Gå til innhold

Problem ved bruk av lang lukkertid


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er helt nybegynner mtp fotografering, dvs har "alltid" tatt "vanlige" bilder med diverse Canon Ixus modeller, men har først nå investert i et skikkelig kamera (etter min målestokk i hvert fall). Landet etter mye om og men på et Pentax K200D med kitobjektiver 18-55 og 50-200mm. Dette ble handlet inn i forrige uke og det ble klart at helgens gjøremål da ble bestemt.

 

Med kamera i hånden, stativ på skulderen og bikkja på slep bar det ut i Guds frie natur. Jeg ønsket å få testet de aller fleste funksjoner, men det var mye å gå igjennom gitt... Det jeg skulle få testet var å ta bilde med lang lukkertid. Jeg befant meg ved sjøen, satte kameraet på stativ, fokuserte på delvis land/delvis sjø og knipset i vei. Resultat: nesten helt hvitt bilde, bare masse lys!!

 

Så, endelig til mitt spørsmål: Hva kommer dette av?

 

Har sett mange naturbilder hvor vannet er "slørete" og omgivelsene skarpe, så jeg ønsket naturligvis å gjenskape et slikt bilde selv, men fikk det dessverre ikke til. Forsøkte flere forskjellige lukkertider, 1", 3", 10" osv. Bildene ble dårligere jo lengre lukkertid.

 

Ellers må jeg bare si at jeg er meget fornøyd med øvrige bilder, har bare mine egne bilder med Ixus 750 kompaktkamera å sammenligne med, men syntes de ble utrolig bra.

 

Mvh

Ung og fortvilet :D

Endret av MrMoif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blenderåpningen må lukkes (høyere tall) når du har lenger lukkertid. Tenk deg at bildesensoren er et vannglass som du skal fylle opp, om du heller vann lenge må det være en tynnere vannstråle, ellers renner det over og alt blir hvitt.

 

Dersom du bruker M-modus må du selv lese av om kameraet mener du kommer til å under- eller overeksponere. I de andre modusene skal den kompensere automatisk forutsatt at det ikke er for mye lys og kameraet allerede har valgt blender 22 eller lignende.

 

Dersom det er veldig mye lys ute må du rett og slett ha et ND-filter (Neutral Density) for å dempe lyset om du vil ha lange lukkertider.

Lenke til kommentar

bildet er overeksponert.

hvordan tar du bildet? i helmanuell, eller programmodus?

har aldri prøvd pentax, så kan ikke hjelpe deg med HVORDAN du må gjøre det, men det du må gjøre er å

1. redusere ISO hastigheten, du vil dessuten få mindre støy.

 

2.mindre blenderåpning (høyere f/(tall) mindre blender vil dessuten gi større dybedskarphet, og for de fleste objektiver skarpere bilder fram til et vist pungt der det begynner å bli dårligere igjen. men de fleste objektiver er best i området mellom f/6-16

 

3. hvis de to forestående ikke er nok, eller du ønsker liten dybdeskarphet, eller du ønsker veldig lang lukkertid er neste skritt et ND (natural density) filter, som fåes i mange forskjellige styrker og fjerner en del lys.

Lenke til kommentar

Fremgangsmåten jeg har brukt for å ta (blant annet) dette bildet er som følger:

 

b_383909.jpg

 

1. Sett kameraet på blenderprioritet (Pentax-lærde forteller det hva det er)

2. Sett blenderen til f/11 eller f/13

3. Sett ISO-hastigheten til det laveste, ISO 100 (?).

4. Bruk lysmåling som måler over hele bildet.

5. Overeksponer med fra +0,3 EV til +1 EV.

 

Med kamera på stativ kan du enten velge å bruke selvutløser, trådutløser (anbefales) eller fjernutløser for å få et skarpest mulig resultat på det statiske i bildet.

 

I mitt tilfelle ble lukkertiden automatisk satt til 15 sekunder, som ga en fin sløret effekt på det rennende vannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...