Gå til innhold

"Kraftigere" FM sender & eller annet trådløst system (til lydoverføring)


Anbefalte innlegg

Jeg bruker i dag et typisk billig 2.4 GHz system fra Clas Ohlson til å overføre musikk trådløst fra serveren i kjelleren til mottakere i 2. etasje. Den nye trådløse routeren min skaper forstyrrelse på dette systemet (selvfølgelig verst for mottakeren på soverommet).

 

Men jeg lurte på om noen visste om en god FM sender?

Det hadde gjort at jeg kunne brukt klokkeradioen min, samt den vanntette radioen på badet. Det hadde vært herlig!

 

Ellers mottar jeg alle andre tips om trådløs lydoverføring med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg lurte på om noen visste om en god FM sender?

Det hadde gjort at jeg kunne brukt klokkeradioen min, samt den vanntette radioen på badet. Det hadde vært herlig!

 

Du må nok ha konsesjon for å sende sterkere enn det en liten transmitter gjør... Så da er det bare å starte din egen radiokanal :-)

 

Å ta seg bryet med å legge en kabel er ofte det beste, spesielt når det gjelder kvaltiet på lyden.

Lenke til kommentar

Jeg har strukket kabel til kjøkken, stue og i "gutterommet" i kjelleren, men hadde håpet å unngå dette til 2. etasje (soverom, gjesterom og bad), mest fordi det ikke er noen "praktiske" veier å trekke kabelen.

 

 

Og det er jo ikke snakk om å starte sin egen radiokanal her, jeg er ikke ute etter kilometervis med rekkevidde. 10-20 meter holder LENGE. Jeg har en eller annen "Belkin" tror jeg den heter som visstnok skulle gi 10 meter rekkevidde. Men den er jo ikke lenger enn 2-3 meter i praksis...

 

:)

Lenke til kommentar
Og det er jo ikke snakk om å starte sin egen radiokanal her, jeg er ikke ute etter kilometervis med rekkevidde. 10-20 meter holder LENGE. Jeg har en eller annen "Belkin" tror jeg den heter som visstnok skulle gi 10 meter rekkevidde.

 

Det er det som er hele poenget. Skal du ha en FM-sender som sender 10-20 meter, må du ha konsesjon... Slik er loven.

 

Men det trenger ikke stoppe deg. Du kan simpelthen demontere en FM-sender, hente ut FM-signalet og koble det til en antenneforsterker, og så sende det ut på en FM-tilpasset antenne.

 

Men som sagt, dette er ikke lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...