aqua82 Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Hei Er ganske nybegynner innen speilrefleks. Har fått et gammelt analogt speilrefleks for en stund siden: Olympus OM10 med to objektiver til f=50 mm, zoom 1:1,8 f= 80-200 mm, makinon mc , zoom 1:4.5 Har ikke brukt dette så mye da jeg er mest glad i å bruke digital kamera. Har et canon kompakt ixus750 som jeg er veldig glad i, men vil nå kjøpe digitalt speilreflekskamera så jeg kan ta litt mer avanserte bilder. Lurer veldig på å kjøpe Canon eos 450 D, men siden jeg ikke vet så mye om speilreflekskamera vil jeg veldig gjerne ha noen synspunkter fra dere. Er det eventuelt noen kamera de gamle objektivene går til? Lurer også på hva en legger i orden kit?
lars91 Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Heisann aqua82 og velkommen til forumet Nå kjenner jeg ikke veldig godt til di eldre modellene av Olympus materiell, men hvis det skal gå å bruke objektivene på nyere kameraer vil i såfall ikke autofokusen og slikt fungere (hvis jeg ikke surrer nå). Canon EOS 450D er et veldig godt utgangspunkt å starte etter når du ikke har jobbet så mye med dette fra før av. Dette er jo det nyeste kameraet fra Canon og har fått gennerelt veldig god kritikk. Det er derrimot en del andre modeller på markedet som du også vil vurdere som for eksempel det nye kameraet fra Nikon som heter D60. Dette er et kamera som er ganske likt EOS 450D (samme klasse). En ting som er lurt når du skal velge speilrefleks er å finne et kamera du har lyst til å jobbe med. Du vil altids klare å bruke kameraene, men du vil kunne trives mye mer med å ta bilder med det kameraet som passer best til hånden din. Også menyene på kameraene er viktig at du trives med for du skal lett kunne bruke kameraet. Her har 450D et litt bedre utgangspunkt hvor det er litt bedre utstyrt med knapper for funksjoner som ofte trengs. Ordet KIT er et ord for å si at det er både kamerahus (altså selve kameraet hvor du tar bildet), og et objektiv (som sitter utenpå kamerahuset og som består av linser slik at du får lyset riktig inn i kamerahuset). På 450D er kitet med et 18-55mm (rundt 3x zoom) med bildestabilisator. Dette er et veldig godt objektiv som du da får med på pakken. I de fleste butikker får du også lagd pakker, eller så kan du kjøpe kamerahuset og så ha et objektiv i tilleg.
Simon Aldra Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Heisann aqua82 og velkommen til forumet Nå kjenner jeg ikke veldig godt til di eldre modellene av Olympus materiell, men hvis det skal gå å bruke objektivene på nyere kameraer vil i såfall ikke autofokusen og slikt fungere (hvis jeg ikke surrer nå). Det har du helt rett i. Du vil ikke få autofokus med OM-optikk. Ingen av objektivene han nevner er spesielt gode på digitale hus uansett. Canon EOS 450D er et veldig godt utgangspunkt å starte etter når du ikke har jobbet så mye med dette fra før av. Dette er jo det nyeste kameraet fra Canon og har fått gennerelt veldig god kritikk. Det er derrimot en del andre modeller på markedet som du også vil vurdere som for eksempel det nye kameraet fra Nikon som heter D60. Dette er et kamera som er ganske likt EOS 450D (samme klasse). Enig til dels. Men D60 er nok en liten klasse lavere enn 450D; 450D er igjen en lavere klasse enn D80/D90. Men jeg vil også nevne at det er mange andre meget gode produsenter. Olympus' modeller er i alle fall det mest brukervennlige jeg har vært borti, jeg har lekt en del til mye med de fleste modellene i begynnermarkedet, og ingen kamera er like intuitive og enkle å bruke som E4x0/E5x0. Men det er selvfølgelig i mine øyne. Pentax er faktisk det eneste merket jeg har for dårlig kunnskap om til å kunne uttale meg om personlig erfaring, men Pentax får meget gode skussmål, så hvorfor ikke? Sony A200 fikk ellers ypperlig kritikk i siste Fotografi. Dersom du vurderer Nikon D60 syns jeg dessuten det er verdt å vurdere enten D40 eller D40x, da disse er billigere og egentlig er akkurat like brukervennlige, har de samme menyene og bildekvaliteten er meget god på alle tre. Prisforskjellen fra D40x til D60 forsvares i mine øyne ikke av hva du får for dine ekstra kroner. En ting som er lurt når du skal velge speilrefleks er å finne et kamera du har lyst til å jobbe med. Du vil altids klare å bruke kameraene, men du vil kunne trives mye mer med å ta bilder med det kameraet som passer best til hånden din. Også menyene på kameraene er viktig at du trives med for du skal lett kunne bruke kameraet. Her har 450D et litt bedre utgangspunkt hvor det er litt bedre utstyrt med knapper for funksjoner som ofte trengs.Ordet KIT er et ord for å si at det er både kamerahus (altså selve kameraet hvor du tar bildet), og et objektiv (som sitter utenpå kamerahuset og som består av linser slik at du får lyset riktig inn i kamerahuset). På 450D er kitet med et 18-55mm (rundt 3x zoom) med bildestabilisator. Dette er et veldig godt objektiv som du da får med på pakken. I de fleste butikker får du også lagd pakker, eller så kan du kjøpe kamerahuset og så ha et objektiv i tilleg. Spoken like a gentleman. Helt enig.
sn0dig Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Heisann aqua82 og velkommen til forumet Nå kjenner jeg ikke veldig godt til di eldre modellene av Olympus materiell, men hvis det skal gå å bruke objektivene på nyere kameraer vil i såfall ikke autofokusen og slikt fungere (hvis jeg ikke surrer nå). Du surrer selvfølgelig ikke, siden det ikke var AF når OM10 kom ut i 1979 Og hvis det er noen nye DSLR kameraer som objektivene skal funke på så må det nesten være Olympus sine egne. Se på E-520 f.eks
Kurt Grusom Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Kjøp deg et pent brukt EOS 400D. Sjekk www.foto.no/bruktmarked. Prisdifferansen opp til et nytt 450D er absolutt ikke verdt det - de pengene kan du heller legge i noe grom optikk; f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8 eller annet. Endret 17. juni 2008 av yackup
AiKi Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Må vel ha OM til Fourthirds-adapter for at de gamle objektivene skal fungere på et Olympus DLSR. Godt mulig det finnes en OM til Canon EF-adapter også, men det kommer anpå hvordan registeravstanden er lagt opp i forhold til hverandre.
Simon Aldra Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Jeg tror det fins adaptere for EF også, ja. Greit nok, som portrettobjektiv fungerer 50/1.8 bra nok, så lenge du klarer å bruke manuell fokus.
PMnormal Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Disse objektivene rettferdiggjør ikke kjøp av Olympus. Det finnes mange grunner til å velge Olympus E, men ikke disse to objektivene. Det er forresten utrolig klassisk. På den tiden skulle alle nybegynnere ha en telezoom av mer eller mindre lugubert slag, montert på et entrylevel-kamerahus og 50mm som videste brennvidde. Det er greit nok det, men de fikk jo ikke til det de ønsket. Gikk lei, og la kamera innerst i et skap. Veldig mange, i alle fall. Kos deg heller med kamera en gang i fremtiden, når du begynner å bli flink digitalfotograf. Da er interessen så høy at du ønsker å ta en vanlig sorthvitt eller lysbildefilm for avvekslingens skyld. Eller fordi du har lært å like kvaliteten.
flarsson Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Olympus OM 50mm f/1,8 er et udmærket objektiv, der er skarpt nok til brug på digitalkameraer - der er tests af det objektiv og flere andre OM-objektiver på E-serie kameraer på http://www.wrotniak.net og http://www.biofos.com (i skal ind i underpunkterne). Jeg anvendte lejlighedsvis min OM 50mm f/1,8 på min E-500 og derefter E-3 - indtil jeg købte Sigma's 30mm f/1,4. At bruge manuel fokus på et dSLR er ikke noget væsentligt problem.
Simon Aldra Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 I alle fall ikke om du har ganske godt lys med et E3xx, E4xx eller et E5xx-hus. Bare E-3 og E-1 (til en viss grad) har en søker som gjør manuellfokus virkelig praktisk.
aqua82 Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Skrevet 18. juni 2008 Takk for alle svar som har kommet hittil! Får ta meg litt flere turer til butikkene og se litt mer på kameraene der før jeg kjøper. Er det forresten mye objektiver som en kan kjøpe brukt senere som eventuelt vil passe til canon eos 450?
Kurt Grusom Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Takk for alle svar som har kommet hittil! Får ta meg litt flere turer til butikkene og se litt mer på kameraene der før jeg kjøper. Er det forresten mye objektiver som en kan kjøpe brukt senere som eventuelt vil passe til canon eos 450? Ja, det renner over av dem på bruktmarkedet Hvorfor vil du forresten ha 450D? Prisforskjellen nytt 450 vs brukt 400D synes jeg er waste of money. Forskjellene er ubetydelige. Bruk heller pengene du sparer på god optikk
k-ryeng Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Hvorfor vil du forresten ha 450D? Prisforskjellen nytt 450 vs brukt 400D synes jeg er waste of money. Forskjellene er ubetydelige.Gitt at han kjøper kit med 18-55IS er det ikke waste of money, da prisen blir den samme med dét objektivet. Og kvalitetsforskjellen på de objektivene er ikke uvesentlig.
Simen1 Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Litt tallmateriale jeg klarte å grave frem: nytt 400D med Canon 18-55: fra 4795 kr (elprice) Brukt via markedet til foto.no: 4500 kr (han får neppe så mye for det) nytt 450D med Canon 18-55 IS: fra 5744 kr (fotomagasinet) nytt 400D alene: fra 4182 kr (fotovideo) nytt 450D alene: fra 5069 kr (Amentio) Canon 18-55: fra 810 kr (Japanphoto) Canon 18-55 IS: fra 1477 kr (Yaha) Tamron 17-50 f/2,8: fra 2866 kr (Amentio) Selv hadde jeg valgt kombinasjonen 400D + Tamron 17-50 f/2,8
k-ryeng Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Litt tallmateriale jeg klarte å grave fremJepp, og 4182 + 1477 = 5659, så kommer det en ekstra frakt i tillegg => ~5744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå