Gå til innhold

BK : hacia fuera al almuerzo


Anbefalte innlegg

Ute til lunch... Eller egentlig var det vel kveldsmat denne flua var ute på i nå i kveld.

 

- Men, kan noen fortelle meg hvorfor jeg plutselig sliter med støy på ISO 200 på min D300 ??? Instillinger eller kan det være noe inni som har tatt kvelden ?

 

 

 

 

post-102966-1214683748_thumb.jpg

 

EXIF

 

150mm + 36mm mellomring

1/80

f/6.3

ISO 200

 

Stativ og 2 blitser (Nikon R1C1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva jeg skal si. Er litt uenig med meg selv.

 

Teknisk sett et veldig godt bilde. Du har store deler av fluen skarp, og likevel jevn og utvasket bakgrunn. Tydelige fordeler ved bruk av blits.

 

Likevel er det et eller annet som jeg ikke helt liker. Føler at jeg og Marius har en litt annen form for makrostil enn deg. Jeg og Marius presenterer temmelig like bilder, med hans et steg over mine, kvalitetsmessig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men føler vi presenterer flua på en "penere" måte. Ikke misforstå meg negativt, men er beste måten jeg klarer å forklare det på. Skyldes helt sikkert blitsbruken.

 

Kanskje det er noe med hva den spiser som gir meg det inntrykket. Blir mer ekkelt, og i tillegg mer rotete. Personlig hadde jeg nok foretrukket bildet uten mat. Det hadde dog ikke blitt like bra dokumentasjon.

 

Kritikken ble kanskje hakket negativ, men burde da være konstruktiv også. Vi har litt forskjellige stiler, og det får være. :)

Lenke til kommentar

Jeg er langt fra uenig i at deres "måte" å ta bilder på oftest kan være vakrere enn å ta bilder - selv foretrekker jeg i 90% av tilfellene å få tatt bildet (da med blits) kontra å måtte jage de tregeste og roligste fluene hver gang. En annen ting er at når man bruker blits, så oppnår man å få vist detaljer man ikke fåt til uten blits

 

Når jeg var ute i kveld så var egentlig planen å ta bilder med stativ, uten blits - men jeg oppnådde ikke lukkertider under 1/10 sek (med 800 ISO) og det blir håpløst utendørs.

 

Og ikke nok med det, støyen på 800 ISO på min D300 er ubrukelig nå... må vel lage en tråd om dette etterhvert tenker jeg. Først må jeg teste å 0-stille alle innstilliger på kamera

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Støy på ISO 200 burde ikke fremkomme ved standardinnstillinger, nei. Du får nullstille alle de ørten tusen valgene du kan ha kommet borti, og se om det hjelper. Gleder meg virkelig til å skaffe meg D300 ass. Nå er Noise Ninja helt nødvendig ved ISO 400 for meg.

 

Får jeg foresten mer detaljer ved ISO 100 kontra ISO 400, uten støyfjerning?

Lenke til kommentar

Du har klart å holde bilde ditt ganske reint med kun to farger fordelt på 2 objekter. Bilde er kjempe bra må eg bare sei og det sier jeg ikke fordi du kommer fra samme plass som meg! Foresten hva står tittelen for, betyr det "snart super jeg blodet til en nordmann igjen" for skapningen ser ikke direkte god i tanke og handling?!?

Lenke til kommentar
Ingen problem at du leker litt med bildet, men hele poenget her er jo at med ett D300 så skal det jo ikke være nødvendig med noe støyfjerning opp til 800 ISO...

Yeah i know. Så tenkte jeg skulle prøve å fikse på det i og med at det var noe gærent. Har du fått resetta innstillingene og tatt oe på høy iso?

Lenke til kommentar
Tittelen er på spansk (etter tips fra en annen forumbruker - beklager for at jeg stjal ideen din) og betyr enkelt og greit "Ute til lunch"

Vel tittelen betyr ikke det du tror. Det ville vært riktigere med "fuera para almorzar". Din tittel blir noe ala: "mot (retning) gikk til lunch".

 

Dette er Off Topic - men siden tittel ble tatt opp til diskusjon så var det på sin plass å kommentere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...