Gå til innhold

Anbefalt Linux-distro som host for VMWare Server?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette opp VMWare Server (gratisversjonen) på en Linux-server, og kjøre diverse virtuelle maskiner på denne.

 

Ettersom jeg ikke er helt oppdatert på alle Linux-distroer som finnes der ute, hadde det vært fint med noen tips og erfaringer fra andre. Er det noen distroer som passer bedre, gir bedre ytelse eller bedre stabilitet til VMWare enn andre?

 

Jeg er ute etter en minimal server-installasjon helt uten GUI og andre tjenester, med unntak av sshd siden jeg nesten må kunne nå host-maskinen på et vis. Ellers skal serveren kun konsentrere seg om å kjøre VMWare Server best mulig.

 

Foreløpig har jeg sett for meg følgende kandidater:

* Debian

* Ubuntu Server

* CentOS

* Fedora

 

Noen som kan bidra med gode råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror iallfall Fedora enkelt kan strykes fra listen. Det er definitivt IKKE støttet og krever en uoffisiell oppdatering for å få det til å nesten fungere 100%. Greit nok til testing etc., men definitivt ikke noe for et langvarig og stabilt oppsett. Hva du faktisk bør velge kan jeg ikke svare på. Personlig ville jeg nok satset på CentOS, men det har nok mye med at jeg bruker Fedora :p Dog, jeg vil tro det fungerer smertefritt med CentOS (uten at jeg på noen måter garanterer det).

Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

CentOS og Debian er også mine foreløpige favoritter. Jeg har en kompis som har gode erfaringer med CentOS, og Debian skal være en av de mest stabile distroene der ute.

 

Jeg regner med at begge disse lar seg installere som en minimalistisk server, altså med kun de nødvendige komponentene som skal til for å få VMWare til å kjøre. Alt annet vil jo bare ta unødvendig mye minne og ressurser fra maskinen.

Lenke til kommentar
Vmware Server er offisielt støttet på Red Hat. Så CentOS er nok et godt valg.

 

Selv kjører jeg på Gentoo, og på Win2k3 64bit. Begge deler funker fint.

 

Ja, kanskje jeg skal prøve CentOS først...

 

Jeg har tenkt å installere noen ulike host-OS, og teste samme virtuelle maskin under dem. Det kunne vært interessant å se på ulike ytelser til en VM med Windows og Linux som host. I utgangspunktet holder jeg en knapp på Linux, spesielt dersom GUI ikke er installert - men det blir spennende å se, hvis jeg får tid til å teste det.

 

:)

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt gentoo, da det er den distroen jeg kjenner best til.

Av det du er ute etter så er det også et helt greit valg, minimalistisk og kjapp. Er ikke fullt så mye installasjonstid da du egentlig bare trenger stage3 install, så installere og konfigurere sshd og wmware.

Lenke til kommentar

Det jeg tror du må legge vekt på, er at distroen bruker en kjerneversjon som er støttet av VMWare. Fedora, Arch, (Gentoo?), og alle "bleeding edge"-distroer kan enkelt og greit strykes av listen her. De vil kunne funke ved å patche VMware, men det fører til en del merarbeid, i tillegg til at ting vil slutte å funke igjen ved enkelte oppdateringer (kernel..).

 

 

CentOS er et opplagt valg, siden denne følger RedHat, og RedHat er en distro VMWare legger vekt på at skal funke. Debian er nok også et godt valg, da denne også er særdeles konservativ.

 

Selv ville jeg nok landet på Debian, men det er egentlig bare fordi jeg er mest vant med det fra et konfigurasjons- og vedlikeholdssynspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...