindre bensin hvis man - med motoren i gang selvfølgelig - "renner" ned bakker i fri, istedenfor å "renne" nedover med motoren i gir?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilen bruker 0,0 ml bensin når den står i gir og du slipper gasspedalen. Når den står i fri går den på tomgang og bruker en del bensin.

Derfor sparer du bensin på å ikke sette den i fri i nedoverbakker. Sparer bremser også.

Skrevet

som endrebjo sa, er det faktisk motsatt. Du bruker ikke bensin i det hele tatt ved å la den være i gir, og ikke å tråkke på gassen. Du sparer bremser og, det er riktig. Jo høyere turtall (lavere gir), jo større bremseefekt får du, forresten.

Skrevet

Hm, då lærte eg noko nytt i dag og... Eg trudde alle bilar bruka noko bensin så lenge motoren gjekk, uansett om dei stod i gir eller ikkje.

Men korleis fungerer dette i praksis? Er det ein eller anna mekanisme som stengjer gasspjeldet/stoppar innsprøytningssystemet når bilen er i gir og gassen vert slept heilt ut? Eller er det eigne tomgongsdyser som berre er aktive når bilen ikkje er i gir?

Skrevet

Jeg vil tro at den kutter drivstofftilførselen når gassen er sluppet og turtallet er over tomgangsturtall. Dette skjer selvfølgelig bare på biler med innsprøytning. Forgassermotorer har ikke fuel-cut, men disse begynner det vel å bli få av etter hvert.

Når du triller bortover i gir uten å trykke på gassen (bilen triller saktere og saktere), så merker du at motoren begynner å lage rare lyder og riste når du kommer ned på tomgangsturtall. Det kan tyde på at den begynner å sprøyte inn drivstoff igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...