Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til 18-åring


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tar forhåpentligvis lappen neste tirsdag(Krysser fingrene) og har planer om å kjøpe meg egen bil i løpet av sommeren.

 

Har tenkt å bruke 30-40k, kan til nøds strekke med litt lenger.

 

Har sett litt på BMW 3-serie, men det er jo jævlig dyrt for en 18-åring å forsikre en slik. Audi 80 og 100 ser også ut som ok ungdomsbiler. Nissan Primera er også et finfint look.

 

Hva kan dere anbefale?

 

Har ikke noen direkte krav, men vil jo helst ha en bil som er ok å kjøre samtidig som den ikke er direkte stygg. Litt power skader heller ikke :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier bare Volvo 940. Solide biler som tåler herjekjøring, bakhjulstrekk for vintern og ganske sprek hvis du kjøper en med Turbo/LT (selv om GL-en er ikke så svak den eller). Gruser alt av gamle golfer som går :p. Selv om disse bilene er 10-15 år gamle så ruster de ikke så fort, min bil er 13 år gammel og er på original understellsbehandlingen enda og er så og si rustfri (holder fint i 13 år til), men skal behandle den snart så det ikke begynner.

1995.volvo.940.11068-396x249.jpg

Starter og går hver dag.

Lenke til kommentar

Stakkars gutt da, han spør om råd til bil for en 18 åring, har lurt litt på BMW, må gjerne vere litt tøff å se til og gjerne ha litt hk

Hva har da en 80hk pizzabil med to seter i denne kattegoriene å gjøre, For den saks skyld også en Volvo som ser ut som er produsert i Legoland :!:

 

Hva er kriteriene dine, 2/3/4/5 dørs? kan du noe med bil selv, har du mulighet for billige repperasjoner av kamerater eller av deg selv, er bil ett fremkostmiddel eller er det noe du brenner litt for?

alle kjøper bil av forskjellige årsaker, dersom du ikke interesserer deg for bil men har unger å kjerring og må ha bil av den grunn, da kjøper du verken pizzabil eller BMW, da ender en opp med en Toyota eller passat stasjonsvogn

Dersom komfort er det eneste som betyr noe så ender en ofte opp med en bil av fransk fabrikat

så det er egentlig ikke noen fasittsvar på hva som er den rette bilen til en gutt på 18 år uten å vite hva du er på jakt etter og hvorfor du har lyst på bil

 

Golf 3 er vell heller ikke noen drømmebil for en som for eksempel ikke kan skru selv og som rissikerer og ende opp med en stylet og rævkjørt bil som ikke er noe å ha på.

Billig forsikring på Golf 3? er det det da? Golf 2 og 3 er vell en typisk ungdomsbil som er ofte utsatt for tyveri og ulykker og ender da som oftest opp med blodpriser i forsikringspremie for en gutt på 18 år?

Lenke til kommentar

Når man spør om råd til bilkjøp på dette forumet er det tre standardsvar man får:

 

1) Gammel Volvo

2) Gammel Golf

3) Gammel BMW

 

 

 

Jeg syns du er inne på noe fornuftig når du vurderer Nissan Primera, de begynner å bli ganske rimelige nå:

 

Primera 1

Primera 2

Primera 3 - Ræva annonse og mistenkelig lav pris, men bildene gjorde godt inntrykk i hvert fall.

 

 

Ellers så er det andre greie biler som kan være verdt en titt:

Citroën Xantia

Chrysler Stratus

Ford Focus

Peugeot 406

Lenke til kommentar
Volvo er ikke bil. Det er kun et fremkomst middel. En annen ting er at de slurper bensin.

 

Nei mitt valg ville nåkk blidd golf

 

Utgiftene ved høyt bruk av bensin hos Volvo i forhold til Golf tar jo sistnevnte igjen med glans når verkstedregningene begynner å hope seg opp.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Når man spør om råd til bilkjøp på dette forumet er det tre standardsvar man får:

 

1) Gammel Volvo

2) Gammel Golf

3) Gammel BMW

 

Jeg syns du er inne på noe fornuftig når du vurderer Nissan Primera, de begynner å bli ganske rimelige nå:

 

Primera 1

Primera 2

Primera 3 - Ræva annonse og mistenkelig lav pris, men bildene gjorde godt inntrykk i hvert fall.

Ganske så enig med mye her, hva er det som er bra eller pent med gamle Volvoer, BMW og Golf er noe jeg ikke helt har fattet

 

Den siste Primeraen var rimelig, men hverken bildene eller anonsen imponerte meg, Primeraen har en lei tendens med rust, men det finnes rustfrie eksemplarer av dem dersom de bare er påpasset, syntes ikke denne bilen virket som en av dem, rust på bunnen av bakluke, lurer da på hvor mange andre plasser der finnes rust som ikke kommer frem av bildene og ikke minst som ikke er nevnt i anonsen

Syntes Selger virker useriøs og en smule sleip "bilen går som et skudd:DSelges pga kjøp av annen bil. Ikke innbytte!!

Egen ansvar etter bilen er kjopt!"

Virker mistenkelig av en selger å poengtere at i anonsen at det er en god mulighet for å finne skulte feil eller mangler på bilen i ettertid

 

Chrysler Stratos tror jeg også jeg ville ha holdt meg langt unna, er nok desverre ikke kjent for å være noe spessielt gode biler, er vell heller mest kjent som noen skikkelige søppelbiler blant fagfolk i bilbransjen

Men ellers en del gode alternativer til bil her

Lenke til kommentar

At selgeren ikke har peiling på norske kjøpslover og skriver slike tullete fraser er en ting man ikke kan ta hensyn til da det ikke blir relevant i en eventuell mangel-situasjon. Det jeg mente med at bildene ga et bedre inntrykk enn teksten var at bilen så ganske ryddig og grei ut, men må innrømme at jeg ikke la merke til rusten på bakluka.

Lenke til kommentar
Mitsubishi Carisma eller Lancer. Høy driftsikkerhet, men ikke så veldig spennende...

Ikke så fryktelig spennende biler nei, litt kjedelige interiørmessig

Har i tillegg dårlige girkasser som ofte er ett problem på eisse bilene, ikke noe å satse på for en ungdom som gjerne vill kjøre litt hardt og akselrere fort

Men greie biler for eldre folk eller en som har vet til å kjøre med fornuft og ikke har det så travelt med å komme seg avsted :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at volvo 240/740/940 ikke er noen designperler, men det er så sannelig ikke golf, carisma, lancer, kangoo osv heller. Men jeg tror neppe de andre bilene som er nevnt her kunne overlevd det samme som volvoen min har vært gjennom (og kommet ifra det like hel)

 

Jeg har ikke volvoen min fordi den er pen, jeg har den fordi den er billig i innkjøp, driftssikker, romslig og behagelig å kjøre. Bruker vel ca 1,25 liter E85 på mila ved bykjøring. Blir vel ca 10,70 kr pr mil. Du må ha en bil som bruker 0,77 liter bensin på mila (ved bykjøring) for å matche det, hvis man regner med bensinprisen jeg så på tur hjem fra jobb i dag. 13 kroner og 85 øre sto det på tavla...

Lenke til kommentar
Mitsubishi Carisma eller Lancer. Høy driftsikkerhet, men ikke så veldig spennende...

Har i tillegg dårlige girkasser som ofte er ett problem på eisse bilene, ikke noe å satse på for en ungdom som gjerne vill kjøre litt hardt og akselrere fort

 

Girkassa på den gamle Lanceren min holdt ut i 290 000 km før den var moden for bytting. Og den bilen var vel en av de mest hardkjørte Lancerne man kunne få tak i som ikke het Evo til etternavn.

 

Dog ville jeg ikke kjøpt en Lancer dersom jeg kunne få f.eks. en P11 Primera til samme pris. Førstnevnte er veldig "plastikk" og føles ganske simpel i forhold til mye annet.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...