Gå til innhold

Bruke N82 til å finne fram i Praha


Hootie

Anbefalte innlegg

Eg og samboeren min skal ein tur til Praha i sommer, og i den anledningen tenkte eg at det var greit å bruke N82en min som navigasjon. Me skal kun gå rundt i byen, og trenger den kun til det. Trur ikkje det blir aktuelt å låne bil der.

 

Er det bare å betale for ein europapakke så er alt oppe å går, eller er det andre ting eg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det eller ei, men du trenger ikke Garmin XT en gang.

 

Kjøp Europapakken til Nokia Maps, så fungerer alt helt utmerket. Men ta å legg inn kartene på minnekortet ditt før du reiser hjemmefra. Da slipper du å betale masse for at kartene blir lastet ned over mobilnettet og du slipper å betale i dyre dommer for dataroaming.

 

 

Forresten; jeg skal også til Praha i sommer! :)

Lenke til kommentar
Men kva nytte gjer bluetooth gps'en?

 

Hadde du ikke hatt innebygd gps så måtte du ha benyttet bluetooth gps. Ser en annen tråd at f.eks Garmin xt finner den innebygde gps på eks N82.

 

Nokia maps virket interessant, hva er prisen på Europakart da? og hvor bra er det, og er det mulig å legge inn Poi?

 

Fordelen med Garmin xt er at en kan legge inn sjøkart, bilnavigasjon og topokart

Endret av asbhegge
Lenke til kommentar

Jeg skal også til Praha og tenkte også å bruke mobilen og GPS-software som et backupkart hvis jeg går meg vill :) Nå har jeg en SE G900 og kjøpt GPS-handsfreen HGE-100 som GPS. Har kommet over http://www.mgmaps.com/ på softwaresia men ikke fått testet det noe enda. Den kan hente kart fra nett (bruker Yahoo maps) men også mulighet for å bruke kart fra minnekort, som er en god ting i utlandet. I tillegg er det gratis.

Lenke til kommentar

Jeg var i Praha tidligere i år og benyttet der min Nokia N82 med GPS og Mobile XT.

 

En blir fort kjent i byen og klarer navigere seg fra A - B på egenhånd, men skal en gå akkurat til den adressen - hvis en f.eks. har funnet et spesielt sted en vil kikke på etter å ha sett i en Guide bok er GPSen UVURDERLIG.

 

Fant frem overalt selv og N82en fikk fort gps dekning - en uvurderlig sak. Alltid like hyggelig å småle (inni seg) av de stakkars turistene som strever livet av seg med papirkart... =)

Lenke til kommentar

Hva er denne "Europakken" som må kjøpes?

 

Nokia Maps har jo gratis kart og har alltid hatt gratis kart. Du må bare huske å laste dem ned før du reiser så du ikke gjør det via nette og betaler dyre dommer for det i opperatørkostnadder.

 

Du plugger Mobilen til PCen din med USB kabel i datamodus og starter Nokia Maps programmet og velger de kartene du vil ha. Har du ikke Nokia Maps installert så finn det hos Nokia, som linket til over her.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Hei, jeg brukte min nyoppgraderte Nokia N82 med Maps 2.0 forrige uke i Frankfurt området i Tyskland.

Den slår etter min mening til og med Magellan Maestro på målstreken når du manøvrerer i tettbebygde strøk. Jeg kjørte leiebil fra Hertz med n82 i hånda da jeg ikke hadde noen holder i bilen.

Stemmen er klar og tydelig, beskjedene kommer akkurat slik du ønsker at de skal komme, med repetisjoner på ønskede steder også videre. Jeg tok noen avkjøringer feil med bare bruk av magellan, men ikke med N82 ved siden av. Den er super.

Sammenlikningen med Magellan var meget interessant for meg som ofte ferdes i utland med leiebil.

 

Best satelitt dekning hadde den også av de to jeg hadde i bilen, på tross av at mobilen ofte befant seg i gearspak området i bilen.

Invester i navigasjon for det tidsrom du ønsker, det er vel verdt pengene!

 

Lykke til og God Tur.

Lenke til kommentar

Heihei :)

 

Alle kart kan lastes ned gratis fra NokiaMaps. Legg så kartene fra PC til telefon/minnekort - og vips - så har du kartene liggene på telefonen uten å betale noe som helst.

 

Hvis du vil sikre deg mot datatrafikkostnader i utlandet, kan du gå inn på GPS programmet på N82 -> innstillinger -> nettverk og velg at mobilnett aldri skal brukes -> Lagre og avslutt.

 

Du trenger altså ikke kjøpe noen "Europapakke". Det som er spesielt med Nokias GPS-program, er at du kun betaler for å bli "guidet" av en stemme. Det vil si at du alltid kan bruke GPS-en gratis, så lenge du ikke ønsker at en søt damestemme forteller deg hvor du skal.

 

God ferie :)

Lenke til kommentar
Du trenger altså ikke kjøpe noen "Europapakke". Det som er spesielt med Nokias GPS-program, er at du kun betaler for å bli "guidet" av en stemme. Det vil si at du alltid kan bruke GPS-en gratis, så lenge du ikke ønsker at en søt damestemme forteller deg hvor du skal.

 

Dette stemmer vell ikkje heilt? Du betaler for å bli guidet både av stemme og piler, mens visst du ikkje betaler så ser du kun kartet, og kor du er? Dvs. at du må finne retning og leite i kartet sjølv. Eller har eg missforstått?

 

God ferie :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Du trenger altså ikke kjøpe noen "Europapakke". Det som er spesielt med Nokias GPS-program, er at du kun betaler for å bli "guidet" av en stemme. Det vil si at du alltid kan bruke GPS-en gratis, så lenge du ikke ønsker at en søt damestemme forteller deg hvor du skal.

 

Dette stemmer vell ikkje heilt? Du betaler for å bli guidet både av stemme og piler, mens visst du ikkje betaler så ser du kun kartet, og kor du er? Dvs. at du må finne retning og leite i kartet sjølv. Eller har eg missforstått?

Stemmer det. Altså det du Hootie sa, koster å bli guidet uten stemme også ;) .

Lenke til kommentar
Du kan også bruke Google Earth mobile.

 

Det er gratis og gir deg kart/satellittbilder med god oppløsning.

 

Jeg er ikke sikker på om du får brukt GPSen som input i Google Earth direkte eller om det går via en plugin.

Google Maps kan bruke GPS-en i N82 uten problemer, kartene lastes ned etterhvert som man trenger. Google Maps laster ned mindre deler av kartet og det er da mindre praktisk å laste ned via WiFi, men det fungerer.

 

Nokia Maps fungerer bra. Hvis du drar til et sted der du ikke har vært før må programmet laste ned aktuelt kart for området. Det kan gjøres over WiFi uten kostnader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har hatt n82 n stund og aktiverte nylig prøveperioden. Det stod noe om 3 dager og 90 dager, men nå husker jeg ikke hva det stod. Spørsmålet mitt er om det voice guided gps vil fungere i resten av europa også, eller gjelder prøveperioden bare i Norge? Jeg må finne ut dette, fordi jeg skal til Irland snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...