pundo Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Er blitt litt usikker i det siste. Er baissingen av AoC reell på disse forumsa (mmorpg.com + offisielle forum)? Hvilken interesse ligger bak baissing og oppfølging med videre argumentasjon? Blir AoC en "flopp" slik som lotr-online? Jeg har ikke selv begynt å spille AoC enda, men skal kjøpe ny maskin i sommer og spille fra august tenkte jeg. Jeg ser endel innom diverse nettsider/forums for å få noen inntrykk. Anmelderne gir gode tilbakemeldinger. Siste jeg har sett idag er på 9.2/10. Snittet av de 41 siste reviews jeg har sett er 8.5-8.6 av 10 (kilde: http://www.spelbranschen.se/index.php?opti...&Itemid=29) . På foruma er det alltid egne tråder med mye kritikk etc. Spørsmål jeg sitter igjen med: 1. Kritikk - sammenheng med WoW? Er kritikken (med nærmest terningkast 1) reell eller er det frykt for at dette skal ta et jafs fra wow? Jeg tenker litt høyt: Jeg har nå en rogue lvl 65, priest 63, warlock 55. Disse sluttet jeg å spille med for over 1 år siden. MEN: Hadde jeg nå slitt hver dag med guilden min og oppnådd store ting, som eks lvl 70 med masse high end gear, hadde jeg da vært interessert i at "alle" skulle begynne å spille AoC eller warhammer? Hmm hvis dette betydde at guilden min stakk, sammen med mange andre ville jeg blitt litt svett tror jeg. All innsatsen ville jo blitt "forgjeves" (det er jo seff litt gøy å spille også da, selv om masse kudos er kult). Nå ser jeg imidlertid at noen av kritikerne også er lei wow, så det er kanskje både og? 2. Anser de som er negative til spillet virkelig situasjonen som håpløs? Ingen interesse for å være med på å utvikle dette videre? Vi har altså et konsept som er endel "tøffere" enn wow og andre mmo (aktiv slåssing, fatalities, bedre/ mer realistisk utseende på figurer). Skal spillet skrotes? Funcom er jo mer enn imøtekommende når det gjelder forslag fra spillerne. Her er det jo muligheter å få til ting man har drømt om i tidligere MMO.. 3. Dere som spiller nå, hvordan er stemningen inne i spillet, blant folk dere kjenner / vet om? Vil man fortsette å spille utover gratismåneden? Jeg ser at de som er aktive på negative forum-tråder består av både de som kritiserer og de som liker spillet. Jeg legger også til grunn at de 100-vis av andre tråder som f.eks character tråder, questetråder etc består av folk som liker spillet. Dermed kan vi slutte at av de som deltar på forum så er flertallet pro spillet. Jeg ser også at pre-paid gaming cards stort sett er utsolgt og mange steder selger mer enn selve spillet, men vanskelig å slutte noe konkret fra dette. 4. Har ny informasjon om planene for utviklingen av spillet i sommer endret oppfatning hos noen der ute, altså snudd fra "orker ikke spille" til "ja, men da så"? Tror kanskje gamere tilhører en rase som har ++impatience, ++aggression. 5. Blir AoC en flopp? Jeg sitter jo (som sikker mange andre) og venter på noe nytt storspill som kameratgjengen kan samles om. Endret 18. juni 2008 av pundo
cbs77 Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Jeg kan ikke svare skikkelig her og for alle, men jeg kan forsøke. Det er mye klaging på noen av forumene her. Det er mye fanboys og mange fanatikere som vanlig som krangler. Jeg spilte wow en god stund, men gikk lei. Jeg har gjort et nytt forsøk med MMO med AoC. Det har gått alt for liten tid til at jeg har gått lei, men det er er klart det er en del å utsette på spillet. For det første så er det fremdeles en del rare bugs. Hadde forsåvidt ikke regnet med noe annet. Kritikken som har gitt det 1 i terningkast, kan jeg likevel ikke se som annet enn frykt for at folk skal forlate WoW. Mye av kritikken er jeg enig i, men spillet har nettopp begynt. WoW ble lansert 23. november 2004. Det er veldig lenge siden, i dataperspektiv. At GUI er bedre, at det er mer quest, instances og liknende i WoW er derfor ikke så rart. At Funcom har hatt 5 år på seg, er en grunn til at mange klager, men om man tar hensyn til at de ikke har tjent en krone på prosjektet før nå, har vel gjort at de ikke har hatt så mange folk til å jobbe med det som ønskelig. Nå som pengene flommer inn på konto, så burde produktet bli bedret fort. Jeg føler at spillet stadig blir bedre, selv om man av og til får følelse av at man betaler for å beta-teste. Stemningen inne i spillet er generelt god, bortsett fra et troll i ny og ne. Av ny informasjon som kommer så synes jeg det meste har vært gode nyheter, og jeg kjenner ikke noen lyst til å slutte å spille nå. Og ja jeg tilhører nevnte rase. Om AoC blir en flopp tror jeg er alt for tidlig til å si noe om, men for øyeblikket er det 1 mill som har kjøpt spillet. Det lover godt for at det kommer til å vare en god stund.
Bulletus Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Spørsmål jeg sitter igjen med: 1. Kritikk - sammenheng med WoW? Er kritikken (med nærmest terningkast 1) reell eller er det frykt for at dette skal ta et jafs fra wow? Jeg tenker litt høyt: Jeg har nå en rogue lvl 65, priest 63, warlock 55. Disse sluttet jeg å spille med for over 1 år siden. MEN: Hadde jeg nå slitt hver dag med guilden min og oppnådd store ting, som eks lvl 70 med masse high end gear, hadde jeg da vært interessert i at "alle" skulle begynne å spille AoC eller warhammer? Hmm hvis dette betydde at guilden min stakk, sammen med mange andre ville jeg blitt litt svett tror jeg. All innsatsen ville jo blitt "forgjeves" (det er jo seff litt gøy å spille også da, selv om masse kudos er kult). Nå ser jeg imidlertid at noen av kritikerne også er lei wow, så det er kanskje både og? Du er inne på noe vesentlig , mange WoW spillere lider av frykt for at all jobben dem har lagt i WoW skal være forgjeves .
Azagrath Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Spillet var ikke klart til å gis ut ennå, det er det ingen tvil om, men etter ørten utsettelser måtte bare spillet ut. Slik er det nå engang når man er et børsnotert selskap, man kan ikke drøye i det uendelige. Dette gjør jo også selvsagt sitt til at spillet inneholder mange bugs, mye som er uferdig, mye som ikke fungerer ordentlig. Er spillet spillbart? Ja, så absolutt. Det er haugevis av folk som spiller, som ikke lar seg bry altfor mye med det som er galt. Jeg, og sikkert også mange andre, har tro på at FC vil forbedre det som trengs, oppdatere, fikse, kort sagt polere spillet og sørge for at kvaliteten forbedres så mye som mulig. Etter å ha spilt beta'en i omtrent et års tid har jeg sett spillet blitt forandret rimelig mye. Funcom er så absolutt kapable til å levere det de lover. Kommer dette til å skje over natten? Nei, selvsagt ikke. Ting tar tid. Mange skriker og bærer seg, syter og klager over ditt og datt. Folk skal få mene akkurat hva de vil, for all del. Jeg tror dog at en del av de som er misfornøyd er av typen som "vil ha ting, og vil ha det NÅ!". Enkelte sammenligner med dagens WoW, men det blir helt feil siden Blizzard har hatt 3-4 år på å polere, fikse og skaffe seg erfaringer. Gi Funcom like lang tid, så skal jeg love av AoC vil fremstå som et veldig solid spill (i ennå større grad enn det allerede er). Nå er det jo ofte også sånn at de som er misfornøyd også er de som skriker høyest og er de mest visuelle, og dette kan jo gi et feilaktig bilde av situasjonen. Stemningen i spillet er veldig god i min erfaring, og alle de hundretusener som koser seg med spillet... ja, de sitter i stedet og spiller, og bryr seg ikke stort med de som klager mest. For min del tror jeg ikke AoC blir en flopp. Lanseringen har gått overraskende bra. Selvsagt er det mye å ta tak i, ingen benekter det. Vil Funcom klare å styre skuta inn på en god kurs, og forbedre ting der det trengs? Jeg tror det. Det skal bli spennende å se i de neste månedene hvordan ting utvikler seg, og hvor stor spillerbasen vil være.
Crowly Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 AoC er ikke så nyskapende som jeg først fikk inntrykk av, men jeg har ikke kommet så veldig høyt i level enda (41 DT, 37 Barb og 28 PoM), så kan ikke uttale meg om "end game". Combo/Melee systemet er så som så, er enig i at det hovedsakelig er en "lang" måte å aktivere en combo på, men ikke noe henger meg noe særlig opp i. Men de skal ha for at de prøver noe nytt. Det jeg lurer litt på er om ett slikt system egentlig passer i ett MMO spill, men det vet man aldri før noen prøver For øyeblikket så patcher de to ganger i uken, natt til mandag og torsdag. Dette er noe jeg syntes er positivt, det er forutsigbart når patcher kommer, og feil og andre "små ting" bør bli (forsøkt?) rettet ganske raskt. Det er ting sikkert kan bli bedre, men det ser ut til at Funcom jobber ganske aktivt med å utbedre det spillere tar opp. Men man kan aldri tilfredstille alle, så noen vil alltid klage. Og noen syter over den miste lille ting. Etter ca en måned med spilling så er inntrykket mitt av AoC følger en ganske klassik oppskrift på MMO, men har innført noen nye elementer eller forbedringer/videreutvilking av "eksisterende systemer" (i forhold til de andre MMO'ene jeg har spilt tidligere). Jeg er tilfreds så langt, og skal bli spennende å se hvordan AoC vil utvikle seg, og om det blir en suksess i det lange løp.
aril Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 1. Kritikk - sammenheng med WoW? Er kritikken (med nærmest terningkast 1) reell eller er det frykt for at dette skal ta et jafs fra wow? Anmeldelser tar jeg for det det er. En anmeldelse kan aldri bli 100% objektiv, men vil alltid være farget av anmelders bakgrunn og subjektive oppfatning. Objektivitet er et talent få, om noen i det hele tatt, besitter, og anmeldere vil i den forstand, bli en "part i saken". Bevisst eller ubevisst. 2. Anser de som er negative til spillet virkelig situasjonen som håpløs? Ingen interesse for å være med på å utvikle dette videre? Håpløs? På ingen måte. Men Funcom har valgt å stikke nesen sin ut i en brutal verden der det ikke gis ved dørene, og der det er kun én ting som gjelder: k v a l i t e t. Klarer Funcom å levere kvalitet vil AoC selge. Godt. 3. Dere som spiller nå, hvordan er stemningen inne i spillet, blant folk dere kjenner / vet om? Vil man fortsette å spille utover gratismåneden? Mitt inntrykk er at stemningen in-game jevnt over er meget god. Selvfølgelig er det noen som er misfornøyd, og gir høylytt uttrykk for det, men slik vil det alltid være. 4. Har ny informasjon om planene for utviklingen av spillet i sommer endret oppfatning hos noen der ute, altså snudd fra "orker ikke spille" til "ja, men da så"? Jeg tenker aldri slik. 5. Blir AoC en flopp? Hvorvidt AoC blir en flopp eller ikke vet vi først om et år eller to. For øyeblikket er det lite som tilsier at interessen er på nedadgående, snarere tvert imot. Men dette avhenger imidlertid av veldig mange ting - først og fremst avhenger det av Funcom selv. Denne "markedsundersøkelsen" virker mistenkelig gjennomført. Er det en kamuflert Gaute Godager vi snakker til?
Knugo Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Denne "markedsundersøkelsen" virker mistenkelig gjennomført. Er det en kamuflert Gaute Godager vi snakker til? Første som slo meg når jeg leste innlegget var ordet "baissing". Et ord som går igjen i annenhvert innlegg på hegnar.no forumet. Så om mine mistanker er riktige, så er trådstarter en som er usikker på fremtiden for aksjeporteføljen sin. Isåfall, så har du kommet til riktig plass for å få svar på dine spørsmål Jeg sitter selv på en FC post (inngang 25kr) og er usikker på min porteføljes fremtid siden gode nyheter tydeligvis har blitt urrelevant for kursen. Det eneste som betyr noe nå er hvor mange som blir med videre etter gratis måneden straks er over. Men som gamer er jeg overveldet over AoC, og bugs irriterer meg nada siden disse blir fikset fortløpende. Jeg ser meg selv spille AoC i mange måneder fremover. Husk også at de som klager er de som skriker høyest og blir lagt merke til... Om du faktisk kun er ute etter informasjon om AoC fremtid av andre grunner enn hva jeg "mistenker", så se bort fra mitt innlegg, og heller gled deg til en annerledes spillopplevelse
dymoletratag Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 (endret) De har jo planlagt noen ekstremt massive oppdateringer den kommende tiden, spesielt i PvP-segmentet av spillet. Jeg må si jeg gleder meg til totalt anarki og det som hører med. Jeg tror AoC har kommet for å bli. Endret 18. juni 2008 av Fev4ng
RamGuy Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Age of Conan er helt klart et PvP / Guild spill, det legges virkelig opp til dette noe som de annonserte oppdateringene virkelig gir uttrykk for! For meg er utfordringen det å komme seg til level 80, for så å få begynt med den morsomme PvP-delen osv.. For meg var det morsomt til jeg ble rundt 40 også har ting føltes veldig ensformig etterpå, samt at ting går ekstremt sakte. Har faktisk flere ganger tenkt på / vurdert å avslutte abonnementet. Men vi får se hvordan det går Age of Conan er et veldig bra spill, er ikke det det står på men det blir veldig ensformig, føles veldig likt de fleste andre mmo-spillene der ute å jeg er redd for at jeg har brent av for mye tid i World of Warcraft så mye av ”mmo-gleden” og følelsen er på en måte brukt opp. Samme følte jeg med Lord of the Rings Online, det var morsomt i starten med det hele tok fort slutt, var ikke i nærheten av å vare like lenge som World of Warcraft. Det henger nok mye sammen med at World of Warcraft var mitt første mmo-spill, det hele var nytt for meg så alt jeg gjorde var egentlig nytt og utrolig spennende, mekanikken i de fleste mmo-spill er så lik at nå som jeg har spilt meg lei World of Warcraft tar de ikke lange tiden før jeg spiller meg lei andre spill heller, jeg føler kanskje også det at det er litt kjipt å måtte bygge opp en ny karakter i et annet spill etter at jeg har brukt så mye til på mye av det samme i World of Warcraft for ikke så lenge siden. En annen ting er jo at Blizzard er en kjempe utvikler, og det skal sies at gameplayet som er / var i World of Warcraft, det massive community’et osv.. som det hadde fra level 1 – 60 skal det godt gjøres og matche, det er en spillopplevelse jeg ikke har opplevd maken til, det hele tok brått slutt når jeg endelig nådde level 60 da jeg ikke hadde tid nok til å grinde utstyr i all mass, og hele end-gamet til World of Warcraft er det som ødela spillet for meg, men gud som veien fra level 1 – 60 var underholdene! For min egendel så tror jeg nesten det å ta pause fra hele MMO-sjangeren en god stund vil være det beste, det er nok den eneste måten jeg skal klare å få tilbake noe av den gode følelsen og drivet, avhengigheten jeg opplevde i World of Warcraft. Men så er det jo det å klare å holde seg unna da, World of Warcraft har gitt meg den beste spillopplevelsen jeg har hatt og det er alltid slik at når det kommer et nytt mmo så må jeg bare prøve det i håp om å oppnå en liggende følelse, men det ender alltid opp i skuffelse. Derfor tror jeg (for min egendel) at det rett og slett er best å kutte ut MMO-fullstendig i en god stund, kanskje begynne på igjen når Blizzard kommer med sitt nye MMO eller kanskje et KOTOR MMO? En lengre pause føler jeg hvert fall jeg trenger eller så går jeg veldig fort lei spillet uansett hvor bra det måtte være
Gjest medlem-77217 Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 De har jo planlagt noen ekstremt massive oppdateringer den kommende tiden, spesielt i PvP-segmentet av spillet. Jeg må si jeg gleder meg til totalt anarki og det som hører med. Jeg tror AoC har kommet for å bli. Må si meg uenig. Tror egentlig AoC aldri kommer til å bli så stort som f.eks wow. Tror det kommer til å ha sin glanstid i 6-12 månder så er det nesten glemt.
Azagrath Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 ^ "Nesten glemt" tror nok er å ta litt vel hardt i. Ingen store MMO'er som ennå er glemt, og jeg tror nok ihvertfall ikke AoC går dukken med det første. At AoC heller ikke blir så stort som WoW er rimelig sikkert, så det er ikke noe å diskutere engang. Det samme kan sies om så godt som alle MMO'er under utvikling også. WoW er blitt et fenomen, og det skal MYE til å vippe Blizzard av tronen. Veldig mye. Det vil ihvertfall ikke komme noe i disse dager uansett, hvor gud og hvermann virker å ha slengt seg på fantasy MMO bølgen og forsøker å ri så lenge de har medvind.
Licht Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Hva i alle dager er baissing? Noe Trygve Hegnar har funnet opp? Må si meg uenig. Tror egentlig AoC aldri kommer til å bli så stort som f.eks wow. Det er jo heller ikke målsetningen, og ikke noe mål for suksess. Jeg regner med at spillet kommer til å stabilisere seg sånn noenlunde med en kjerne av spillere. Det kommer en skrell nå som de 30 gratis dagene snart er over, og deretter et par mindre etter hvert som noen av de som betalte for henholdsvis en måned, et kvartal og et halvår i første omgang går lei - enten av spillet eller av Funcom. De som da er igjen blir der nok noen år, med litt gjennomtrekk av veteraner som gir seg og nye som kommer til. Kritikk - sammenheng med WoW? Den eneste sammenhengen kritikk av AoC har med WoW er at WoW per i dag er et langt mer gjennomført og blankpolert spill, av åpenbare årsaker. Jeg har et par level 70s i WoW, som tidligere har vært 60 og fulle av ting med lilla navn. Jeg gråter ingen bitre tårer over å legge alt "arbeidet" (hvis en faktisk ser på det som arbeid, burde en finne seg en annen hobby) bak meg. Jeg hadde ingen problemer med å rerolle noen ganger i WoW, å skifte spill er bare en naturlig utvikling. Hadde det ikke vært for folkene jeg spilte WoW med, hadde jeg neppe fortsatt såpass lenge som jeg gjorde. Jeg tror heller ikke at folk slenger rundt seg med negative karakteristikker om AoC fordi de er redde for at tidligere forbundsfeller skal dra fra den virtuelle verdenen de oppholder seg i. Dersom folkene man spiller sammen med skifter spill, er det vel bare å skifte selv. Ellers, med så mange som spiller WoW i dag, burde det fremdeles være mulig å få innpass et eller annet sted. 2. Anser de som er negative til spillet virkelig situasjonen som håpløs? Ingen interesse for å være med på å utvikle dette videre? En av de tingene som er morsomt med å spille MMO-er, er å se på utviklingen. Spørsmålet er bare om utviklingen er god nok til å holde på interessen, og om den kommer når den må. Funcom har kommet med masse fagre løfter om alt de skal få inn i spillet i løpet av sommeren (jeg tror det når jeg får se det, for øvrig) - som jo er vel og bra, det er bare at de fremdeles har til gode å levere drøyt halvparten av det som skulle ha vært i spillet ved launch. I tillegg er det store innholdsmessige hull fra 50-80. I tillegg driter de seg ut til stadig vekk med å gjøre forandringer som synes å utelukkende være beregnet på å irritere spillere. Dersom man ser kynisk på det, kan man jo tenke seg at dette betyr at de egentlig ikke kommer til å få til noe særlig mer, og det de nå måtte få til, ikke vil gjøre spillet særlig mye bedre. Håpløst er det ikke, men de siste par ukene har ikke vært videre tillitsvekkende. De kan gjerne love oss mer innhold over sommeren, men vi betaler for spillet nå også. 3. Dere som spiller nå, hvordan er stemningen inne i spillet, blant folk dere kjenner / vet om? Vil man fortsette å spille utover gratismåneden? Jeg fortsetter, og de fleste andre jeg kjenner som spiller har tenkt til å fortsette. Andre har tenkt til å begynne. De jeg kjenner er dog ikke representativt for alle kundene, men det kan jo gi en indikasjon på hvordan ståa er hos gamere. De fleste i guildet ser også ut til å planlegge å fortsette. På dette tidspunktet er det slik at man føler at betalingen er mer veldedighet enn å betale for et produkt, så jeg har ikke noe problem med å forstå de som avslutter kontoene sine - og det er noen hver dag. 4. Har ny informasjon om planene for utviklingen av spillet i sommer endret oppfatning hos noen der ute, altså snudd fra "orker ikke spille" til "ja, men da så"? Planer betyr nada før de er på live-serverne. Jeg spiller så lenge jeg er underholdt, hvis det går lange perioder uten at jeg har noen særlig trang til å spille, er det takk og farvel - uansett hvilke enorme og dramatiske forandringer som står på trappene om et par måneder. 5. Blir AoC en flopp? Det kommer an på om man regner "flopp" som "ikke like stort som WoW", eller etter MMO-standarder pre-WoW. AoC kommer aldri til å nå ti millioner spillere - høye maskinvarekrav, aldersgrenser, et merkenavn som ikke slår like tungt som Blizzard og Warcraft, det faktum at det ikke er en sammenhengende verden, og at det krever en del mer input enn andre MMO-er står i veien - men jeg regner med at Funcom vil tjene godt med penger på det i årene som kommer.
dymoletratag Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Må si meg uenig. Tror egentlig AoC aldri kommer til å bli så stort som f.eks wow. T Jeg nevnte da aldri at AoC vil bli større en WoW..? Jeg spår en lysende fremtid for spillet, etter å ha lest development news fra 13. juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå