Gå til innhold

For superstrenge straffer i Norge!


Anbefalte innlegg

Du har vel fått med deg at strenge straffer ikke virker preventivt? Det er vel bare å ta en titt på resten av verden. Og når fangene kommer ut igjen etter å ha sonet, vil du møte på en som har fått rehabilitering, eller noen som har blitt behandlet dårlig i flere tiår?

Det kommer litt an på hvilke forbrytelser man snakker om og hvilke omstendigheter de begås under. Men for eksempel drap og voldtekt er typisk forbrytelser som begås under affekt, og da tror jeg vi trygt kan si at strengere straffer ikke vil hjelpe noe særlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt tankegangen at man mener at de bør få igjen med samme mynt. Spesielt når man er pårørende i en slik sak.

 

Men det blir jo også alltid en helhetsvurdering med omstendigheter; har de som har drept noen egentlig det noe godt med seg selv? Alle har en bakgrunn som de enten med eller uten vilje . Straffene bør være strenge, men det er også alltid en menneskelig faktor som spiller inn. Det er jo dette som er endel av bakgrunnen for straffeutmålinene i Norge. I noen saker er det absolutt på sin plass at man får dask til tusen, i andre tilfeller kan det derimot være svært kompliserte forhold som står bak en straffehandling. Ingen (nesten ihvertfall) mennesker står opp hver morgen og tenker "nå skal jeg gjøre noe vondt". Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er det noe som heter. Dreper man for å forsvare familiemedlem kan mennesker ofte overreagere urasjonelt. osv.

 

Bare noen tanker, hva synes dere?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Jeg er for strengere straffer for grov kriminalitet. Men å gi livstid for uaksomt drap? Idiotisk.

Jeg må jo si jeg syntes fangene får det litt bedre enn hva de burde hatt. Østeuropeiske forbrytere koser seg i norske fengsler og har aldri hatt det bedre fordi det nærmest blir som et hotell.

 

Se på Bastøya i Oslo fjorden, der lever fanger fritt på en øy men må stå opp tidlig, jobbe for maten sin. Dette fungerer som terapi, ikke at de blir enda farligere/mister oppfatningen av hvordan samfunnet er. Bør ha mer av denne typen fengsler.

Lenke til kommentar

OP er rimelig ute og sykler med ideene sine spør dere meg. Hvis premisset for straffetiltak er at man skal lempe all moral og humanitet over bord, så finnes det jo metoder som er utrolig mye mer effektive enn de forslagene OP kommer opp med.

 

Hva f... er vitsen med å bygge ubemannede fengsler som folk skal råtne i, når det mye billigere å bare kappe av dem armene istedenfor? Samtidig har det sikkert en utmerket prevantiv effekt på andre potensielle lovbrytere.

Lenke til kommentar
Helt enig med trådstarter, la oss belønne grov kriminalitet med straffer ikke luksusopphold i Norske fengsler.

 

50 mann på en celle, en gryte med mat på deling pr dag, ingen aviser, ikke internet, ingen advokater, ingen strafferabatt, brev og besøksforbud, det er straff det.

 

Man har forsøkt å forstå grove lovbrytere ihjel og tilbakeføre de til samfunnet, det virket ikke, så nå må hensynet til ofrene deres veie tyngre enn rettighetene til forbryterne, for en gangs skyld.

 

Endelig en som er litt enig :)

Store straffer burde skremme bort idioter som tenker på å gjøre noe galt.

Gjør du noe galt, så hører du ikke hjemme i samfunnet.

 

Kanskje en egen øy, bare for lovbrytere. Så kan de klare seg selv.

 

 

 

Jeg sa at de bare trengte en politimann i hvert fengsel.. Så penger trur jeg ikke er et stort problem ;)

 

Fengselet trenger ikke elektrisitet heller... Så null strømavgift.

Så du skal ta livet av alle i fengslene kvar vinter når det blir kaldt? Høyrest fornuftig ut. :)

 

De kunne fått et teppe... Men stor kjangs for at de henger seg da... De må sone straffen, å angre i evig tid ;)

Kanskje de trenger lit elektrisitet til oppvarming om vinteren... Men ikke så veldig mye, bare slik at de akkurat ikke dør av kulde.

 

2 år for å slå ned noen?

 

Om noen får seg en på trynet, skal det være fordi det er fortjent. Ikke faen om jeg hadde anmeldt en person som hadde slått meg ned, hvis han hadde grunn til det. Jeg har verken blitt slått eller slått noen før, men tenker sånn som dette likevel. Noen ganger vil jeg bare tilbake til gamle dager der man ikke anmeldte for alt.. Min mening!

 

Hvis har har gjort noe, som virkelig fortjente en på trynet, så har han sikker brutt loven på en eller annen måte.

Så da kan en anmelde han, og forhåpentligvis så kommer han i fengsel en veldig lang stund.

 

Og vold løser ikke noen problemer.

 

 

 

hvorfor ikke henrette alle på stedet når dem gjør noe galt?

da lærer dem nok at dem ikke skal gjøre det igjen...

 

Neineinei, det er alt for lett;)

Mange år i glattcelle, hvor di kan angre resten av livet som straff.

Lenke til kommentar
Helt enig med trådstarter, la oss belønne grov kriminalitet med straffer ikke luksusopphold i Norske fengsler.

 

50 mann på en celle, en gryte med mat på deling pr dag, ingen aviser, ikke internet, ingen advokater, ingen strafferabatt, brev og besøksforbud, det er straff det.

 

Man har forsøkt å forstå grove lovbrytere ihjel og tilbakeføre de til samfunnet, det virket ikke, så nå må hensynet til ofrene deres veie tyngre enn rettighetene til forbryterne, for en gangs skyld.

 

Endelig en som er litt enig :)

Store straffer burde skremme bort idioter som tenker på å gjøre noe galt.

Gjør du noe galt, så hører du ikke hjemme i samfunnet.

 

Kanskje en egen øy, bare for lovbrytere. Så kan de klare seg selv.

 

G`day mate.

Lenke til kommentar

jeg synes norge er litt for snille med straff på noen omeråder. da tanker jeg spessielt på seksuelle overgrep. Det er noe av det verste jeg vet, og det burde bli straffet HARDT.

 

men å kaste alle drapsmenn inn i en stor celle uten strøm og varme er vel å ta litt i..

Endret av epqr
Lenke til kommentar
Der snakket vi med fanger, og det var visst ikke så kult å sitte inne på et lite sted, der der man ikke fikk velge hvordan man skulle leve dagen sin.

 

Det er vel kanskje litt av poenget?! Det værste er at fangene sitter og synes synd på seg selv og fremfor å la være å begå nye forbrytelser så prøver de bare enda hardere på å ikke bli tatt. WTF? De fleste som sitter inne i norske fengsler er gjengangere. Avliv gjengangerene så blir gatene tryggere for resten av befolkningen. Noe liknende til "three strikes out".

Lenke til kommentar

Såklart er jo poenget med fengsel at det skal være "kjipt". Men dere må vel forstå at "superstrenge" straffer ikke virker avskrekkende. En viss andel av de kriminelle kommer alltid til å være gjengangere, men det betyr ikke at vi skal gi opp resten.

 

For min del kunne barnemishandlere vært tatt med ut å skutt i god nord-koreansk stil, men det ville ikke hjulpet på sikt. Man kan jo spinne videre på hvor langt den skyldige vil gå for å fjerne spor/vitner når man vet hva slags skjebne som venter hvis trådstarter får det som han vil.

 

Og three strikes out, hvilke forbrytelser skal telles? Trafikkforseelser, voldtekt, nasking, salg av dop? Hva hvis man blir uskyldig dømt, og må sitte inne resten av livet fordi man begikk et eller to kriminelle forhold? Samme kan sies om dødsstraff.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Er jo ikke noen mening i å gjøre forholdene umenneskelige i et fengsel. Oppholdet der inne, derimot, burde forlenges for det meste av forbryterpakk som fins der ute. Ikke minst er jo ofte erstatningssummene latterlige, det er jo ikke offerets feil at personen som slår ned/voldtar/setter fyr på ikke har god råd. Hvis man blir slått ned på byen og får et stygt arr i ansiktet elns kan det lett forsvares med erstatninger opp mot millionen - minst, tross alt må offeret leve med det resten av livet, med alt av plager og problemer det måtte føre med seg. At gjerningsmannen må leve et liv i fattigdom får være hans problem, det er noe han burde tatt med i beregningen i utgangspunktet.

 

Forøvrig er det jammen merkelig at ikke gjengangerne sperres inne for lengre perioder. Forbrytelser av en viss alvorlighetsgrad kunne godt hatt en ordning hvor man blir buret inne permanent etter x antall forseelser. Slår du ned noen 3 ganger kan du godt sitte inne på livstid, da har du ikke noe som helst å gjøre utenfor murene i dette landet.

Lenke til kommentar
Der snakket vi med fanger, og det var visst ikke så kult å sitte inne på et lite sted, der der man ikke fikk velge hvordan man skulle leve dagen sin.

 

Det er vel kanskje litt av poenget?! Det værste er at fangene sitter og synes synd på seg selv og fremfor å la være å begå nye forbrytelser så prøver de bare enda hardere på å ikke bli tatt. WTF? De fleste som sitter inne i norske fengsler er gjengangere. Avliv gjengangerene så blir gatene tryggere for resten av befolkningen. Noe liknende til "three strikes out".

 

Tviler på at du kommer til å finne en insatt som påstår at det er kjempegøy å sitte i fengsel, bare så det ikke skal høres ut som han synes synd på seg selv.

 

Hvorfor ikke bare henrette alle som har kontakt med kriminelle. Det tror jeg hadde hadde vært tingen. Henging fra heisekran på Youngstorget, a la Iran.

Lenke til kommentar

Altså gi meg ein god grunn til å gi livstid. Det er på mange måtar betre med dødsstraff:

- Billigare for Staten.

- Forbrytaren blir ferdig med det, i staden for å sitje på ei celle og synest synd på seg sjølv.

 

Og ein kan likegodt gi dødsstraff i staden for at fangen må sittje lenge (f.eks. over 20 år). Dette forhindrar gjentaking :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...