Gå til innhold

Jallafisheye ønskes - noen med forslag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet som var rettet opp igjen (det siste) så faktisk ganske bra ut. Sammenlignet med 17mm'en er bildevinkelen helt enorm - og det videste jeg sitter med nå er 35mm. Jeg husker min forrige 18mm som vid, men når jeg ser på bildet tatt med 17mm, og sammenligner det med det opprettete bildet fra Pelengen, får jeg bakoversveis.

 

Effekten er jo bare dritkul! :)

Lenke til kommentar

Akkurat vigneteringen vil du få på alle fullframe fisheye objektiver da? Det er bare p.g.a. crop at det ikke gir dette på 1.5 og 1.6 crop kamera...

 

Haha fiskebildet får det til å se ut som at han fisker på en ekstremt liten planet :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Akkurat vigneteringen vil du få på alle fullframe fisheye objektiver da? Det er bare p.g.a. crop at det ikke gir dette på 1.5 og 1.6 crop kamera...

 

Haha fiskebildet får det til å se ut som at han fisker på en ekstremt liten planet :p

Akkurat.

 

Det er derfor jeg liker det. Det er tatt med Konica-Minolta Maxxum 7D - hvilken cropfaktor han den? :)

Lenke til kommentar
Bildet som var rettet opp igjen (det siste) så faktisk ganske bra ut. Sammenlignet med 17mm'en er bildevinkelen helt enorm - og det videste jeg sitter med nå er 35mm. Jeg husker min forrige 18mm som vid, men når jeg ser på bildet tatt med 17mm, og sammenligner det med det opprettete bildet fra Pelengen, får jeg bakoversveis.
Det du jo _egentlig_ ønsker deg, Gissan, er jo Sigma 12-24 på et fullformatkamera:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/618466

http://www.thkimdesigns.com/wordpress/2007...h-of-july-2007/

http://www.dphotojournal.com/sigma-12-24mm-f45-56-ex-dg-hsm/

 

 

Det er derfor jeg liker det. Det er tatt med Konica-Minolta Maxxum 7D - hvilken cropfaktor han den? :)
1.5x
Lenke til kommentar
Nais, da vil jeg jo i praksis få større vidvinkel-effekt med min mk.II enn på eksempelet jeg viste?
Ja, siden du må croppe enda mer enn 1.3x pga vignetteringen for å få et "normalt" bilde. 12-24 er forøvrig en forholdsvis rettegnende vidvinkel, selv på fullformat... :-)
Lenke til kommentar
Som sagt, alt jeg bryr meg om et hvor stor fisheye-effekten blir, og jeg vil dermed ikke ha noe som helst rettegnende. Få det så "urett" som mulig, sier jeg! :fun:
Ikke med 12-24, det er ingen fisheye...

Derfor er den utelukket, da det nettopp er fisheye-effekten jeg ønsker. I tillegg blir det nok litt i dyreste laget med 12-24 og 5D... :roll:

Lenke til kommentar
Akkurat vigneteringen vil du få på alle fullframe fisheye objektiver da? Det er bare p.g.a. crop at det ikke gir dette på 1.5 og 1.6 crop kamera...

 

Haha fiskebildet får det til å se ut som at han fisker på en ekstremt liten planet :p

Akkurat.

 

Det er derfor jeg liker det. Det er tatt med Konica-Minolta Maxxum 7D - hvilken cropfaktor han den? :)

 

Det er kun Olympus som ikke gir vignettering med Peleng'en. På FF ser du hele sirkelen, med 1.5/1.6 crop ser du buet vignettering på begge sider, mens 2x crop akkurat sniker hele bildet innenfor sirkelen.

 

Goffen

 

2589833246_e428f7b5e1_o.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...