Gå til innhold

hvordan installere SATA drivere etter installert xp?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Fikk installert xp uten "slipstreaming" ved at jeg disabled SATA.

 

Tenkte jeg skulle installere SATA driverne etter installasjonen, men når jeg aktiverer SATA får jeg bluescreen ved boot.

 

Hvis jeg kjører IDE mode får jeg bootet inn i windows, men ikke installert SATA driverne siden SATA er disabled i BIOS (og kan som sagt ikke enable den, for da får jeg ikke bootet, bare bluescreen).

 

Så har et aldri så lite problem, all hjelp tas mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet, så får du det ikke til å virke.

Jeg fikk det ikke til å virke, når jeg gjorde det samme som deg.

 

Vil ha SATA native mode, så tror jeg faktisk at du må installere med den aktivert.

 

Nå skal det sies da at jeg brukte ikke lang tid på å få det til fungere, så jeg gav opp og reinstallerte.

Jeg tror heller ikke at du vil merke noen ytelses forskjell på om det er aktivert eller ikke da.

Lenke til kommentar

Om du leste den artikkelene som hårek linket til, så står det endel om dette problemet.

Det var en usupportert metode for å få dem til å virke igjen.

 

Den eneste grunnen til å ha SATA enabled, må jo være at du kan bytte CD spiller i fart, kanskje?

Lenke til kommentar

Det går fint å legge inn Sata AHCI drivere etter du har installert XP. Ytelsen vil bli høyere ved SATA modus enn ved PATA emulering.

Du vil imidlertid fremdeles mangle noen egenskaper som du bare vil få ved å installere XP med SATA drivere.

 

Driverne for Sata AHCI er for det meste de samme for de harddiskene jeg har vært borti hittil, og det er bare å laste ned AHCI driveren som ligger på hjemmesiden til f.eks de fleste laptop produsenter.

 

Gå f.eks på www.hp.com, gå på en forholdsvis ny laptop, velg OS og gå til "storage" og last ned AHCI driver.

 

Pakk ut filene, gå i enhetsbehandling, trykk på harddisken som skal ha ny driver, velg oppdater driver, velg at du skal finne driveren selv, naviger fram til der du har pakka ut driveren og velg iastor (eller no) fila.

 

Da skal du få opp en liste over flere AHCI drivere, og nøyaktig versjon her kan variere har jeg sett. Dette kan du google sammen med PC modellen din. Du skal i hvert fall ha "mobile", siden jeg regner med at det er snakk om en bærbar. ICH7,8,9 Mobile etc.

 

Når driveren er installert, og du rebooter, så får du antageligvis blåskjerm. Og da er det bare å aktivere SATA i Bios, så skal alt være i orden.

 

Dette var fritt etter egen hukommelse, så tar forbehold om små pirkefeil som du sikkert finner lett ut av i såfall.

Endret av VikingEgil
Lenke til kommentar
Det går fint å legge inn Sata AHCI drivere etter du har installert XP. Ytelsen vil bli høyere ved SATA modus enn ved PATA emulering.

Du vil imidlertid fremdeles mangle noen egenskaper som du bare vil få ved å installere XP med SATA drivere.

 

Driverne for Sata AHCI er for det meste de samme for de harddiskene jeg har vært borti hittil, og det er bare å laste ned AHCI driveren som ligger på hjemmesiden til f.eks de fleste laptop produsenter.

 

Gå f.eks på www.hp.com, gå på en forholdsvis ny laptop, velg OS og gå til "storage" og last ned AHCI driver.

 

Pakk ut filene, gå i enhetsbehandling, trykk på harddisken som skal ha ny driver, velg oppdater driver, velg at du skal finne driveren selv, naviger fram til der du har pakka ut driveren og velg iastor (eller no) fila.

 

Da skal du få opp en liste over flere AHCI drivere, og nøyaktig versjon her kan variere har jeg sett. Dette kan du google sammen med PC modellen din. Du skal i hvert fall ha "mobile", siden jeg regner med at det er snakk om en bærbar.

 

Dette var fritt etter egen hukommelse, så tar forbehold om små pirkefeil som du sikkert finner lett ut av i såfall.

 

 

forsøkte dette, men får beskjed om at "the specified location does not contain information about your hardware". Prøvde både iastor.inf og iaachi.inf filene. Hentet filene fra driversiden til min laptop.

 

Det er ikke slik at jeg skal oppdatere driveren til en "kontroller" av noe slag, for nå prøvde jeg å gjøre det på harddisken.

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...