Gå til innhold

Kan banksparing gjerne gi omtrent NULL realavkastning?


wawa

Anbefalte innlegg

Eks: 6% høyrente. Så går dessverre en 28% av renten i skatt (i motsetning til fond). Og så blir inflasjonen på 3,5% det aktuelle året. Igjen til deg: 0,82%!

 

Og likevel har folk pengene sine i banken? It seems like the bank is ripping us off...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eks: 6% høyrente. Så går dessverre en 28% av renten i skatt (i motsetning til fond). Og så blir inflasjonen på 3,5% det aktuelle året. Igjen til deg: 0,82%!

 

Og likevel har folk pengene sine i banken? It seems like the bank is ripping us off...

 

Svaret er ja, folk vet ikke bedre og er gjerne allergiske mot risiko og å holde hodet kaldt i bølgedaler.

 

Trekker du fra eventuell formuesskatt så har man for lave rentenivåer nesten alltid negativ realavkastning.

Lenke til kommentar
Eks: 6% høyrente. Så går dessverre en 28% av renten i skatt (i motsetning til fond). Og så blir inflasjonen på 3,5% det aktuelle året. Igjen til deg: 0,82%!

 

Og likevel har folk pengene sine i banken? It seems like the bank is ripping us off...

Det er da skatt på fond også, selvom skjermingsfradrag eller hva det heter gjør at det blir litt gunstigere enn skatten på bankrente. En annen fordel med fond/aksjer er at man ikke betaler skatten før man selger.

 

Man bør vel være fornøyd om man beholder realverdien pluss en litgen økning på pengene man har i banken. Det er tross alt null risiko involvert. Om man vil at verdien av formuen skal vokse må man være villig til å ta en viss risiko.

Lenke til kommentar

Det er kanskje slik at du betaler skatt på renter i forhold til den tax bracketen du er i (hvis du jobber og har skattbar inntekt), eller er det flat skatt på renteinntekter uavhengig av om du betaler toppskatt? Er ikke sikker på dette selv. Men vil gå ut fra at hvis man kun har 5000 i renteinntekter i løpet av året så skal man ikke skatte noe av det forutsatt at man ikke har noen annen inntekt

Lenke til kommentar
Det er i utgangspunktet 28%. Andelen påvirker ikke formueskatt, men hvis man har så lav inntekt at ikke man måtte betalt lønnskatt må man heller ikke betale skatt på renter.

 

Hvis man ikke har lønnsinntekt, men har 1 mill i renteinntekter går jeg ut fra at man likevel må betale skatt på renteinntektene? Ville man da likevel få de vanlige fradragene på skatten som ved vanlig lønnsinntekt (personfradrag, minstefradrag)?

Hvis man er i høyeste tax bracket for lønnsinntekt, trenger man likevel ikke betale mer enn 28% skatt på renteinntekter?

Lenke til kommentar
Hvis man ikke har lønnsinntekt, men har 1 mill i renteinntekter går jeg ut fra at man likevel må betale skatt på renteinntektene? Ville man da likevel få de vanlige fradragene på skatten som ved vanlig lønnsinntekt (personfradrag, minstefradrag)?

Skatten på renter blir aldri høyere enn 28%, og du får de vanlige fradragene. Du kan prøve forskjellige kombinasjoner med skattekalkulatoren på www.skatteetaten.no

Lenke til kommentar
uansett bedre å ha de i banken å ha omtrent NULL i realavkastning enn å ha de i madrassen å se på at inflasjonen spiser de opp mens du tviner tommeltotter dog

 

Det er likevel rip off. "Gi oss pengene dine så vi kan investere dem og tjene penger på deg, så får du dårlig skattbar rente og gebyrer tilbake".

Lenke til kommentar
uansett bedre å ha de i banken å ha omtrent NULL i realavkastning enn å ha de i madrassen å se på at inflasjonen spiser de opp mens du tviner tommeltotter dog

 

Det er likevel rip off. "Gi oss pengene dine så vi kan investere dem og tjene penger på deg, så får du dårlig skattbar rente og gebyrer tilbake".

 

Jeg synes ikke argumentene ditt for at dette er en rip off er særlig velbegrunnede. Det eneste de tilbyr er null risiko, dermed får du lav avkastning. Du har imidlertid anledning til å ta risiko ved å gå inn i samme type investeringer som bankene gjør gjennom diverse fond, obligasjoner, osv.

 

Du begrunner ikke hvorfor du synes renten er dårlig. Mener du at noe er dårlig så må du definere hva som er dårlig. Du burde i så fall sjekke den mot rentemarginen utenlandske banker opererer med slik at du har et sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
uansett bedre å ha de i banken å ha omtrent NULL i realavkastning enn å ha de i madrassen å se på at inflasjonen spiser de opp mens du tviner tommeltotter dog

 

Det er likevel rip off. "Gi oss pengene dine så vi kan investere dem og tjene penger på deg, så får du dårlig skattbar rente og gebyrer tilbake".

 

Jeg synes ikke argumentene ditt for at dette er en rip off er særlig velbegrunnede. Det eneste de tilbyr er null risiko, dermed får du lav avkastning. Du har imidlertid anledning til å ta risiko ved å gå inn i samme type investeringer som bankene gjør gjennom diverse fond, obligasjoner, osv.

 

Du begrunner ikke hvorfor du synes renten er dårlig. Mener du at noe er dårlig så må du definere hva som er dårlig. Du burde i så fall sjekke den mot rentemarginen utenlandske banker opererer med slik at du har et sammenligningsgrunnlag.

 

Det eneste jeg prøver å poengtere er at det er en illusjon at man "tjener" penger ved å ha dem i banken, slik de fleste tror. For meg er det i hvert fall overraskende å innse at verdien av pengene mine vil øke omtrent ingenting, istedet for bare "litt" som man blir ledet til å tro at seks prosent rente betyr. Seks prosent "høyrentekonto" høres mye bedre ut enn det egentlig er. Når man knapt får noe igjen for å ha pengene i banken, virker det på meg urimelig at de skal ta gebyrer for å få "låne pengene dine". Mange banker i utlandet tilbyr veldig høy rente, men det blir en annen sak.

Hadde det ikke vært for det faktum at man må skatte av renteinntektene vært år, så skulle jeg vært fornøyd med 6% rente. Da ville tross alt pengene mine økt litt utover inflasjon, som i mine øyne alltid har vært grunnen til å tenke at det å ha penger i banken ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...