Gå til innhold

Valg av ~25 m nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe ny PC i disse dager, men trenger en temmelig lang nettverkskabel, da PC og router er i forskjellig ende av huset.

 

Som tittelen sier, må kabelen være omtrent 25 meter, og jeg tar gjerne imot noen anbefalinger med tanke på type. PC-en skal brukes til en del spilling.

 

Clas Ohlson

Hardware: Avansert søk i prisguide

...Dette fant jeg selv

 

Takker for alle forslag!

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme hvilken kabel du velger, så lenge den er minst CAT5E (støtter Gbit nettverk som du en gang kommer til å ha, og er ikke noe merkbart dyrere enn CAT5.)

Hvis kabelen går forbi steder hvor det er masse elektrisketing, som sikringskap etc, kan det være lurt å kjøpe en skjermet kabel.

Lenke til kommentar
Samme hvilken kabel du velger, så lenge den er minst CAT5E (støtter Gbit nettverk som du en gang kommer til å ha, og er ikke noe merkbart dyrere enn CAT5.)

Hvis kabelen går forbi steder hvor det er masse elektrisketing, som sikringskap etc, kan det være lurt å kjøpe en skjermet kabel.

OK. Takker! Du har ikke tilfeldigvis noen anbefalinger på spesifikke modeller?

Lenke til kommentar

Hiver meg på den her iom trådstarter har fått svar går vel det greit.

 

Jeg tenkte jeg skulle hatt meg en ny 5 meter nettverkskabel fra adslmodemet til pc'n. Trenger bare 100mb hastighet i utgangspunktet, men kunne godt tenkt meg at kabelen var framtidsrettet, hvis jeg så kjøper nytt adslmodem på 1gigabit, selv om det ikke finnes per dags dato såvidt jeg vet, som jeg godt kunne tenkt meg.

 

Så er det da CAT6 som er gigabit? Hadde vært greit om noen kunne verifisert hva slags kabel jeg isåfall trenger.

Lenke til kommentar

Greit, takker for hjelp!

 

@ amiganostalgia: Denne artikkelen kan nok hjelpe deg.

 

Edit: fant like godt det du trengte.

 

Kat 1 og 3: Brukes kun til stemme og lav-hastighets data.

Kat 3: Opp til 16Mbps.

Kat 4: Opp til 20Mbps.

Kat 5: Opp til 100Mbps.

Kat 5E: Opp til 1Gbps.

Kat 6: Opp til 1Gbps.

Kat 6a: Opp til 10Gbps (Denne standarden er ute til høring, og er ikke ratifisert. Kommer i 2007 spås det).

Kat 7: Opp til 10 Gbps.

MM fiber: Opp til 10Gbps.

 

Det er to ting som er interessante her. For det første har kat6 materiellet samme aplikasjonsområdet som kat 5. Eneste grunn til å investere i kat 6 er om en har lengder som er helt opp mot grensen (90m fast kabling + 10 m patch til sammen i begge ender), da vil en nok få et mer stabilt nettverk med kat 6 enn 5. Kat 5 ble fornyet i 2002 nettopp for å tilfredstille 1Gb.

 

Artikkelen er temmelig gammel, 2004, men den burde ha det du trenger av info.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
Artikkelen er temmelig gammel, 2004, men den burde ha det du trenger av info.

 

Takker for bra og informativt svar, rett på sak.

 

Likevel er jeg litt nysgjerrig på den faktiske forskjell mellom cat5e og cat6.

 

Hvordan er det med kompabilitet? Jeg tror i utgangspunktet dette går helt fint, f.eks 100mbit enhet i ene enden og gigabit i andre.

 

Men skit i det, det aller aller aller viktigste kriteriet jeg har, er at kabelen tåler en trøkk egentlig, og selv om signalet er vel digitalt, så kunne jeg godt brukt noen lapper ekstra for å få en kabel som gir så perfekt signal som mulig.

 

Jeg liker at ting jeg kjøper yter så bra som de kan gjøre, for det de er ment til å gjøre.

Så litt flise spikkeri blir det da i prosessen.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Men skit i det, det aller aller aller viktigste kriteriet jeg har, er at kabelen tåler en trøkk egentlig, og selv om signalet er vel digitalt, så kunne jeg godt brukt noen lapper ekstra for å få en kabel som gir så perfekt signal som mulig.

Jeg bare lurer, men hvordan klarer du å gjøre en rekke enere og nuller mer perfekte enn en annen rekke enere og nuller? Så lenge tallene er der, er signalet perfekt.

Lenke til kommentar
Men skit i det, det aller aller aller viktigste kriteriet jeg har, er at kabelen tåler en trøkk egentlig, og selv om signalet er vel digitalt, så kunne jeg godt brukt noen lapper ekstra for å få en kabel som gir så perfekt signal som mulig.

Jeg bare lurer, men hvordan klarer du å gjøre en rekke enere og nuller mer perfekte enn en annen rekke enere og nuller? Så lenge tallene er der, er signalet perfekt.

 

For å gjøre det klinkende klart, jeg spør fordi jeg vil vite! =)

 

F.eks er det forskjeller å spore i de forskjellige kabler som er?

 

Og for å ta ditt utsagn, hva er det da å tjene på å kjøpe enn gullkanta dvi kabel fra monster på snaue 1.5meter till 500kr+ (lett) ? Hvorfor ikke den til 50 kroner f.eks.

 

Jeg er bare simpelten interessert i å vite hvorvidt det er kabler som jeg kan kjøpe

som yter bedre, på noen slags måte.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, men hvordan klarer du å gjøre en rekke enere og nuller mer perfekte enn en annen rekke enere og nuller? Så lenge tallene er der, er signalet perfekt.

Hvis spørsmålet ikke er retorisk -

Et visst antall enere og nuller blir alltid borte, og så regnes det ut hvilke enere og nuller det var, så de blir dannet igjen når det er mulig. Metodene man bruker for å gjøre sistnevte har imidlertid begrensninger. Blir det for mange feil, blir det for vanskelig å regne ut hva som faktisk var feil, og resultatet blir noe anneredes enn utgangspunktet. Dette gjelder i allefall for bilde- og lydkabler, men jeg er ikke helt sikker når det gjelder nettverkskabler.

Lenke til kommentar
PCer sjekker alltid opp at 1erene og 0ene er riktig. Men til lyd har du jo Denon-kablene til $500

 

Til hvilken lengde er det da? Jeg bruker for det meste headset og høytalere koblet direkte til pc'n.

 

Men bruker i bunn en MonsterPower Powercenter HT800, som jeg kjøpte for flere år siden nå.

Fungerer greit den, skjønt om den "renser" strømmen akkurat vet jeg ikke, men kjekk sak å ha.

Ser komplett har den til en god del penger enn jeg ga for den, relativt. Ga 600 el noe for den, var på tilbud, og annen butikk.

 

Om det er noen måte å måle slikt utstyr på er muligens ett greit spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...