Gå til innhold

Den store blitztråden


Anbefalte innlegg

takk for fine svar. Om SBene. Men så lenge jeg bruker popop flashen kan eg ha 2 stykker koblet til?

 

til det siste. er vel rear du tenker på, av innstilling på blitzen. Rear er utrolig fin å bruke når man vil ha bakgrunnen med. Prøv gjerne uten, og med etterpå. Lukketiden blir ofte litt lengre, så stødighet er ekstra viktig. Men har begynt å bruke rear mye, og den er en killer på mange bilder.

Jau, det er ikke noe problem å styre flere enn en blits.

 

Rear er det samme som å fyre av blitsen ved bakre lukkergardin. Stødighet kommer litt an på hva man er på utkikk etter, kan være litt kult med "ustødige" bilder også. Dagbladet hadde et fint ett for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg skal legge hode på blokken nok engang. eg får ikkje til skikkelige effekter med lek av blitz. Har prøvd bl.a slow syncro til konsert, men er ikkje i nærheten av å utnytte kor tøft det kan bli. eg har prøvd A på hjulet, og slow sync på blitzen.

 

Så om noen vil komme med innspill, så er det flott. Har konsentrert meg 100% om å få blitz lyset så naturlig som overhode mulig, siden det er flere ganger viktigere.

Lenke til kommentar

Thofle: 1. Det benytter seg enten av IR eller vanlig lys ut i fra hvilket utstyr du har. Hvis lyset ikke er sterkt nok eller ikke kommer til (hvis du f.eks har plassert biltsen rundt et hjørne eller bare er et stykke unna) så vil det ikke virke.

 

Er det samme opplegget på fotopia sin trådløse sender? Prøvde den ute i helgen for første gang og merket at det var langt fra hver gang den gikk av...

Lenke til kommentar

i helgen da jeg skulle ta noen bilder med blits (580 EX II) kom av en eller annen grunn ikke fokus-hjelp lyset, har ikke forsket så mye på det, men mine penger står på at jeg har røra det til på en eller annen måte, noen som vet hvordan jeg kan få det på igjen?

Lenke til kommentar
Har prøvd bl.a slow syncro til konsert, men er ikkje i nærheten av å utnytte kor tøft det kan bli. eg har prøvd A på hjulet, og slow sync på blitzen.
Tipper du jobber med for korte lukkertider. Skal du skape en følelse av bevegelse, samtidig som motivet er skarpt, så er det veien å gå. Jeg går ut fra at det er effekten du er ute etter.

 

Prinsippet er at kamera først fanger det tilgjengelige lyset, det gir bevegelsen. Og så kommer blitsblinktet i det lukkeren lyukker, og fryser hovedmotivet.

 

Omtrent det samme som du ser på et diskotek med strobelys, det fryser bevegelsene. Blir lukkertida for kort er det bare det du får på brikka, ikke bevegelsen i forkant av blinket.

 

Håper du fikk noe å tenke videre på.

Lenke til kommentar
Har prøvd bl.a slow syncro til konsert, men er ikkje i nærheten av å utnytte kor tøft det kan bli. eg har prøvd A på hjulet, og slow sync på blitzen.
Tipper du jobber med for korte lukkertider. Skal du skape en følelse av bevegelse, samtidig som motivet er skarpt, så er det veien å gå. Jeg går ut fra at det er effekten du er ute etter.

 

Prinsippet er at kamera først fanger det tilgjengelige lyset, det gir bevegelsen. Og så kommer blitsblinktet i det lukkeren lyukker, og fryser hovedmotivet.

 

Omtrent det samme som du ser på et diskotek med strobelys, det fryser bevegelsene. Blir lukkertida for kort er det bare det du får på brikka, ikke bevegelsen i forkant av blinket.

 

Håper du fikk noe å tenke videre på.

 

jeg setter den på slow syncro som første test. da gir den lukketider på 1/5 1/8 osv

så tester jeg med å sette den på manuekll, og taster inn de samme lukketidene, men jeg får alikvel ikkje effektene andre stolt viser frem.

 

jeg gir 100 kr til første som kan banke inn i hode mitt kordan jeg kan få til dagbladet effekten 100%

Lenke til kommentar

trenger ikke penga dine, og vet ikke hva slags blits du har, men på min 580EX II er det 3 felter, fra venstre er det: hvor sterk man vil ha blitsen, antall avfyringer og hvor lenge mellom hver avfyring.

siden jeg ikke vet hva slags effekt du ønsker må du nesten eksprimentere selv, men f.eks 2 avfyringer og 10hz gir ett bilde, og 1 "spøkelse" litt forskjøvet, ønsker du fler "spøkelser" med mindre mellomrom, må du opp på antallet avfyringer og ned med mellomrommet (fler Hz)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
i helgen da jeg skulle ta noen bilder med blits (580 EX II) kom av en eller annen grunn ikke fokus-hjelp lyset, har ikke forsket så mye på det, men mine penger står på at jeg har røra det til på en eller annen måte, noen som vet hvordan jeg kan få det på igjen?

Mulig dette ikke er løsningen, men på min nikon sb-600 må jeg har kameraet på single-autofokus. Den fungerer altså ikke på continious-autofokus(tipper jeg stavet det der feil :!: )

Slik virker det i alle fall hos meg

Lenke til kommentar
i helgen da jeg skulle ta noen bilder med blits (580 EX II) kom av en eller annen grunn ikke fokus-hjelp lyset, har ikke forsket så mye på det, men mine penger står på at jeg har røra det til på en eller annen måte, noen som vet hvordan jeg kan få det på igjen?

Mulig dette ikke er løsningen, men på min nikon sb-600 må jeg har kameraet på single-autofokus. Den fungerer altså ikke på continious-autofokus(tipper jeg stavet det der feil :!: )

Slik virker det i alle fall hos meg

 

det stemte!

tenkte meg nok at det var en dustefeil ute og gikk :p

Lenke til kommentar
i helgen da jeg skulle ta noen bilder med blits (580 EX II) kom av en eller annen grunn ikke fokus-hjelp lyset, har ikke forsket så mye på det, men mine penger står på at jeg har røra det til på en eller annen måte, noen som vet hvordan jeg kan få det på igjen?

Mulig dette ikke er løsningen, men på min nikon sb-600 må jeg har kameraet på single-autofokus. Den fungerer altså ikke på continious-autofokus(tipper jeg stavet det der feil :!: )

Slik virker det i alle fall hos meg

 

hei. jeg har den på singel for det meste, med mindre det er sport og annet bevegelig. har aldri brukt cont focus på konsert til no.

Lenke til kommentar
trenger ikke penga dine, og vet ikke hva slags blits du har, men på min 580EX II er det 3 felter, fra venstre er det: hvor sterk man vil ha blitsen, antall avfyringer og hvor lenge mellom hver avfyring.

siden jeg ikke vet hva slags effekt du ønsker må du nesten eksprimentere selv, men f.eks 2 avfyringer og 10hz gir ett bilde, og 1 "spøkelse" litt forskjøvet, ønsker du fler "spøkelser" med mindre mellomrom, må du opp på antallet avfyringer og ned med mellomrommet (fler Hz)

 

hei. skjønte ikkje mye av dette dessverre. høres ut som du snakker om manuelle innstillinger no. det har eg aldri giddet å bruke, setter den på TTL og +BL

Lenke til kommentar

Lightsphere vs Lumiquest:

 

Jeg er medlem av ei epostgruppe, pdml.net (Pentax Discuss Mail List). Der ble det nylig posta en direkte sammenligning mellom Lightsphere og Lumiquest bounce http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/20...une/129871.html Hvis jeg har lenka riktig, så skal det være mulig å følge diskusjonen ved å følge lenka "Next Message".

 

Studerer vi de to bildene så er det opplagt små subtile forskjeller i lyset. Noen av dem skyldes nok eksponeringsavvik, men det er og mulig at enhetene gir ulik kvalitet på lyset. Men jeg tør ikke å kåre noen vinner :)

 

Uansett så gir begge et mykere, mer behagelig lys, med mindre påtrengende skygger, samtidig som konturene blir vaska ut i mindre grad enn med direkte blits. En del av effekten skyldes nok at lyskilden befinner seg lenger vekk fra objektivet, at lyset altså får en annen innfallsvinkel enn kamerablits eller blitz uten forsats. I tillegg så har det en effekt at overflata på lyskilden blir større.

 

EDIT: Fytterakkeren for noen tunge setninger. Håper folk greier å decifferere meg. Hvis ikke, kan jeg trøste dere med at jeg ikke skriver noe viktig ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Uansett så har de to hjelpemidlene en effekt som kan gjøre livet lettere for mange og enhver. Jeg har tenkt å kjøpe Fong, men det er på grunn av familie-lojaliteten.

 

Ja en Fongdong har absolutt noe for seg, har en kompis som har en billig eBasykopi som faktisk fungerer utmerket, så jeg bestilte meg en selv, til den nette sum av 67kr inkludert frakt. :)

Lenke til kommentar
Uansett så har de to hjelpemidlene en effekt som kan gjøre livet lettere for mange og enhver. Jeg har tenkt å kjøpe Fong, men det er på grunn av familie-lojaliteten.

 

Ja en Fongdong har absolutt noe for seg, har en kompis som har en billig eBasykopi som faktisk fungerer utmerket, så jeg bestilte meg en selv, til den nette sum av 67kr inkludert frakt. :)

 

Har du noe link til nettbutikken hvor denne selges?

 

 

Ellers må jeg medgi at jeg ikke synes det er så lett å bruke blitz riktig.

Pleier stort sett å sette min Canon 350D på "P" og bounce, men da havner man alltid med Blender 4 og lukkertid 60. 60 er ikke alltid nok til å "stoppe" bevegelser. På manuell synes jeg det ikke er like lett å vite hvordan eksponeringen blir...

 

Har en 380EX, så den har noe begrensede innstillingsmuligheter, men blitzen i seg selv fungerer utmerket. Mulig en 430EX ville gitt meg fler muligheter, men ønsker i utgangspunktet å bruke disse pengene på mer optikk fremfor en ny blitz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...