Gå til innhold

Hvor mye er kamera verd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et Canon Eos Mark II 1D kamera som jeg arvet av min stefar etter at han gikk bort i en tragisk ulykke. Planen var at jeg skulle begynne å fotografere, men kamera er alt for avansert for en newb som meg.

Selve kamera huset er kjøpt i 2004 og er godt brukt, men godt behandlet! Det har blitt renset, pusset og godt vedlikeholdt. Må også selge med tungt hjerte verdens beste linse (i mine øyne) en Canon 70-200mm 2,8 Image Stabilizer og en Canon Extension Tube EF25 II.

Hovedpoenget her er at kameraethuset må selges, men har funnet ut at huset ikke er verdt så mye uten linsen. Hva er en god pris jeg kunne satt på selve huset og extension tuben? Og hvilken pris kan jeg sette for kamerahuset og begge linsene

Hilsen Marius :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har et Canon Eos Mark II 1D kamera som jeg arvet av min stefar etter at han gikk bort i en tragisk ulykke. Planen var at jeg skulle begynne å fotografere, men kamera er alt for avansert for en newb som meg.

Selve kamera huset er kjøpt i 2004 og er godt brukt, men godt behandlet! Det har blitt renset, pusset og godt vedlikeholdt. Må også selge med tungt hjerte verdens beste linse (i mine øyne) en Canon 70-200mm 2,8 Image Stabilizer og en Canon Extension Tube EF25 II.

Hovedpoenget her er at kameraethuset må selges, men har funnet ut at huset ikke er verdt så mye uten linsen. Hva er en god pris jeg kunne satt på selve huset og extension tuben? Og hvilken pris kan jeg sette for kamerahuset og begge linsene

Hilsen Marius :)

1D Mark II selges for bl.a ca. 9.990 hos Fotovideo, og mange er pressebrukt. Poenget er at du kan prøve å selge din for den prises, og beholde objektivet og tilbehør for så å kjøpe et nytt kamera :) F.eks. 400D, 450D, 30D eller 40D. Kjøper du en av de tre førstevnte, får du også kjøpt litt tilbehør til kameraet :)

Skrevet

Et par gode plasser å selge kameraet er foto.no og stavangerfoto.no . Der treffer man i hvert fall riktig publikum.

Finn, QXL, Annonse.no, Zett og sånt egner seg ikke til å selge den klassen kamera fordi riktig publikum ikke vanker der.

Skrevet

Huset får du solgt uten problemer,uavhengig av optik.Et såpass "sært" hus treffer kjøpere som allerede har massevis av optik.

Kan hende du tjener mer på og selge hus/objetivet separert.

Tar jeg ikke feil så renner det på med pmér til deg allerede.

Synd men jeg bestilte 70-200 2.8 is i går eller så skulle jeg ha lagt inn et bud på din.

Bruk pengene til og kjøp deg et nybegynner speilreflekskamera eller et skikkelig godt kompaktkamera.

Skrevet

Ikke selg i pakke, med mindre du bare vil bli kvitt det. Da setter du en god pris på f.eks 16-17.000,-

Hver for seg får du nok mer for sakene. Huset kan jo variere en del. Noen er meget godt brukt og bør ligge på 8-9000 mens et strøkent hus med kanskje fire siffret antall exponeringer kan du kanskje få 11-12.000,- for.

Objektivet går for ca 9000-9500 dersom det er pent. EF25 har jeg ikke peiling på.

Skrevet

Takk for alle gode svar! :)

Skal da etablere en annonse som jeg skal legge ut på foto.no, men selger da bare selve huset som er blandingsbrukt (dvs. tatt bilder for presse, hobby og div.) for en ca 9000kr.

En okei pris? Orginal objektiv følger med.

Skrevet
Takk for alle gode svar! :)

Skal da etablere en annonse som jeg skal legge ut på foto.no, men selger da bare selve huset som er blandingsbrukt (dvs. tatt bilder for presse, hobby og div.) for en ca 9000kr.

En okei pris? Orginal objektiv følger med.

Hva slags objektiv er dette?

9000 kr høres ut som en god pris for kamerahuset, bør være forholdsvis lett å selge for det, men det følger "aldri" med objektiv til 1D-kameraer nytt, så det er nok kjøpt ved siden av...

Skrevet

Kjettersk tanke: Har du 5000 kroner tilovers, så kan du kjøpe deg et Canon 400D + kit. Da kan du leke med 400D til du lærer deg det grøvste, og så gå løs på 1D'en når du er klar for det. Når du behersker 1D'en om et halvt år til et år, så selger du 400D+kit med et tap på 1000 til 1500 kroner.

Men dette er bare et alternativ dersom du har lyst til å bli god fotograf. :)

Skrevet
Kjettersk tanke: Har du 5000 kroner tilovers, så kan du kjøpe deg et Canon 400D + kit. Da kan du leke med 400D til du lærer deg det grøvste, og så gå løs på 1D'en når du er klar for det. Når du behersker 1D'en om et halvt år til et år, så selger du 400D+kit med et tap på 1000 til 1500 kroner.

Men dette er bare et alternativ dersom du har lyst til å bli god fotograf. :)

Evt bare kjøpe hus og bruke optikken han allerede har.

Skrevet
Evt bare kjøpe hus og bruke optikken han allerede har.

mMm. Men 28mm er ikke spesielt vidt. Og å selge 400D uten kitoptikk tror jeg er vanskeligere enn å selge 400D med kitoptikk. Men Marius kan jo vuderere dette selv egentlig :)

Skrevet
Linsen er Canon Zoom Lens EF 28-90mm 1:4-5.6 USM

Trodde denne fulgte med kameraet jeg. Er det en bra linse ?

Den er vel OK, men ikke fantastisk. Funger uansett fint i begynnelsen.

Som nevnt i den andre tråden din, vil du gjøre deg selv en stor tjeneste ved å legge litt mer innsats i å lære deg 1D å kjenne, selv om det er tungt i begynnelsen...

Skrevet

Er helt på jordet når det kommer til fotokamera og alt slik!:p Men tar jeg ikke helt feil så er det komt "ny" utgave av EOS 400 altså EOS 450 ?

Skrevet

Har heller ingen store planer om å bli en kjempe dyktig fotograf. Er musiker på heltid og siden familien min alltid har hatt en fotograf rundt seg som tar bilder i alle anledninger (nesten paparatzi) så syns jeg at jeg burde begynne og ta bilder i selskaper og slik, slik min stefar gjorde før han døde.

Så det blir nok en liten hobby fotograf ja ;D

Skrevet (endret)
Planen var at jeg skulle begynne å fotografere, men kamera er alt for avansert for en newb som meg.
Jeg foreslår at du bruker litt mer tid til å sette deg inn i kameraet. Pussig nok er de fleste kameraer egentlig ikke så veldig vanskelige å bruke, og når du har kommet over en liten terskel, vil du kunne beherske selv en 1D Mk II ganske greit. Det er to-tre ting du må lære deg hvordan du stiller inn, ISO-verdi, blender og lukker, les i manualen dersom du har den, ellers kan helt sikkert noen svare deg her (jeg har ikke 1D selv, så jeg vet ikke helt akkurat hvordan). Blender og lukker pleier å være med hjulet ved utløseren eller på baksiden av kamerahuset, akkurat hvilke hjul som brukes når er jeg ikke sikker på.

Edit: Det kan være en god idé å resette kameraet til fabrikkinnstillinger, slik at du starter med blanke ark. Stefaren din har helt sikkert gjort modifikasjoner i innstillingene, og noen av dem kan få kameraet til å oppføre seg litt merkelig om du ikke vet om dem.

Du tar selvfølgelig bilder ved å trykke på utløseren, men trykker du den halvveis ned vil kameraet fokusere uten å ta bilde. Det kan være veldig nyttig...

Skal gi deg en kjapp intro:

1: På kameraer uten helautomatiske programmer, er det lurt å bruke ett av to alternativer dersom du er nybegynner - lukkerprioritet (Sv) eller blenderprioritet (Av). Førstnevnte lar deg sette lukkertiden og beregner blenderen selv, sistnevnte gjør motsatt.

2: Lær deg hvordan eksponeringen fungerer. Du har tre faktorer som bidrar, følsomheten til sensoren (ISO-verdien), lukkertiden og blenderåpningen til objektivet. Dersom du øker lysfølsomheten uten å justere de to andre, får du lysere bilder, det samme skjer dersom du øker blenderåpningen eller bruker lenger lukkertid. Du kan laste ned fotokompendiet som ligger som en sticky i fotograferings-forumet og lese det, der står det også veldig mye nyttig.

3: Forskjellig blender gir forskjellig dybdeskarphet i bildet. Lavere tall betyr større blenderåpning, men også mindre dybdeskarphet. I begynnelsen kan du sette kameraet på f/5.6 med begge objektivene, og bruke blenderprioritet, så vil kameraet beregne en passende lukkertid. Dersom du blir plaget med uskarpe bilder, kan du justere opp ISO-verdien ett hakk eller to. Normalt kan den stå på ISO100-200, og du kan trygt sette den opp til 800 uten å være redd for dårlig bildekvalitet. Når du er trygg på å justere ISO-verdi etter behov, kan du begynne å leke deg litt med blenderen. Ta noen bilder av samme motiv med forskjellig blenderverdi, helst bilder som det er litt dybde i, altså at du har noe i bakgrunnen som også kan betraktes. Studer deretter de bildene på PCen, og se forskjellene. Til generell fotografering trenger du sjelden å bruke blender mindre enn 11 (større tall betyr mindre blender fordi det står under brøkstreken, så blender 8 er større enn blender 11).

Når du har dette under kontroll, har du egentlig alt du trenger for dagligdags fotografering. Det burde være helt overkommelig å få en viss føling med det i løpet av en lørdags formiddag.

4: Det neste du kan leke deg med da er lukkertiden. Sett kameraet i Sv-modus, da justerer du lukkertiden i stedet for blenderen. Still deg opp ved en nokså traffikert vei, og ta bilde av bilene med forskjellig lukkertid, og se på dem. 1/100 sekund vil vises i søkeren og på infoskjermen som 100, mens 1 sekund vil vises som 1". Større tall betyr med andre ord kortere lukkertid, og mindre lys. Når du kommer til en viss grense, kan ikke blenderen bli større, da vil bildene bli mørkere også. For å kompensere for dette må du øke ISO-verdien.

Nå har du egentlig lært det grunnleggende. Det er selvfølgelig masse igjen, men det kommer fort når du trenger det.

Endret av k-ryeng
Skrevet

Den siste her var veldig lang, veldig detaljert og veldig bra! Skal gjøre mitt beste :) Men hvordan reseter jeg kameraet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...