Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm og vil ikke slå seg på, sier jeg mangler en systemfil. Virket bare når jeg tar ut og inn hardisken. Trenger svært gjerne hjelp!


Anbefalte innlegg

Har en Intel pentium 2.2 GHz med 2.5 gb ram og windows XP Home.

 

Denne maskinen fikk jeg i julegave for 2 år siden og har egentlig aldri fungert i det hele tatt. Har vært på reprasjon 3 ganger og kommer tilbake der de sier at de ikke kunne finne noen feil.

Nå har den virket i ca 4 måneder før den nå igje begynner og tulle helt, går i blåskjerm etter få minutter, og når jeg skal starte den opp igjen så vil den ikke starte opp fordi den sier at det mangler en viktig systemfil og at Windows XP må innstaleres på nytt. Har svært lite lyst til dette for da mister jeg alt jeg har på maskinen (svært mange GB!) og jeg tror heller ikke dette muligens vil løse noe. Har før dette problemet oppsto skiftet ut alt av prossesor, skjermkort, ram og harddisk noe som virket i et par måneder. Eneste gangen maskinen nå vil starte er hvis jeg drar ut begge hardiskene og slår på, da den spør om at jeg må boote maskinen, så slår jeg den av og kobler til hardiskene igjen og da går den på, men som sakt blåskjerm etter ikke så lang tid.

 

Mitt spørsmål er som følger: Er det noe håp for at om jeg innstalerer XP på nytt, vil dette hjelpe? Har vurdert og kjøpe Windows Vista og bruke dette istedenfor, for jeg begynner og lure på om det er noe galt med Windows XP programvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve og fikse dette, men hvordan vet jeg hvor mye strøm jeg skal bruke da?

Hvis det ikke fungerer med XP så er det liten grunn til å tro at det vil fungere med Vista. Det er i alle fall ikke noe galt med Windows i seg selv som gjør slikt.

Kan være mange muligheter, f.eks dårlig strømforsyning.

Lenke til kommentar

Hei du.

 

Du sier du har hatt maskinen inne til rep noen ganger. Er dette etter du byttet ut deler eller er det først etter på du byttet? Hvis så er bør du følge Hårek sitt råd om strømforsyning.

 

Har du prøvd å resette bios?: Ta ut det lille batteriet på hovedkortet i et par minutter.

Hvis du leser hva det står på blåskjermen eller får vist "oss" den, ligger det mye svar der og hva som mangler av systemfil.

 

Videre supert om du også nevner hvilke HD du har i maskinen, når disse gir problemer.

 

Når det gjelder install av ny XP: Hvis du bruker et partisjons-program ex.Partition magick eller det som er i Windows, kan du dele opp Harddisken(HD) i to eller flere deler og legge inn nytt xp på den, uten å ødlegge eller forstyrre det som er på den andre delen. Eventuelt bruk en tom HD til å legge inn ny xp. Da får du testet ut om ting fungerer og får eliminert bort rariteter :yes: Du kan jo prøve å kjøre gjennopprettning på xp (sett inn xp-cd og kjør "reparer")..

 

For å svare konkret på spørsmålet ditt: Ja, Forsøk rep av xp, så ny install og hvis det blir like rart har du jo den geniale reklamasjonen på de deler av maskinen du ikke selv har byttet og får ny xp-cd fra butikk eller ved å ringe/maile Microsoft Norge. De kan ordne deg ny versjon av XP.

Er foresten maskin kjøpt i butikk? Husk å nevne reklamasjon og garanti hvis du snakker med de!!

Kjøp Vista som siste løsning!

 

Og sist men IKKE minst, ta backup av ting på "hoved" HD, jeg har bittert erfart å miste bra ting :roll:

 

Håper dette kan være til litt hjelp :)

 

Greb

Lenke til kommentar

Hei du :) Først takker for et oversiktlig brev og skal prøve på beste måte og svare tilbake.

 

Har hatt maskinen inne til rep 3 ganger og sistegangen fikk jeg nytt hovedkort, ram, skjermkort og og har tidligere byttet hardisk. Dataen har ikke vært på rep etter at jeg har mottat de nye delene men har nå da fått nesten samme problemet som før :(

 

Forskjellen på problemet nå og før er at når jeg slår på dataen så laster den inn hardiskene i starten og "sjekker" dem, da får jeg ca 70% av gangene beskjed om: 3rd master hardisk error. Skjer ikke dette så går den videre men så blir den stående i ca 30 sek og blinke med en hvit strek i venstre hjørne og så kommer beskjeden: Lesefeil på hardisken trykk CTRL+ALT+DEL for å starte på nytt.

Hvis dataen kommer så langt at den klarer og starte helt opp, så virker den i ca 3-4 min før blåskjerm kommer opp.

Får også opp meldingen på dataen under oppstart noen ganger: Windows mangler denne viktige systemfilen: /windows/inf/biosinfo.inf. Noen ganger står det også: Windows mangler en viktig systemfil og kan ikke starte opp.

 

Men nå har jeg tullet så mye i håp på og reparere den at når jeg skal laste inn kontoen min så står det: vil du aktivere windows, jeg trykker ja men kontoen vil ikke lastes inn, samme skjer om jeg trykker nei. Ser ut som om driveran til skjermkortet er rullet tilbake for datapekeren er helt forstørret og alt det andre.

 

I saken om garanti så vil jeg ikke få noen ny data pga lang tid og mye bytting av deler, men jeg skal vurdere og spørre om en ny xp cd, for denne har jeg hele tiden hatt.

 

Backup så har jeg tatt dette på en ekstern hardisk men denne backupen ble gjort med Norman 360, hvis jeg innstalerer xp på nytt må jeg da innstalere norman 306 på nytt for og få dataen tilbake? Tok backup av begge hardiskene på dataen så alt er med av systemfiler pg alt annet.

 

Skal jo innrømme at jeg innstalerer jo litt flere programmer på dataen en gjennomsnitlig "nordmann" men tror ikke problemet ligger her, for hadde med dataen til en person som skulle orden opp i maskinen for ca 1 år siden og han bodde langt unna her men i Norge :p Men da virket maskinen smertefritt, ingen blåskjerm, annet en at den noen ganger hakket litt opp, men som sakt ingen blåskjerm.

 

Håper på og få løst dette problemet for det er noe som har hengt over meg i flere år og er langt mer en bare lei...

 

Ps: Har 2 hardisker av typen: Samsung spinpoint 200gb hver med 7200 RPM.

 

Skal prøve og få et bilde av dataen i blåskjerm, men den bruker svært lang tid på og dumpe system minne så det kan ta opptil 2-10 min.

 

Hei du.

 

Du sier du har hatt maskinen inne til rep noen ganger. Er dette etter du byttet ut deler eller er det først etter på du byttet? Hvis så er bør du følge Hårek sitt råd om strømforsyning.

 

Har du prøvd å resette bios?: Ta ut det lille batteriet på hovedkortet i et par minutter.

Hvis du leser hva det står på blåskjermen eller får vist "oss" den, ligger det mye svar der og hva som mangler av systemfil.

 

Videre supert om du også nevner hvilke HD du har i maskinen, når disse gir problemer.

 

Når det gjelder install av ny XP: Hvis du bruker et partisjons-program ex.Partition magick eller det som er i Windows, kan du dele opp Harddisken(HD) i to eller flere deler og legge inn nytt xp på den, uten å ødlegge eller forstyrre det som er på den andre delen. Eventuelt bruk en tom HD til å legge inn ny xp. Da får du testet ut om ting fungerer og får eliminert bort rariteter :yes: Du kan jo prøve å kjøre gjennopprettning på xp (sett inn xp-cd og kjør "reparer")..

 

For å svare konkret på spørsmålet ditt: Ja, Forsøk rep av xp, så ny install og hvis det blir like rart har du jo den geniale reklamasjonen på de deler av maskinen du ikke selv har byttet og får ny xp-cd fra butikk eller ved å ringe/maile Microsoft Norge. De kan ordne deg ny versjon av XP.

Er foresten maskin kjøpt i butikk? Husk å nevne reklamasjon og garanti hvis du snakker med de!!

Kjøp Vista som siste løsning!

 

Og sist men IKKE minst, ta backup av ting på "hoved" HD, jeg har bittert erfart å miste bra ting :roll:

 

Håper dette kan være til litt hjelp :)

 

Greb

Lenke til kommentar

Prøvde og ta ut batteriet fra dataen og resette bios + jeg tukkla med andre programmer på dataen og nå funker den helt fint! :thumbup: Men hvem veet, e vel bare for noen uker, og måneder kanskje så er dt back til scratch :ermm:

 

Men takk til alle som har hjulpet til! Send bare inn løsninger fremdeles, kan hjelpe andre også + meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...