Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA disk i RAID 0 borte!


Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem med RAID oppsettet mitt..

Kjøpte for to uker siden 2xSamsung F1 750GB disker som jeg satte opp i et RAID 0 oppsett.

Diskene har fungert ypperlig inntil i dag.

 

Kun den ene disken detekteres av BIOS. Det virker veldig som om den andre ikke får strøm.

 

Jeg har prøvd alt jeg kan komme på. Kjørt kun de to samsung diskene, kun den defekte, kun den defekte + systemdisken osv.. Ingen ting funker.

 

Må jeg krype til korset og innse at disken rett og slett er defekt? Utrolig kjipt i og med at den var del av RAID 0 oppsettet mitt.. :(

 

De øvrige specsene mine er:

HK: Asus P5Ne-SLI

CPU: E6400

RAM: 2x2GB OCZ

Systemdisk: WD Raptor 74GB SATA

Ekstra disk: WD 200GB PATA

GPU: 9800 GTX

OS: Vista x64

 

Slenger med et lite ekstra spørsmål på slutten: Hva kommer det av at ekstra disken min er oppført som (system) i Disk Management? WD Raptor disken min er bootdisk, burde ikke den være systemdisk? PCen booter ikke uten PATA disken kobla til.. Eller klarer ikke vista å boote fra SATA disker, så den må "låne" litt fra PATA disken min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du setter opp to disker i raid 0, så vil det kun dukke opp EN disk i bios, for disse to opptrer jo som EN disk, det er jo poenget. Det gjør de hvertfall hos meg, med 2 x 74GiB raptor i raid 0.

 

At Vista ikke kan boote fra en satadisk høres bare helt galt ut, så jeg regner med at det kanskje har skjedd noe med bootrekkefølgen din i bios, eller noe.

 

Ha kun de to diskene i raid 0 tilkoblet og forsøk alle mulige kombinasjoner er mitt tips :)

Lenke til kommentar
... Hva kommer det av at ekstra disken min er oppført som (system) i Disk Management? WD Raptor disken min er bootdisk, burde ikke den være systemdisk? PCen booter ikke uten PATA disken kobla til.. Eller klarer ikke vista å boote fra SATA disker, så den må "låne" litt fra PATA disken min?

Dette er et vanlig problem, det skjer typisk når man har flere disker tilkoblet mens man installerer. Det har ingenting med SATA eller PATA å gjøre.

System er den som booter. Det er altid en Primær partisjon.

Boot (Oppstart) er den med Windows på.

Som regel vil System og Boot være på samme partisjon. Men hvis du har en disk med Primær partisjon tilkoblet og installerer Windows på en annen partisjon, så får du det slik du har.

Det er alltid anbefalt å koble vekk andre disker når man installerer, for å unngå dette.

Lenke til kommentar

Takker for svarene.. Må huske å nappe ut diskene mine når jeg installerer OS neste gang..

 

Tidligere dukket begge RAID diskene opp i bios, sikkert fordi jeg satt opp diskene i Windows og ikke i NVRaid.

 

Problemet virker som om den ene disken ikke får strøm, den spinner ikke opp ved oppstart, gir ikke fra seg lyd og forblir kjølig selv om maskinen har stått på en stund.

Har lest litt rundt omkring og sett flere steder at nForce chipsettet har enkelte problemer med Samsung F1 diskene. Kan noen bekrefte dette?

 

Har prøvd å nappe ut alle diskene bortsett fra RAID diskene.. Ingen forbedring.. :(

 

P.S. Kjører en Corsair HX620. 620W burde vel være mer en nok for oppsettet mitt..

Endret av FunEye
Lenke til kommentar

hvis ikke disken spinner opp og du har testa den alene i riggen din, så ser det ut som du må krype til korset og innse at den er defekt... RAID biosen på HK'et ditt skal detektere disken uansett om den er i raid eller ikke, men som noen over her sa, windows vil se raid0arrayet som 1 disk "virtual raid disk" e.l.

 

Og ja, HX620 skal være nok (har den samme selv, se i signatur)

 

sof

Endret av sof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...