Gå til innhold

AMD XP2100 fungerer ikke :(


Invert

Anbefalte innlegg

Hallo håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt med å finne ut hva som er problemet.

 

Fikk min XP2100+ AMD (Palomino)cpu fra multicom.no idag, endelig skulle jeg få dobbelt så rask prosessor. Først flashet jeg biosen min så den støttet xp2100 og så monterte jeg prosessoren. Ingen oppstart :( ller jeg hørte at det brummet i harddiskene mine.

 

så så jeg at den ene kabinett viften (Enermax) som er koblet med konverterer fra "cdrom strømmen" men den snurret ikke. Da tenkte jeg at min 250watt strømforsyning var for lite til å fore systemet mitt. Koblet da fra enermaxen og hd'ene og dvdrommen, det fungerte ikke da heller.

 

Hva kan være galt da? alt fungerte med min 900mhz amd men ikke med xp2100.

 

Mitt system:

Soltek hovedkort SL-75DRV4 med VIA Apollo KT266A series (hovedkortet er P2 og ikke P4 modell som det sår på hjemmesiden til kortet mitt)

 

512mb ddr ram fordelt på 2 brikker

2*40gb hd'er 5400rpm (Seagate og western Digital)

Standard Dvd rom 16x/40x

250watt strømforsyning

geforce 4 mx 460

logitech mus og tastatur (standard optisk mus og internet navigator SE keyboard)

nettverkskort 10/100

lydkort soundblaster et eller annet

skjerm 17"

 

Håper dere kan hjelpe meg for jeg hadde gledet meg så til å se XP2100 komme opp på skjermen :)

 

Har prøvd det meste nå og er irritert fordi det ikke funker.

hvis du tar et kjapt søk på goole.com finner du hjemme siden til hovedkortet mitt hvis det skal være til noe hjelp og jeg har flashet til nyeste bios som er for version P2 og ikke nyeste som er for P4

 

Takker for absolutt alt av svar!

Hilsen irriterte InVert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sier alle at 250w psu er for svakt ? jeg tror ikke dere vet helt hva dere snakker om. Dere har bare hørt det av noen som har hørt det.

Jeg hadde bare 250w før på mitt system, og det var klokket XP2400+, 512ddr og radeon 9500 @ 9700 + masse diverse cdrom, brenner, hd, 2x nettverkskort, tvkort, lydkort + mere. SÅ det er nok ikke strømforsyninga hans.

Lenke til kommentar

Jo jeg har testet å sette fsb til 133 og 100 selv om det skal være 133. Prøvde med manuell multiplier og automatisk. men det går enda ikke :(

 

Og jeg var _kjempe_ forsiktig med cpu og kjøler.

 

Uff så kjipt dette var... etter jeg flashet bios fungerte det med 900mhz'en og jeg satt inn xp2100 etterpå. Kanskje teste om det enda fungerer men takk for svar...

Lenke til kommentar
Hvorfor sier alle at 250w psu er for svakt ? jeg tror ikke dere vet helt hva dere snakker om. Dere har bare hørt det av noen som har hørt det.

Jeg hadde bare 250w før på mitt system, og det var klokket XP2400+, 512ddr og radeon 9500 @ 9700 + masse diverse cdrom, brenner, hd, 2x nettverkskort, tvkort, lydkort + mere. SÅ det er nok ikke strømforsyninga hans.

Bare fordi det virka bra hos deg, behøver ikke bety det virker bra hos han.

Lenke til kommentar
Hvorfor sier alle at 250w psu er for svakt ? jeg tror ikke dere vet helt hva dere snakker om. Dere har bare hørt det av noen som har hørt det.

Jeg hadde bare 250w før på mitt system, og det var klokket XP2400+, 512ddr og radeon 9500 @ 9700 + masse diverse cdrom, brenner, hd, 2x nettverkskort, tvkort, lydkort + mere. SÅ det er nok ikke strømforsyninga hans.

Bare fordi det virka bra hos deg, behøver ikke bety det virker bra hos han.

assa min kompis hadde tbird pc med masse vifter og neonlys og greier. og han hadde 200W!!!

Lenke til kommentar
Hvorfor sier alle at 250w psu er for svakt ? jeg tror ikke dere vet helt hva dere snakker om. Dere har bare hørt det av noen som har hørt det.

Jeg hadde bare 250w før på mitt system, og det var klokket XP2400+, 512ddr og radeon 9500 @ 9700 + masse diverse cdrom, brenner, hd, 2x nettverkskort, tvkort, lydkort + mere. SÅ det er nok ikke strømforsyninga hans.

Bare fordi det virka bra hos deg, behøver ikke bety det virker bra hos han.

assa min kompis hadde tbird pc med masse vifter og neonlys og greier. og han hadde 200W!!!

 

Det er stor forskjell på PSU`er noen vil takle det andre vil ikke.

 

Min PSU Enermax 431W sliter når jeg øker Vcore mye (2.175V) Da er 5V linjen nede i 4.85V og viftene øker og senker hastighet hele tiden (12V =11.9-12.5V). Så det kommer nok ann på hvor mye du vil overklokke. Har du en svak PSU vil du nok få et ustabilt system.

 

Sjekk stepping koden på CPU med http://www.overclockers.com/tips00173/ for å dobbelsjekke at du ikke har fått en Tbred

Lenke til kommentar

Har ikke pentium 4 hk da vet du, er ikke komplett idiot heller. Faktisk så har jeg bygd mange pcer og alle har fungert men min lille oppgradering gjordet ikke det.

 

det jeg sier er at mitt hovedkort som er et socket a hocedkort er VERSION P2 og ikke VERSION P4 som det visstnok er stor forskjell på når man for eksempel oppgraderer bios, hvis du hadde sett innom mitt hovedkort hos produsenten soltek hadde du sett at nyeste oppgradering på bios fungerer bare med P4 og ikke P2 som jeg har. Så jeg har bare oppgradert med nyeste til P2 :)

 

Uff det fungerer ikke enda, driver og tester alle innstillinger og slikt. Sjekket at cpu ikke var knust og den var like hel som da jeg fikk den. Så det er ikke det somer feil, hmm prøvd og ta ut og inn skjermkort også :( ingenting hjelper...

Lenke til kommentar

Det eneste multicom selger er palomino cpuer, siden jeg sendte email til soltek support og forhørte meg om mitt hk støttet throughbred men det gjordet det ikke så da letet jeg rundt på webshopper til jeg fant dette hos multicom, og de selger som sagt ikke throughbred av xp2100 der...

 

er det noe sted det står at det er palomino eller throughbred?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...