Gå til innhold

Et litt røft gjerde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker motivet veldig godt. Røft og tøft som du sier. Dette bildet synes jeg har massevis av potensiale. Det er dog noen små ting som kunne vært annerledes i mine øyne.

 

Horisonten ser litt skjev ut, har ikke sjekket dette på noe vis, men jeg får inntrykk av det iallefall.

 

Tredelingen mellom himmel/sjø virker litt for sentrert.

 

Om diagonalen som dannes av skillet sjø/gjerde hadde gått helt ut i hjørnet, så ville du hatt to finfine diagonaler laget av gjerdet som peker innover mot bildet. Kanskje å tatt bildet fra bakkenivå hadde gjort det lettere med tredeling og diagonaler?

 

Når det gjelder etterbehandling så har jeg egentlig ikke så mye å utsette. Synes bildet gjør seg knallgodt i sort/hvitt, og de mørke gjerdepålene er kraftige.

 

Kanskje det kan beskjæres sånn jeg tenker? Den mørke skyen blir slettet da, og det vet jeg ikke om jeg liker, for den passet veldig godt inn akkurat der.

 

 

Edit: Når jeg ser på bildet et par minutter til her, så vet jeg ikke helt hvilken betydning det ville fått om det ble endret... Vokser på meg, selv om jeg likte det i utgangspunktet...

Endret av bjornast
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fint. Den mørke skyen og øya/landet skaper fin balanse. Jeg hadde muligens crop'a vekk ørlite til på venstre side, da de første stokkene er såpass mørke at de gir lite.

Lenke til kommentar

Jeg ville også vurdert å henge dette på veggen. Hvertfall en periode. Dette minner meg om de ferdig-innrammede bildene man får kjøpt på Ikea. Det er ikke negativt i seg selv, synes jeg. Det betyr bare at det er gjort før.

 

Fint. Den mørke skyen og øya/landet skaper fin balanse. Jeg hadde muligens crop'a vekk ørlite til på venstre side, da de første stokkene er såpass mørke at de gir lite.

 

Jeg er ikke helt enig. Jeg synes stokkene i venstrekant er viktige nettopp fordi de opptar så mye av høyden i den delen av bildet. Og de forsterker effekten av at høyden går gradvis nedover. Hadde det ikke vært land i sikte lenger fremme i bildet (åpent hav) hadde bildet vært betraktelig kjedeligere å se på.

Lenke til kommentar

Takk for gode og grundige kommentarer, alle sammen.

 

Ikea ... Haha. Jeg skal prøve å ta det som et kompliment. Jeg mener, folkene som leverer til Ikea er proffer, og det er jammen ikke jeg. Joda, tar det som et kompliment.

 

Bjornast: Takk for grundig kommentar. Tror du kan ha rett i at en lavere vinkel kan være spennende. Har tilgang på dette motivet, så når lyset er riktig skal jeg prøve igjen.

 

Takk igjen alle sammen!

Lenke til kommentar
Enkelt, grafisk, tøft og ganske lekkert. Langtfra noe unikt, for jeg har sett det mange ganger før.

 

Hva er det for argument? Har du sett noe som ligner tidligere, og dermed forkaster dette bildet? Det du sier har null verdi, med mindre du argumenterer for det.

Lenke til kommentar
Enkelt, grafisk, tøft og ganske lekkert. Langtfra noe unikt, for jeg har sett det mange ganger før.

 

Hva er det for argument? Har du sett noe som ligner tidligere, og dermed forkaster dette bildet? Det du sier har null verdi, med mindre du argumenterer for det.

Oi oi oi. Jeg blir helt matt. Så matt at jeg tror jeg trenger en ny røyk, og det med en gang :wallbash:

 

Jeg trodde den offisielle Bash PMnormal dagen var den 27 juni, men det virker som om den er utvidet til resten av helgen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Enkelt, grafisk, tøft og ganske lekkert. Langtfra noe unikt, for jeg har sett det mange ganger før.

 

Hva er det for argument? Har du sett noe som ligner tidligere, og dermed forkaster dette bildet? Det du sier har null verdi, med mindre du argumenterer for det.

Oi oi oi. Jeg blir helt matt. Så matt at jeg tror jeg trenger en ny røyk, og det med en gang :wallbash:

 

Jeg trodde den offisielle Bash PMnormal dagen var den 27 juni, men det virker som om den er utvidet til resten av helgen.

 

 

Men du har rett PMnormal, jeg har sett samme ideen utført flere ganger før, men dette er meget pent utført dog :)

 

Alt i alt et meget flott bilde vil egentlig konkludere med! :)

Endret av Madusius
Lenke til kommentar

Jepp, har "sett dette før", jeg også. Det er bra komposisjon. Litt trangt kanskje.

Prøvde du flere vinkler?

Jeg ville likt det bedre om det var mer luft på høyre side og kanskje fra litt mer høyde.

Toppen på den nærmeste stammen hadde jeg likt å se mellom horisonten og toppen av bildet...hmm, og med det sagt tror jeg ikke du hadde trengt mer luft på høyre side.

 

Skulle komt deg litt høyere opp, da hadde det blitt et veldig flott spill mellom stokkenes kurve og neset som strekker seg mot venstre.

Lenke til kommentar

Oisann, her hadde det skjedd ting på natta.

 

Joda, jeg også har sett lignende bilder tidligere, i likhet med bilder av tømmerstabler, fluer, blomster, katter og hunder. Men vi er et amatørforum, og jeg påberoper meg egentlig retten til å poste flere bilder som vi har sett før. Samtidig bør vi alle vel strebe etter å legge noe i bildene være, gjøre så godt vi bare kan, få frem de spesielle stemnningene og fange andre vinkler av det vi alle har sett før. Og så få kommentarer vi kan lære av.

 

Og så litt ros. Det er enkelte her inne som har en enestående pedagogisk tålmodighet. Som gang på gang orker å ta de samme diskusjonene, peke på de samme feilene og enda en gang involvere seg i hva som er best av eos 400D og D40. Det synes jeg er dypt imponerende!

 

Men igjen, takk for kommentarer, som jeg synes var gode og konstruktive, alle sammen!

Lenke til kommentar

Ser jeg ordla meg ganske dårlig.

Her er en illustrasjon av hva jeg mente. Hvis du hadde komt deg høyt nok opp slik at stokkene hadde fulgt den røde streken, mer eller mindre, tror jeg det hadde blitt et bedre bilde.

Slik det er nå bryter stokkene opp horisonten og det er litt for lite luft over stokkene.

 

post-87902-1214649491_thumb.jpg

 

Ser ut for at jeg må ha en gardintrapp med meg når jeg får kamera mitt. Jeg hadde egentlig tenkt det i utgangspunktet. Kanskje en 3-trinns trapp tar litt mindre plass bak i bilen.

 

Men jeg vil påpeke at jeg liker det slik det er nå også.

Lenke til kommentar

Carny: Takk for kommetar og illustrasjon. Har tilgang på motivet og skal prøve igjen. Tror du har rett i at møtet mellom horisont og stokker kunne være litt lenger opp, og renere. Det kunne nok også være ørite mer luft, eller vann om man vil, på høyre side.

 

Simon Aldra: Joda, jeg ser også det poenget, og det var ikke jeg som tok opp dette i utgangspunktet. Det er lite som er så slitsomt som folk som i ett og alt tror de er nyskapende og spesielle og ikke evner å sette sitt eget arbeid inn i noen form for perspektiv. Så jo, vi skal påpeke at dette er gjort før.

 

Samtidig oppstår det noen problemstillinger. For å sitere Predikerne: "Det er intet nytt under solen". Slik er det med foto også, vi har sett det meste før. Jakten på det veldig spesielle og nyskapende er sjeldent en fruktbar vei å gå, heller en vei full av begrensninger og fordommer.

En annen problemstiling som oppstår er dette med inspirasjon og påvirkning. Mr. Olsens bilder har påvirket mange til å finne frem macroen, og dermed blir det i en periode presentert flere fluebilder enn normalt. Noen finner frem noen legoklosser og plutselig leker halve forumet med lego. Det er bra. Vi lærer av hverandre, og kan ikke avspise det med av vi har sett det før!

 

Denne diskusjonen har også blitt tatt før :-)

 

Men for å konkludere. Ja, vi skal påpeke av dette har vært gjort før. Om vi har kompetanse skal vi allerhelst vise til både sjanger og historikk. Men vi må også være klar over de begrensninger i kreativitet og god inspirasjon en slik påpekning kan innebære. Jeg tåler en slik kommentar helt fint(Og det tror jeg PMNormal vet), men har også sett folk som legger ut bilder for første gang, og etter slike kommentarer aldri vender tilbake.

Endret av andersj
Lenke til kommentar
Carny: Takk for kommetar og illustrasjon. Har tilgang på motivet og skal prøve igjen. Tror du har rett i at møtet mellom horisont og stokker kunne være litt lenger opp, og renere. Det kunne nok også være ørite mer luft, eller vann om man vil, på høyre side.

 

 

Nja..egentlig tror jeg du traff riktig på høyre side, men det hadde blitt bedre om du kom deg litt opp :)

Førsteintrykket var at det hadde gjort seg med mer luft, men med litt høyde så tror jeg det er supert akkurat slik det er nå.

Lenke til kommentar
Enkelt, grafisk, tøft og ganske lekkert. Langtfra noe unikt, for jeg har sett det mange ganger før. Men jeg har også sett det mye dårligere før.

Hvem vil si at dette er en slakt av et bilde? Det er langtfra slakt, det er en god kritikk. Det er derfor jeg blir så oppgitt over den reaksjonen det fikk, heldigvis ikke fra en av våre egne. At jeg balanserer en tildels kraftig hyllest av et bilde burde da ikke være noe ulovlig? Dette er en meget bra kritikk, og bedre enn det kan jeg ikke gi et slik bilde. Nybegynner eller ikke.

 

At den siste delen som står i kursiv ble klippet bort av den gale pc-freak er ikke tilfeldig. Det setter den siste setningen så ut av kontekst at også dere som har kommet til i etterkant lurer på om det er noe i kloggans hatske utfall mot meg.

 

Er krokan en god venn av en jeg har kastet ut som dørvakt en gang i tiden, eller kanskje han var medlem i et band jeg slaktet på åttitallet?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...