Gå til innhold

Nokia E71: Høyst subjektive erfaringer!


Anbefalte innlegg

hvordan får man gps'en til å funke? kan jeg laste ned kart til dataen også til mobilen?

har prøvd dette:

http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_990727#activate

Får bare opp feilmelding, og at jeg må prøve senere....gjort det.

 

edit: Nå ble den registrert for områder i india -.- i 09 dager.

Og står at jeg betale 404 kroner for europa uten noe land i 90dager.

 

Så jeg får ikke test det da? mobilen er btw. fra India.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Vil bare tipse dere E71 eiere om å aktivere hurtigkontaktsøk funksjonen fra startskjermen slik at dere kan søke etter kontakter via navn og velge action ved å d-pad klikke til høyre. En funksjon som er rappet / kopiert fra bla handy taskman og skyequikey. Den fungerer bare for kontakter men er veldig fin i bruk. Den er desverre ikke aktivert fra start, men aktiveres ved å fjerne tastelås , trykke på tastaturet, gå på valg --> kontaktsøk på.

 

tast deretter inn kontaktnavnet direkte.

 

 

Skjønner ikke hvorfor denne ikke er på som standard ! Beklager dersom dette er nevnt her tidligere, jeg leste ikke alle sidene like nøye !

 

En super telefon !

 

Ari

 

 

Har en snart 5år gammel Qtek, som har denne funksjonen.

Og det va uaktuelt for meg å kjøpe ny tlf uten dette.

Men no har jeg altså fått meg en E66. Så håper eg å bli like fornøyd med denne som jeg var med gode gamle Qtek'en:-)

VELKOMMEN etter Nokia...

Endret av KHE
Lenke til kommentar
hvordan får man gps'en til å funke? kan jeg laste ned kart til dataen også til mobilen?

har prøvd dette:

http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_990727#activate

Får bare opp feilmelding, og at jeg må prøve senere....gjort det.

 

edit: Nå ble den registrert for områder i india -.- i 09 dager.

Og står at jeg betale 404 kroner for europa uten noe land i 90dager.

 

Så jeg får ikke test det da? mobilen er btw. fra India.

 

men når jeg skriver oslo, så får jeg kart over det, og andre byer...med da over wifi. men tror ikke den har kontakt med gps satelitt(?)

 

edit: når jeg trykker på 'my position' får jeg opp dette: Tryng to get GPS connection GPS status is visualised by the indicator next to satellite symbol.

Ved siden av satelittsymbolet er det kanskje noe rundt 10 streker, min blinker på den første.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Kameraet på E71 er ikke mer enn det må være, men jeg har funnet ut noen innstillinger som kan være nyttige. Om dette er skrevet om før i denne lange tråden, får dere ha meg unnskyldt :)

 

Mitt problem var at jeg måtte gå inn i oppsettet for å få bildene noenlunde, spesielt hvis jeg skulle ta bilder innendørs. Blant annet ville jeg ha noe lysere bilder.

 

Fant ut at man kunne lage sitt eget oppsett, i stedet for at telefonen skulle gjøre alt automatisk. Her er oppsettet:

 

1. Åpne kameraet

2. Trykk navigasjonstasten til venstre, og få opp hurtigoppsettsrammen.

3. Velg ikonet med en A på (Scenemodi) og klikk på dette.

4. Bla til Brukerdefinert, og klikk på Valg.

5. Velg Endre.

6a. Velg Scenemodus (der valgte jeg Automatisk, ellers virket ikke autofokus)

6b. Velg blits (Auto/Av/På)

6c. Velg hvitbalanse (jeg valgte Auto)

6d. Velg Eksponeringskompensasjon. Her valgte jeg jeg 0,3 (evt. 0,7) for lysere bilder.

6e. Velg fargetone (valgte Normal)

7. Trykk Tilbake, og velg Brukerdefinert.

 

Dette er så oppsettet. Dessverre husker ikke telefonen valget Brukerdefinert neste gang man starter opp kameraet, men da er det i det minste enkelt å få Brukerdefinert tilbake ved å bruke punkt 1-3 og så velge Brukerdefinert.

 

Sjekk forøvrig ut hva de ulike valgene er for punkt 6a-6e, og prøv deg fram til du finner ditt optimale oppsett.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Har et par spørsmål, gjelder E66 men det skal vel være mye likt med E71.

 

1. På noen av meldingene(sms) mine så står det kun nr og ikke navnet, selv om jeg har dem lagret i telefonboken, er dette en bug eller noe som lar seg fikse?

 

2. Når mobilen ligger med tastelåsen på kommer det et sånn hvit lys blinkende hvert 10 sekund rundt navigasjons tasten, hvorfor gjør det det og er det mulig å slå det av?

 

3. Er det mulig å konfigurere venstre valgknapp til å bli en oversikt over programmene som er installert? Gjerne den mappa som heter installering, den hadde vært kjekk å hatt hurtigtast til på venstre valg knapp.

 

4. Jeg har sånn aktiv skjerm, slik at jeg har oppe program linjen og kalender oversikten. Men på kalender oversikten står det for neste uke, ikke aktuell dag, er det mulig å skifte det slik at den viser aktuell dag og ikke neste uke?

 

5. Noen som har fått den interne GPSn til å funke med bla Nav4All eller andre gratis navigasjons program?

 

6. Noen som vet noe om ny firmware?

 

7. Har hørt noe om push-mail, er det noe som telefonen må støtte eller det mail serveren som må støtte det. Og betyr push-mail at mobilen mottar automatisk ny mail?

 

Hm, det jeg kommer på foreløpig. Er ellers kjempe fornøyd med min E66, oser kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet opp telefonen mot min gmail konto. Jeg vil hovedsakelig bare bruke den til å sjekke mail når jeg er på farten for så å hente de på nytt ned i outlook når jeg er hjemme. Dette medfører at jeg må markere mailen som ulest etter at jeg har lest de på mobilen, noe som igjen medfører at det blir liggende mange mail på mobilen. For å få de vekk fra mobilen, må jeg slik jeg ser det velge slett fra mobil og server, men jeg ønsker ikke å slette fra server da det er en grei backup når det ligger på gmail kontoen på nettet også. er det noen måte å få slettet mailen fra telefonen uten at de blir slettet fra gmail kontoen?

Lenke til kommentar
Har et par spørsmål, gjelder E66 men det skal vel være mye likt med E71.

 

1. På noen av meldingene(sms) mine så står det kun nr og ikke navnet, selv om jeg har dem lagret i telefonboken, er dette en bug eller noe som lar seg fikse?

 

2. Når mobilen ligger med tastelåsen på kommer det et sånn hvit lys blinkende hvert 10 sekund rundt navigasjons tasten, hvorfor gjør det det og er det mulig å slå det av?

 

3. Er det mulig å konfigurere venstre valgknapp til å bli en oversikt over programmene som er installert? Gjerne den mappa som heter installering, den hadde vært kjekk å hatt hurtigtast til på venstre valg knapp.

 

4. Jeg har sånn aktiv skjerm, slik at jeg har oppe program linjen og kalender oversikten. Men på kalender oversikten står det for neste uke, ikke aktuell dag, er det mulig å skifte det slik at den viser aktuell dag og ikke neste uke?

 

5. Noen som har fått den interne GPSn til å funke med bla Nav4All eller andre gratis navigasjons program?

 

6. Noen som vet noe om ny firmware?

 

7. Har hørt noe om push-mail, er det noe som telefonen må støtte eller det mail serveren som må støtte det. Og betyr push-mail at mobilen mottar automatisk ny mail?

 

Hm, det jeg kommer på foreløpig. Er ellers kjempe fornøyd med min E66, oser kvalitet.

 

1)

Dette skyldes nok det samme som er nevnt tidligere, at nr er lagret flere steder/samme navn etc flere ganger.

 

2)

Det er mulig å slå av. Meny - Verktøy - Innstillinger - Generell - Tilpassing - Varslingslys

 

3)

Om du går inn på Meny - Verktøy - Innstillinger - Generell - Tilpassing - Standardskjerm - Taster for snarveier og velger Venstre valgtast, så kan du se hva du kan legge inn der av snarveier. Den gamle funksjonen Gå til som man hadde på mange Nokia modeller er ikke tilgjengelig her.

 

4)

Den viser "Ingen kal.oppf. for i dag" så lenge det ikke er noe aktuelt. Den viser derimot neste Møte om det Møte er dagen etter eller neste uke. Men om du sjekker at dato og tids innstillingene er korrekte via Innstillingene - Dato og tid så kanksje det hjelper?

 

5)

Har ikke selv testet noen andre GPS programmer til E- eller N-serien da jeg ikke ser behovet. Men har lest og hørt at Tom Tom skal fungere på de fleste enhetene. Så lenge det er ett tilleggsprogram som enhetene takler skal det ikke være noe problem. Spørsmålet er vel om GPS programmet du velger å bruke er lagt opp til å benytte den interne GPS antennen eller om du må ha en ekstern Bluetooth GPS antenne.

 

6)

Sjekket Nokia Software Updater nå nettopp for å kunne svare på dette, og det er fortsatt 100.07.76 som er gjeldende software. Sjekk din enhetsoftware ved å trykke *#0000#

 

7)

Stemmer. Push mail støttes av flere mail leverandører. Jeg bruker NetCom sin løsning og den fungerer veldig bra for meg. Jeg kan selv velge i NetCom sine email innstillinger om Push funksjonen skal være av eller på, og i tillegg varsles med sms om man vil ha det også. Mulighetene er mange siden man også kan sette opp enheten til å hente opp mail fra oppsatte mail konto automatisk med tidsintervaller. Dette vil naturlig nok medføre noe økte kostnader, men ikke voldsomt så lenge man bare henter meldingshodene og ikke hele mailen i sin helhet. De her inne som bruker andre mailleverandører får komme med sine kunnskaper og tips :)

 

Nå svarer jeg på bakgrunn av E71, men oppsettene skal vel være ganske så like på E66 og E71.

 

Lykke til.

 

-

 

Jeg har innstallert mange temaer jeg har brukt på tidligere N-serie modeller, og det har ikke vært noe problem. De passer rett inn på E71. Noen av de kan se litt "strukket" ut siden E71 er widescreen i forhold til andre modeller, men forskjellen syns ikke nevneverdig. Om man søker etter temaer på fek.s www.zedge.com www.mosh.nokia.com så finner man flere som er tilpasset E71 skulle man tro.

 

-

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med WLAN oppkobling på min E71. Heller ikke på tidligere N-serie enheter som jeg har benyttet. Og har da også vært inne på flere WLAN soner. (Restauranter, hotell, flyplasser og venner)

 

-

 

Batteritiden på E71 opplever jeg om en av de bedre fra Nokia på lenge, veldig lenge når man ser på avanserte modeller som N- og E-serien. At en Nokia 6210 hadde bra batteri i forhold sier seg selv. Har lett batterikapasitet ett par dager med E71, og jeg bruker både internett, epost og musikkspilleren mye, i tillegg til samtaler og tekstmeldinger. Så dette er absolutt ett dansetrinn i riktig retning.

 

-

 

Fett og fingermerker vil nok de fleste oppleve å få på en modell med slik finish og materialer. Men med en myk klut, brilleklut etc. så blir den fort blank og fin igjen. Eneste ulempen jeg har opplevd med at E71 har så glatt og blank finish er at den lett å miste/glippe og går i bakken og får stygge riper og hakk.

 

-

 

Skjermen opplever jeg som lyssterk selv i sterkt sollys. Men dette avhenger også hva man har satt lysstyrken på enheten til.

Har man den på det lav styrke for å spare strøm, kan den oppleves noe svak i sollys. Men på standardinnstilt nivå eller høyere mener jeg det er godt nok selv i dagslys og sollys. Det er også denne justeringen av lysstyrken som avgjør når lysdiodene til skjerm og tastatur skal dempes eller slåes av og på. Så prøv dere frem! :)

Endret av PerTurbo
Lenke til kommentar

Hei !

 

Jeg sitter å vurderer å kjøpe enten E66 eller E71.. Jeg har forelsket meg i E66, men er veldig interissert i å få prøvd qwerty tastatur, o.l.

 

Jeg bare lurer, den lys sensoren. Er det mulig å slå den helt av ?

Jeg føler ikke for at lyset på skjermen skal bli borte i hytt og pine.

 

Jeg lurer også på, dette med æøå. Jeg bruker ikke ordbok når jeg skriver meldinger, (nå vet ikke jeg hvor aktuelt det er på qwerty tastatur da. men men ) hvordan er det med de bokstavene ? Trykker man 2 ganger på den aktuelle tasten ? Eller holder man inne ?

Lenke til kommentar
1)

Dette skyldes nok det samme som er nevnt tidligere, at nr er lagret flere steder/samme navn etc flere ganger.

 

2)

Det er mulig å slå av. Meny - Verktøy - Innstillinger - Generell - Tilpassing - Varslingslys

 

3)

Om du går inn på Meny - Verktøy - Innstillinger - Generell - Tilpassing - Standardskjerm - Taster for snarveier og velger Venstre valgtast, så kan du se hva du kan legge inn der av snarveier. Den gamle funksjonen Gå til som man hadde på mange Nokia modeller er ikke tilgjengelig her.

 

4)

Den viser "Ingen kal.oppf. for i dag" så lenge det ikke er noe aktuelt. Den viser derimot neste Møte om det Møte er dagen etter eller neste uke. Men om du sjekker at dato og tids innstillingene er korrekte via Innstillingene - Dato og tid så kanksje det hjelper?

 

5)

Har ikke selv testet noen andre GPS programmer til E- eller N-serien da jeg ikke ser behovet. Men har lest og hørt at Tom Tom skal fungere på de fleste enhetene. Så lenge det er ett tilleggsprogram som enhetene takler skal det ikke være noe problem. Spørsmålet er vel om GPS programmet du velger å bruke er lagt opp til å benytte den interne GPS antennen eller om du må ha en ekstern Bluetooth GPS antenne.

 

6)

Sjekket Nokia Software Updater nå nettopp for å kunne svare på dette, og det er fortsatt 100.07.76 som er gjeldende software. Sjekk din enhetsoftware ved å trykke *#0000#

 

7)

Stemmer. Push mail støttes av flere mail leverandører. Jeg bruker NetCom sin løsning og den fungerer veldig bra for meg. Jeg kan selv velge i NetCom sine email innstillinger om Push funksjonen skal være av eller på, og i tillegg varsles med sms om man vil ha det også. Mulighetene er mange siden man også kan sette opp enheten til å hente opp mail fra oppsatte mail konto automatisk med tidsintervaller. Dette vil naturlig nok medføre noe økte kostnader, men ikke voldsomt så lenge man bare henter meldingshodene og ikke hele mailen i sin helhet. De her inne som bruker andre mailleverandører får komme med sine kunnskaper og tips :)

 

Nå svarer jeg på bakgrunn av E71, men oppsettene skal vel være ganske så like på E66 og E71.

 

Lykke til.

1.

Tror grunnen var at de meldingene som det ikke sto navn på var pga de kom fra den gamle mobilen, alle meldinger jeg mottok etter at jeg begynte å bruke E66 kom det navn på.

 

2.

Var ikke det lyset jeg mente.Jeg fant det selv, det kalles Pustende Lys, du finner det under profil og tilpassing.

 

3.

Ang snarveier, ja, jeg har vært der inne, men ikke funnet noen spesiell god snarvei å ha der for å komme dirkete til programmer.

 

4.

Det med kalender oppføring er at jeg jobber skift og har tastet inn all skiftrytmen min, men den ble laget på min nokia 6500 slide, og så har jeg bare overført den via nokia pc suite. Og alt ser egentlig bra ut i kalenderen, men uansett hva jeg gjør så kommer det ikke opp at jeg skal jobbe neste dag, men står kun for uka etter, er ikke det litt rart? I tillegg syntes jeg hadde flere funksjoner på Nokia 6500 Slide sin kalender enn jeg har på denne telefonen, sånn skal det vel ikke være? Finnes det noe pc program jeg kan lage skift oppsettet mitt i og så overføre det til telefonen?

 

5.

GPS programmet til Nokia har jeg ikke skjønt noe av. Under mappa GPS har jeg Kart, GPS-data og Landemerk. Og får liksom ingen av dem til å funke skikkelig. Har ikke nokia eget program?

 

6.

Jeg har 100.07.78 ser jeg, men det er jo til E66 da.

 

7.

Jeg har satt opp en gmail konto nå og gjort sånn at den henter all mail fra mine andre kontoer, og så lastet ned G-mail programmet slik at jeg kan bare åpne det når jeg ønsker å sjekke mailen min. Så da dumper jeg push mail=)

 

Ellers noen som vet om kan "enable" feks smiley på telefonen, slik at man ikke må inn på symboler for hver gang man ønsker å sette inn et smiley i en sms?

Lenke til kommentar

N71 er virkelig noe av det bedre Nokia noensinne har produsert, det er sikkert! Men nå kommer N79, en telefon jeg godt kunne tenke meg. Jeg hadde N73, som jeg var dritfornøyd med, men den manglet wi-fi. På N79 er det wi-fi og gps. Og den har etter produktdataene å dømme et oppegående kamera.

 

Tar en del bilder, og er ikke fornøyd med E71 sitt kamera. Håpet det ville bli bedre etter en firmwareoppgradering, men den lar vente på seg, gitt.

 

Ja, jeg er klar over at E71 ikke er noen kameramobil.

Lenke til kommentar
N71 er virkelig noe av det bedre Nokia noensinne har produsert, det er sikkert! Men nå kommer N79, en telefon jeg godt kunne tenke meg. Jeg hadde N73, som jeg var dritfornøyd med, men den manglet wi-fi. På N79 er det wi-fi og gps. Og den har etter produktdataene å dømme et oppegående kamera.

 

Tar en del bilder, og er ikke fornøyd med E71 sitt kamera. Håpet det ville bli bedre etter en firmwareoppgradering, men den lar vente på seg, gitt.

 

Ja, jeg er klar over at E71 ikke er noen kameramobil.

 

Enig i denne, kamera kunne ha vært bedre, men E-serien har aldri prioritert den delen særlig godt, kunne også ha tenkt meg 3,5 mm utgang. :) utenom dette er det absolutt min beste mobil så langt. Kan bli spennende å se N79 når den kommer, er den bra så blir det å sende telefonen ned elva på forsikringa. :D

Var du ikke preget av at N73 ble treg etterhvert ? har hørt mange klager rundt akkurat det.

Endret av Heracles
Lenke til kommentar

Jo, alle nyere og nye N- og E-series har fullverdig GPS program. Det er Kart du skal åpne, og da åpner du Nokia Maps. Testet dette på moren min sin E66, og ikke noe tull der ihvertfall.

 

Jeg bruker GPS programmet en del, og syns det er bra. Fungerer utmerket til mitt bruk ihvertfall, som går ut på å finne frem. :)

 

Skulle gjerne sett N78 spec i E71. Bra kamera, 3,5mm utgang, FM sender osv.. Da skulle det ikke stått på mye for min del. :)

Lenke til kommentar
Hei !

 

Jeg sitter å vurderer å kjøpe enten E66 eller E71.. Jeg har forelsket meg i E66, men er veldig interissert i å få prøvd qwerty tastatur, o.l.

 

Jeg bare lurer, den lys sensoren. Er det mulig å slå den helt av ?

Jeg føler ikke for at lyset på skjermen skal bli borte i hytt og pine.

 

Jeg lurer også på, dette med æøå. Jeg bruker ikke ordbok når jeg skriver meldinger, (nå vet ikke jeg hvor aktuelt det er på qwerty tastatur da. men men ) hvordan er det med de bokstavene ? Trykker man 2 ganger på den aktuelle tasten ? Eller holder man inne ?

Anyone ? :>

 

Forresten.

Den "meldingstasten", den åpner mail når man bare trykker på den, right ?

Er det mulig å endre slik at melding er på ett trykk, og mail er på nedhold ?

Lenke til kommentar
N71 er virkelig noe av det bedre Nokia noensinne har produsert, det er sikkert! Men nå kommer N79, en telefon jeg godt kunne tenke meg. Jeg hadde N73, som jeg var dritfornøyd med, men den manglet wi-fi. På N79 er det wi-fi og gps. Og den har etter produktdataene å dømme et oppegående kamera.

 

Tar en del bilder, og er ikke fornøyd med E71 sitt kamera. Håpet det ville bli bedre etter en firmwareoppgradering, men den lar vente på seg, gitt.

 

Ja, jeg er klar over at E71 ikke er noen kameramobil.

 

Enig i denne, kamera kunne ha vært bedre, men E-serien har aldri prioritert den delen særlig godt, kunne også ha tenkt meg 3,5 mm utgang. :) utenom dette er det absolutt min beste mobil så langt. Kan bli spennende å se N79 når den kommer, er den bra så blir det å sende telefonen ned elva på forsikringa. :D

Var du ikke preget av at N73 ble treg etterhvert ? har hørt mange klager rundt akkurat det.

 

 

Joda, den var treg, men i forhold til andre smartmobiler på den tiden, var den i godt selskap. Den var treg fra dag én, men ble noe bedre etter firmwareoppdatering. Telefonen solgte i bøtter og spann, også som bedriftstelefon.

Lenke til kommentar
Innstillinger - Generell - One-touch-tas.

 

Her kan du stille inn hva som skjer ved kort og langt trykk på hver av de fire snarveistastene.

 

Selv går jeg til meldingsprogrammet med kort trykk, og ny tekstmelding med langt trykk. Ypperlig :)

Takker !

Ypperlig : >

 

Fremdeles ingen som har svar på de andre spørsmålene ? :(

Lenke til kommentar
Fremdeles ingen som har svar på de andre spørsmålene ? :(

Ah, beklager, så ikke de.

 

Du har egen tast for "æ" og "ø". For å få "å" taster du funksjonstast + p-knappen.

 

Ordbokprogrammet funker ikke slik som på T9-mobiler. For det første foreslår den ord mens du skriver, noe som kan spare deg for mange tegn. Videre foreslår den endringer i ord hvis man har skrevet noe feil. For eksempel hvrfor eller hvotfor blir automatisk til hvorfor. Du kan endre i hvor stor grad kontrollen skal gripe inn, og den lærer seg også alle ord du skriver. Jeg trykker praktisk talt aldri funksjon+P for å få "å" da den automatisk retter dette.

 

Lyssensoren slår aldri av lyset i skjermen, bare begrenser den. Ikke noe problem. Den slår dog av lyset på tastene, som noen ganger kan være irriterende hvis du er i mørket og lyssensoren er utenfor skygge mens tastene er i skyggen. Dette kan du ikke gjøre noe med, men er veldig ille heller.

 

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...