Gå til innhold

Naturbilder - Newbie


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ønsker tilbakemeldinger på vedlagte bilder.

Er som nevnt nybegynner på dette, så "go easy on me" :)

 

Bildene er tatt med et Pentax K200D, med standard objektiv 18-55mm

Syntes selv at bildene blir bra, men tar gjerne imot gode råd for at de skal bli ytteligere bedre.

 

post-164146-1214392162_thumb.jpg

Syntes at dette ble et "spennende" bilde, hvor effekten med blitzen mot kornet slo godt ut.

 

post-164146-1214392173_thumb.jpg

Har alltid latt meg fasinere over bevegelse i bildet, og begynner endelig å få noen resultater etter at de første forsøkene ble "hvite" bilder.

 

post-164146-1214392187_thumb.jpg

Enda et bilde med lang lukkertid. Dette bildet er forøvrig tatt med stativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et av disse bildene som gir meg noe, og det er det første. Det er ganske flott med sin skarpe kontrast mellom det grå og det blå. Bildet inneholder nesten ingenting, men i motsetning til bilder av horisonten ute ved havet. Fargekombinasjonen er litt uvanlig, og de rette stråene i front er ikke helt i fokus. Det gjør det hele litt kunstig for meg, men på en god måte. Jeg ligger litt etter på forumet, så jeg må nesten komme meg videre. De med større interesse har sikkert mye mer å si om bildene dine enn jeg, men du har i alle fall fått min mening. Det er at du har klart å skape et bilde som har mer enn nybegynnerkvaliteter, og det er et bilde du sikkert kommer til å glede deg over å ha tatt i lang tid fremover.

 

Et generelt råd til videre arbeid er å ta bilder som faktisk inneholder noe. Det er den største svakheten til nybegynnere. De tar ofte bilder som ser fine ut inni hodet, men ofte så er de bare pregløse. Du har i alle fall klart å unngå det i et av bildene dine, og det er faktisk blitt riktig bra i sin monotoni. Det er i alle fall ingen klisje uten elg.

Lenke til kommentar

Bilde 1:

Liker blåfargen på himmelen. Synes den skaper litt dramatikk i bildet. Er sikkert delte meninger om de opplyste kornaksene men jeg liker det. Skaper litt liv i et bilde som ellers kunne blitt litt flatt. Kunne kanskje vært litt mindre himmel?

 

Bilde 3:

Synes dette ble litt "hverken fugl eller fisk". I dette tilfellet ville jeg valgt å fokusere på området nærmest deg med de grønne algene på steinene. Tror den grønnfargen kunne blitt en flott effekt mot "vann i bevegelse". Slik bildet er nå synes jeg det blir litt lite himmel og for mye vann. Kunne også fått frem strandlinjen litt bedre ved å gå nærmere mot det neset. Tror dette ville skapt litt mer dybde i bildet. Horisonten er vel også litt skev?

 

Må understrekes at jeg på ingen måte er noen ekspert på dette og det er mulig jeg er helt på bærtur her, men den risken får jeg ta :)

Lenke til kommentar

Det første var virkelig kult. Tok du flere av det motivet? Skulle likt å se enda litt mer strå i forkant. Det blir kanskje for mye, men det var bare en tanke som slo meg. :)

 

De to andre synes jeg ikke var like spennende, men jeg må innrømme at ved første øyekast var det nr 3 som tiltrekte meg mest. Det forandret seg da jeg åpnet bildene og så de i en annen størrelse. Vet ikke helt hva jeg skal si om de to siste. Det tredje synes jeg er et godt bilde, mens det andre blir litt kjedelig for meg.

 

Jeg liker iallefall det første godt. Det innehar på en måte en sterk kraft.

Lenke til kommentar

Jeg liker best det første bildet. Skyene ser virkelig flotte ut, og ved å ha noe i forgrunnen blir det mer spennende. Jeg synes kanskje kornet ble litt lyst. På motsatt side av fjorden til venstre er det noen ting (bygninger?) som kanskje kunne vært klonet vekk, men jeg greier faktisk ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det er negativt eller positivt at de er der.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

 

Utrolig moro å lese at jeg ikke er helt på jordet, men at det jeg syntes er bra fenger andre også, tenker da spesielt på bilde nr.1

 

Det hvite på motsatt side av fjorden er en ferge. Bildene er ikke behandlet etter at de ble tatt, så det som er i bilde er hva jeg så.

Tok et bilde til av dette motivet, men da dette var uten blitz ble det nesten litt "tamt". Ble mye mer drama i bildet med blitzen på.

Lenke til kommentar

Jeg likte også det første bildet best. At stråene ikke er i fokus er nå så, men liker at de er lyst opp med blits(?). Ellers kunne du kanskje dradd en smule i spakene og fått skyene litt mer dramatiske og de røde fargene ved havet enda litt mer synlige.

 

De andre er så som så. Fin vinkel, men det kunne gjort seg med et lavere utsnitt på det bilde #2.

 

Liker effekten i bilde #3, men du kunne kanskje undereksponert litt og fått enda bittelitt mer lukkertid. Hvor høy er lukkertiden? 1-2 sek?

Jeg er ikke sikker, men tror du kunne fått skarpere omgivelser med mindre blender. Antar det er kit-objektiv du har og da er vel høyeste blender rundt f/6 eller noe slikt?

Jeg vektlegger at jeg ikke er sikker pga jeg er knapt nok nybegynner selv.

 

edit = rettet opp i noen skriveleif

Endret av Carny
Lenke til kommentar

I min mening ødelegger fokus på bilde 1 ganske mye. Det kunne ha vært ett flott bilde, men da burde fokus ha vært på forgrunnen og heller hatt mindre blender for å få tilstrekkelig dybdeskarphet.

 

Ellers kan det vær greit med ett såkalt ND filter hvis du skal ta bilder med lang lukkertid midt på lyse dagen.

Lenke til kommentar
Utrolig moro å lese at jeg ikke er helt på jordet

 

Du er ikke på jordet i det hele tatt synes jeg, bortsett fra på det første bildet, og da bare bokstavelig :p

 

For å ta bildene i rekkefølge:

 

Bilde 1:

 

Her har du klart å skape en god stemning. Fargene og vekten på himmelen med lav horisont gjør at jeg får en stille før stormen følelse, noe det kanskje var? Med det sagt må jeg likevel bemerke at jeg savner noe å feste blikket på. Stråene i forgrunnen kunne kanskje fungert om de hadde vært helt skarpe, og de hadde skilt seg litt bedre ut. Hvis ikke kunne kanskje deler av skogholtet lenger bort fungere som forgrunn om du tuslet bort?

 

Bilde 2:

 

Dette mener jeg er tatt for rett ovenfra og da forbigår jeg det i stillhet. Spesielt siden

 

Bilde 3:

 

er så mye bedre! Det er ikke på langt nær perfekt, men skummet, grønsken og steinene har potensiale til å gi et bilde med flotte farger. Jeg tror nok lyset hadde blitt mye mer flatterende for motivet om du hadde funnet frem termosen, satt deg ned og filosofert over livet, havet og Babarpappa til solen kom litt lavere. Kanskje kunne du brukt litt tid til å finne en enda lavere kameraposisjon der stranden fikk en finere S-kurve? Med mykere lys og solnedgang i stedet for en utbrent himmel mener jeg dette bildet kunne blitt utskriftsmateriale.

 

Jeg tillater meg å komme med forslag mest siden du sier du er newbie og håper det inspirerer til flere forsøk. Jeg aner jo ikke engang om de er gjenomførbare, men det spiller vel også mindre rolle for diskusjonens del :)

Lenke til kommentar

Igjen, takk for alle tilbakemeldingene og rådene.

Lærer vel så mye, om ikke mer av konstruktiv kritikk enn av lese all verdens bøker.

 

Litt mer info om bildene:

Alle tatt med standard objektiv 18-55mm ALII

Bilde 1: 30,6mm, 1/90s, F4.0, tatt med blitz

Bilde 2: 42,5mm, 0,3s, F22

Bilde 3: 23,1mm, 0,3s, F27

Alle bildene tatt med auto hvitbalanse og ISO 100

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har vært inne i denne tråden flere ganger. Uten å¨legge igjen kommentar. Men syns jeg får si noe nå da..

 

Det er alltid det øverste bildet jeg vil åpne og se mer på. Jeg liker skyene på det. Fargen er litt rar syns jeg, men det er mest når man ser thumb. Vet ikke om jeg likte effekten av det jeg syns er blits. Det blir som om du har tatt bilde av timotei (eller hva fanden det heter.. jeg er ikke bonde) og at alt det andre er omgivelser. Men garantert ett bilde jeg også ville jobbet videre med om jeg hadde tatt det.

Lenke til kommentar

Som nevnt før blir det litt "hverken fugl eller fisk" på bilde 3. Det er nesten litt irriterende å få se litt av himmelen, men akk så lite! Jeg foreslår å enten utelukke den helt og fokusere ene og alene på vannet med steinene, eller å gå lavere ned og vinkle kameraet opp så du får med litt mer av himmelen og samtidig like mye av forgrunnen :) Det er ikke mye mer som skal til, for jeg er helt enig i at himmelen skal ha mindre tilstedeværelse enn forgrunnen i dette bildet, men lite ble litt for lite på dette bildet.

 

Førstebildet har en spennende stemning. Perfekt plassering av horisonten, slik jeg ser det. Men jeg synes også at de lyse kornene ble litt forstyrrende. Nesten som om det er litt for mye av det gode at de strekker seg helt opp til horisonten og samtidig er så skjærende lyse i forhold til resten. Jeg tror jeg hadde foretrukket få de lavere og samtidig ikke så fremtredende. Jeg er like interessert i fjorden og strandlinjen lenger fremme. Men dette er sikkert en ren smakssak. Det var uansett et tøft motiv du hadde funnet deg der.

 

 

(Jeg er nybegynner og dette er bare mitt subjektive inntrykk uten noen teknisk analyse)

 

edit: Lagt til kommentar til bilde nr 1.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...