Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

1TB = Blue screen, hjelp :/


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp skifta ut en 200GB harddisk(IDE) med en 1TB hardisk. Fra før har jeg 1stk 80GB(IDE) og en stk 500 GB (SATA2). Jeg har også innstallert fra Win XP 32-bit til Win XP 64-bit. Av en eller annen grunn får jeg hele tiden blue screen, om det er laste ned via uTorrent eller om jeg vil spille ett spill. Først trodde jeg at strømforsyningen min var for svak siden jeg hadde 350 watt, men jeg prøvde med en 600Watt og jeg fikk fortsatt blue screen. Kan det være pga. 1TB harddisken? men den tar vel ikke noe mer strøm enn en IDE harddisk?

 

Er det noen som kan hjelp meg?

 

Takk for alle svar.

Endret av Siege
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Oppgrader til siste BIOS for hovedkortet.

1b. Installer siste tilgjengelige chipset/hovedkort-drivere.

2. Hent ned og brenn ut UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com)

3. Kjør bla. Memtest86+ fra UBCD. Det finnes også harddisk-verktøy på denne som du kan teste disken med.

4. Kjør Scandisk (i Windows).

 

Hvis du fremdeles får bluescreen, noter ned teksten og legg den ut her. Beskriv også nøyaktig hva som skjer/hva du gjør rett før bluescreen kommer.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Det virker som når jeg laster ned at Det blir bluescreen etter en stund. Men jeg laster bare ned på 500GB-en så det skulle ikke ha noe med 1TB å jøre ? Og når d kommer bluescreen varer den toppen 1sek så jeg rekker ikke å lese noe som helst?

Lenke til kommentar

Om du har et kabinett med dårlig luftgjennomstrømming, kan det være et heteproblem. Jeg har tidligere slitt mye med blåskjermer når det led mot sommer, fordi kabinettet jeg bruker stacker harddiskene ganske tett. Jeg løste problemet ved å sette en egen kabinettvifte til å blåse luft direkte på de nevnte disker, og etter det har jeg ikke hatt problemer.

 

Kanskje ikke like aktuelt for alle, men det funket da for meg.

Lenke til kommentar

For 2 uker siden hadde jeg tre harddisker i datan min: 1x80GB(IDE), 1x200GB(IDE) og 1x500GB(SATA). Disse tre harddiskene har jeg hatt i ca. 2 år nå.

Så for en uke siden skiftet jeg ut 200GB til en 1TB hardisk, jeg innstallerte også fra 32-bit til 64-bit (Win XP).

Etter det har jeg jevnlig fått bluescreen, spesielt når jeg laster ned. (Laster ned på 500GB, altså 1TB er ikke under belastning)

 

Jeg har et veldig varmt rom om kveldene med tanke på at jeg har to maskiner som går. (Er så pass varmt at jeg sover med laken i stedet for dyne) Jeg har en del vifter i kabinettet (Cooler Master)

 

De 3 harddiskene som er nevnt øverst har klart seg fint i 2 år. Da jeg skiftet ut 200GB med 1TB får jeg bluescreen. Jeg vet ikke om det er 64-bit som gjør d, om det er 1TB som foresaker det. Om det er varmen?

 

Skal jeg prøve å re-innstallere tilbake til 32-bit så vi får utelukket en årsak?

 

Tusen takk for alle som har komt med råd hittil. Setter stor pris på det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

hendelseslista finner du under kontrollpanel -> Administrative verktøy -> Datamaskinbehandling, under systemverktøy finner du hendelseslista, finn feilmeldinger under system.

 

Se etter feilmeldinger á la "Error"

Endret av skol
Lenke til kommentar
Så for en uke siden skiftet jeg ut 200GB til en 1TB hardisk, jeg innstallerte også fra 32-bit til 64-bit (Win XP).

Etter det har jeg jevnlig fått bluescreen, spesielt når jeg laster ned. (Laster ned på 500GB, altså 1TB er ikke under belastning)

Tja, OS-disken brukes jo uansett, selv om det lastes ned til den andre.

 

Jeg har et veldig varmt rom om kveldene med tanke på at jeg har to maskiner som går. (Er så pass varmt at jeg sover med laken i stedet for dyne) Jeg har en del vifter i kabinettet (Cooler Master)

Du kan enkelt sjekke temperaturer med et passende verktøy, f.eks. Hardware Monitor.

Harddiskene tåler nok som regel høyere temperatur enn du orker å ha på rommet. :-)

 

De 3 harddiskene som er nevnt øverst har klart seg fint i 2 år. Da jeg skiftet ut 200GB med 1TB får jeg bluescreen. Jeg vet ikke om det er 64-bit som gjør d, om det er 1TB som foresaker det. Om det er varmen?

 

Skal jeg prøve å re-innstallere tilbake til 32-bit så vi får utelukket en årsak?

Tusen takk for alle som har komt med råd hittil. Setter stor pris på det.

Det skader jo ikke, hvis du gidder. 64-bit XP er uansett helt unødvendig hvis du ikke har 4 gb ram eller mer. Den er bygget på Windows2003, så egentlig vil jeg si den er for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Hei,

 

hendelseslista finner du under kontrollpanel -> Administrative verktøy -> Datamaskinbehandling, under systemverktøy finner du hendelseslista, finn feilmeldinger under system.

 

Se etter feilmeldinger á la "Error"

Det meste av "kilden" til "Error" er for det meste "DCOM" og SideBySide. Og ett par "disk".

Men disse errorene har jeg hatt en del av før jeg fikk 1TB harddisken.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har hatt ett lignende problem med Vista 64bit.

Jeg fikk blå skjerm når jeg hentet ned filer fra internett. Jeg forsket litt på dette og fant ut at hvis jeg brukte nettverks kortet mitt over lang tid, lastet ned og kopierte filer over nettverket mitt, så fikk jeg blåskjerm.

 

Jeg fant noen 64bits beta drivere til nettkortet mitt og installerte de og nå har alt funket perfekt i noen måneder.

 

 

-Lars

Lenke til kommentar
list hardware da.

 

hvor gammelt er hovedkortet ?

 

hvor mange harddisker har du ? og hva er de koblet til med ? ide/sata ? størrelse på disker ?

 

er ikke alle hovedkort som takler 1 tb disker.

Har et Asus M2n-e SLI, kjøpt for et halvt år siden.

1 Local Disk = 80GB (IDE), 1 Slave 500GB (SATA), 1 Slave 1TB (SATA).

Lenke til kommentar

Nå har jeg re-innstallert windows Med Local Disk 80GB (IDE) og 1TB Slave. Jeg plugget altså ut den 500GB og jeg har ikke hatt noen problemer så langt. Skal prøve å plugge i 500GB senere og se om det er den som får meg til å få blue-screen.

 

Jeg har skifta ut LocalDisken min fra en 80GB til en 20GB for å se om det var noe galt med localdisk.

Lenke til kommentar
Nå har jeg re-innstallert windows Med Local Disk 80GB (IDE) og 1TB Slave. Jeg plugget altså ut den 500GB og jeg har ikke hatt noen problemer så langt. Skal prøve å plugge i 500GB senere og se om det er den som får meg til å få blue-screen.

 

Jeg har skifta ut LocalDisken min fra en 80GB til en 20GB for å se om det var noe galt med localdisk.

 

 

Ide har 32-bit datatransfer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...