Gå til innhold

Spørsmål om Studiespesialisering (Allmen)


Cxz

Anbefalte innlegg

Begynner i 10. klasse til høsten, og vet hvilken linje jeg skal ta på videregående. Spørsmålene mine er om retningen Studiespesialisering (Allmen), og jeg håper at folk som går denne linjen kan dele sine erfaringer med meg.

 

- Hvordan er nivået i forhold til ungdomsskolen? Får man et sjokk når man først begynner der?

 

- Hvordan er det lagt opp med fag? Vet at man har noen valgmuligheter, men forstår ikke noe særlig av det. Kan man velge mellom tysk og fransk, enkel og vanskelig matte? Hvor mye vanskeligere er den vanskelige matten?

 

- Hvordan er dette med konkurransepoeng? Hva har dette å gjøre med karakterene du får?

 

Håper at noen kan svare på disse spørsmålene, og gjerne fortelle meg mer om linjen. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hopp!

Er akkurat ferdig med mitt første år på Allmenn(Studiespesialisering).

For mange vil det være et stort sjokk å hoppe til denne linjen fra ungdomsskolen, fordi man på studiespesialisering står mye mer fritt. Vi er ikke bundet opp til en drøss med lekser, det er meningen at vi skal ta ansvar for egen læring.

Når det gjelder karakterene hadde jeg 4.53 på ungdomsskolen, etter jul på studiespesialisering fikk jeg 4.5 i snitt, og nå til sommeren gikk jeg ut med 5 blank i snitt. Man får kjempegode karakterer om man bare jobber litt, altså sette seg inn i det faglige stoffet, og selvfølgelig "smiskefaktoren" hjelper også her!

 

Når man begynner i førsteåret på studiespesialisering skal man velge språk og matte. Når man kommer til det språklige kan man velge mellom Tysk,Spansk og Fransk, Er usikker på om det er flere, det varierer sikkert fra skole til skole. Når man velger språk velger man enten det som er lett eller det som er vanskelig. Det som er vanskelig er beregnet for folk som har hatt det samme språket på ungdomsskolen.

 

Man skal også velge matte, her kan man velge imellom Praktisk og Teoretisk matte. Praktisk matte er den enkleste formen, og er ganske lik den du får på ungdomsskolen. Selv har jeg denne versjonen, og hoppet faktisk opp en hel karakter.

Teoretisk matte er den vanskeligste, og her kreves det mye jobbing! Den er MYE vanskeligere enn den praktiske matten, nye formler som er nokså enkle og forstå, men det krever som sagt mye jobbing for at dette skal gå rundt.

Den teoretiske matten er vel mer ment som et "forstadie" til valgene man skal ta på andre året, man kan velge mellom Realfag(Altså fysikk,kjemi,matte,biologi) og Vanlige samfunnsfag. Denne teoretiske matten skal gjøre det enklere for å forstå realfagene hvis man har tenkt til å gå denne veien, siden det er mange formler osv. i realfagene som bygger på den teoretiske matten.

 

Når man har fullført videregående skole, får man et vitnemål. Når man har funnet ut gjennomsnittskarakteren ganger man denne med 10, og man får da antall konkurransepoeng.

For eksempel hvis man har 5 i snittkarakter, så får man 5*10= 50 konkurransepoeng. Disse poengene hjelper deg videre i livet til videre studie.

 

Håper at du fikk et lite svar,

Om noe var uklart, ta kontakt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du surfer gjennom ungdomsskolen uten noensinne å gjøre særlig lekser til hjemme unntatt lesing til prøver, får du nok et lite sjokk på studiespesialisering.

Om du er vant til å jobbe, holder du deg nok på samme nivået. Trenger ikke jobbe mye, men et visst minstemål er helt nødvendig for ikke å falle av lasset, spesielt i språkfag og matematikk.

 

Hvordan er du på skolen nå? Er du av typen som jobber et par timer i uken med skolearbeidet, eller gjør du alt på skolen? Og hvilke fag liker du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

 

Prøver å jobbe så jevnt jeg kan både hjemme og på skolen, men det kommer an på hvor mye jeg forstår av stoffet.

Ligger på femmere i alle fag unntatt tysk, krl og musikk der jeg har 6, og matte der jeg har 4.

Liker samfunnsfag, tysk og enkelte temaer i naturfag.

 

Edit: Har noen spørsmål. Er det slik at noen av fagene er avgangsfag i det første året, noen andre i det andre året, og noen andre i det tredje? Og har hørt at man får ekstra konkurransepoeng av å ta vanskelig matte, er det noe sannhet i det?

Endret av Rotteh
Lenke til kommentar
Takker for svar. :)

 

Prøver å jobbe så jevnt jeg kan både hjemme og på skolen, men det kommer an på hvor mye jeg forstår av stoffet.

Ligger på femmere i alle fag unntatt tysk, krl og musikk der jeg har 6, og matte der jeg har 4.

Liker samfunnsfag, tysk og enkelte temaer i naturfag.

 

Edit: Har noen spørsmål. Er det slik at noen av fagene er avgangsfag i det første året, noen andre i det andre året, og noen andre i det tredje? Og har hørt at man får ekstra konkurransepoeng av å ta vanskelig matte, er det noe sannhet i det?

Det er riktig..

Vet ikke hva som er avgangsfag de andre årene, men første året er det samfunnsfag,naturfag,geografi og engelsk.

Man får ekstra poeng for å ta realfag, dette kalles for "realfagspoeng".

Lenke til kommentar
Og du må da ta "vanskelig" matte 2. og 3. klasse. Du får ingen poeng for 1T.

 

 

Betyr det at Karakteren i 1T ikke teller for konkurransepoengene? Si at man får 5 i avgangsfagene og 3 i 1T etter vg1. Vil da denne treern har noe å si for poengene ut fra vgs? Trodde 1T telte siden det er avsluttende, men gjør den ikke det kommer jeg til å smile bredt. :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...