Gå til innhold

Problemer med rettigheter rundt avlyst privatist-eksamen.


zoth

Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg opp til privatisteksamen i GK media og kommunikasjon i vinter (ikke spør hvordan jeg strøyk Gk, men har problemer med muntlig). Jeg har lest og forberedt meg til eksamen som skulle vært i morgen den 13. juni. I dag, 12. juni, kl 13.00 fikk jeg mail der det står at eksamenen er avlyst og at de beklager, og at jeg gjerne må ta den igjen til høsten.

 

Problemet: Jeg sitter igjen uten vitnemål, jeg har søkt på høyskole til høsten og det har vært planen det siste året.

Nå får jeg jo ikke fylt dette gapende hullet i mitt vitnemål, og kommer da antageligvis ikke inn på skole til høsten.

Men JEG har ikke gjort noe galt. Privatistkontoret opplyste meg om at de som skulle lage og styre med prøven ikke kunne siden de var opptatte, og det burde virkelig ikke gå utover meg i så stor grad at jeg må "sette livet mitt på pause ett år.

 

Er det noen som vet om noen regler og rettigheter angående denne spesielle situasjonen?

Endret av zoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å herregud, dette må være det kjipeste å få beskjed om da. Uansett må du ta kontakt med alle skolene i området, og høre om det er noen andre som avholder eksamen, er det skriftlig må du kunne be om å få noe muntlig fra en eller annen skole. Hvis ikke er det noe i nærheten av en skandale.

Lenke til kommentar

Det er ikke dems skyld at du må sette livet ditt på vent et år, da det er vanlig å ta opp igjen faget et halvt år etter man strøyk det. Siden du går MK og snakker om høgskole må du vel ha allmenn studiekompetanse, og det vil si at du nå går ut av 3MK. Det vil også si at du har hatt tre muligheter til å ta opp igjen disse fagene/faget tidligere. Høst 2MK, vår 2MK og høst 3MK. Dette er bare nok et bevis på at det ikke lønner seg å ta alt i siste liten.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Jeg har et lignende problem. Hadde planer om å studere til høsten. Skulle opp til eksamen som privatist for å fylle "hull" i min studiekompetanse.

Ble hindret i å møte opp til eksamen siden jeg egentlig skulle gå opp i et annet fylke (har etter oppmelding flyttet til en annen kant av landet). Møtte liten vilje da jeg forsøkte å få flyttet eksamen.

 

Nå ser det ut til at jeg må dele skjebne med zoth og vente til studiestart 09.

 

Studiet jeg ønsker å gå har ikke hatt poenggrenser de siste årene, så jeg regner med det betyr at det har vært tomme stoler under forelesningen.

Vet noen om det lar seg gjøre å søke med det hullet jeg har, for så å forsøke å gå opp til privatist eksamen i løpet av høsten?

Jeg skjønner meg ikke helt på systemet, men i mine ører så kan det virke som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Det er ikke dems skyld at du må sette livet ditt på vent et år, da det er vanlig å ta opp igjen faget et halvt år etter man strøyk det. Siden du går MK og snakker om høgskole må du vel ha allmenn studiekompetanse, og det vil si at du nå går ut av 3MK. Det vil også si at du har hatt tre muligheter til å ta opp igjen disse fagene/faget tidligere. Høst 2MK, vår 2MK og høst 3MK. Dette er bare nok et bevis på at det ikke lønner seg å ta alt i siste liten.

 

Du har forsåvidt veldig rett med din småbrautende post, og det er kritikk og ting jeg er fult klar over allerede. Learning by doing. Har også mine grunner for som har gått på det å være flau og det å ha store problemer med muntlig, så det ble fort noe jeg dyttet foran meg i snart 4-5 år. Jeg kan ramse opp min historie og hva jeg har lært og hvordan jeg har utviklet meg fra flau PC-nerd som gikk media, til et oppegående individ som skal studere vernepleie, men jeg skal spare deg den nå, ville bare gi deg noe å tenke på før du svarer så "A4" til noen som kanskje ikke har lært seg å takle den situasjonen de sitter i så greit som meg :) Det ligger mye følelser og skuffelser bak det å ha slike "hull"

 

 

Men ellers har jeg fortsatt fått 0 svar fra privatistkontoret, og jeg mener fortsatt at når jeg har meldt meg opp i god tid og tross alt betalt for en tjeneste, så skal jeg virkelig få den muligheten.

Jeg mener at det er dems skyld at jeg nå muligens på vente et år. Privatist-tjenesten er en institusjon som er der for akkurat slike ting som dette, og det finnes ingen unskyldning for en avlyselse 18 timer før eksamensstart.

 

Men ellers er det ikke annet enn en mild frustrasjon, siden jeg kan rett og slett bare jobbe videre slik jeg har gjort det siste året og farte litt. Synes bare det har vært håndtert dårlig :p

Lenke til kommentar

Mente ikke å være en bedreviter; så bare ting med litt kritiske øyne. :) Flere jeg kjenner som klandrer andre for sine egne feil på skolen. Jeg har til og med et godt eksempel bare i min egen klasse. Men skal ikke dra inn andre personer her. Bare sier at jeg kjenner jo ikke deg; og det kunne jo hende at du var en sånn som "aldri har gjort feil", og skylder på skolen, lærere osv. Men skjønner jo nå at det ikke er tilfellet. :)

Lenke til kommentar
Mente ikke å være en bedreviter; så bare ting med litt kritiske øyne. :) Flere jeg kjenner som klandrer andre for sine egne feil på skolen. Jeg har til og med et godt eksempel bare i min egen klasse. Men skal ikke dra inn andre personer her. Bare sier at jeg kjenner jo ikke deg; og det kunne jo hende at du var en sånn som "aldri har gjort feil", og skylder på skolen, lærere osv. Men skjønner jo nå at det ikke er tilfellet. :)

Kan absolutt være noe sant i det, men det er totalt uakseptabelt av skolen å AVLYSE, og spesielt såpass tett opptil eksamen. Om flyet ditt til Paris blir kansellert, får du oppreisning eller ny billett av flyselskapet, selv om du har hatt muligheten til å dra til Paris tidligere. Men som du sier, det blir jo en lærepenge til trådstarter.

 

Jeg vil likevel opprettholde min anbefaling til trådstarter om å klage til skolen, få de til å ordne opp, eller ta kjeppen i egen hånd og selv ringe rundt til skoler som kanskje er litt mindre firkanta.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gjort alt for å få det til, hvis jeg var i samme situasjon. Et ufrivillig friår kan ødelegge lærelysten totalt. Det kan i værste fall ende med at man ikke gidder å gå mer skole når man får muligheten. Man blir fort vant til en jobb med full lønn en gang i måneden for å si det sånn.

 

EDIT: En idé kan jo være å fylle dette venteåret med et år på folkehøgskole. Folkehøgskole er jo egentlig totalt bortkastet (er ihvertfall noe jeg alltid har ment), men hvis du klarer å finne noe innen det du skal drive med videre må det jo være et pluss? Ihvertfall bedre enn å sitte i godstolen å vente et år.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Sånn praksis er rundt "vanlig" eksamen er vel at elever får karakteren "bestått" eller at det bare står "eksamen avlyst" på det faget du ønsket å ta opp. Dette vil da fungere som bestått, men karakteren vil ikke bli regnet som en del av snittet ditt, du vil også få tilbudet å ta opp faget igjen et halvt år senere.

 

Jeg er ikke helt sikker på at dette er sånn som det gjøres, men er det jeg fikk inntrykket av når jeg snakket med læreren min i forbinnelse med den streiken som var akutell for noen uker siden.

 

Regner med at det er lik praksis for lærlinger, ring og hør med den aktuelle skolen eller privatistkontoret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...