Gå til innhold

Kan jeg kjøre linux på min gamle laptop?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er helt ukjent i linux jungelen....

 

Jeg har en gammel laptop liggende, det er AMD MMX 233 prosessor og 64MB RAM, samt et Compaq WLAN kort i den.

 

Har kjørt Win98 på den, men.....ja, jeg sier ikke mer (Win98 er vel best når den ikke er installert!!)

 

Finnes det noen Linux utgave jeg kunne kjørt på denne?

 

Det eneste jeg ønsker å gjøre med den, er å lese nyheter samt bruke MSN.

Også bør det være relativt enkelt å installere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

64MB er veldig lite, har selv en laptop med så lite RAM, og det er ikke en behagelig opplevelse. Den mest brukbare nettleseren var Firefox 2 GTK1, med Opera på en god andreplass. Merk at du vil swappe før du i det hele tatt får startet nettleseren. Det finnes noen distroer som bruker framebuffer (DSL?), det vil spare deg for litt minne, men merk at 64MB _fri_ er et absolutt minstekrav for å kjøre Mozillaprodukter.

 

Med en del tweaking er det mulig å få en ok opplevelse, lånte bort min bærbar i et års tid, fikk maskinen til å kjøre Opera, Gaim (MSN) og Abiword (Word) brukbart, iallefall nok til at brukeren ikke klaget (var vel en grense på tre tabs før Opera gjorde maskinen ubrukelig).

 

Anbefaler Win9x.

Lenke til kommentar

Hvis man installerer en veldig minimal grensesnitt så er det vel mulig å få til noe?

 

Hvis du ikke er redd for tekst-basert brukergrensesnitt så kan du kun kjøre det.

Finnes både browsere(links, elinks, w3m), chatteprogram(Finch for MSN, Irssi for irc) for tekst-basert brukergrensesnitt.

 

Dette er ikke så veldig "fancy" og mange vil oppleve det som tungvindt/vanskelig, men det er absolutt brukbart hvis du gidder.

 

Finnes vel et par Linux varianter som er laget for gamle PC-er. Selv hadde jeg nok bare installert Arch Linux, men det er nok muligens litt vanskelig hvis man ikke har kunnskap om Linux.

Lenke til kommentar

Er målet ditt å bruke PC-en eller er det å teste Linux? - Hvis du bare vil teste Linux, anbefaler jeg deg å gjøre det på en bedre PC. Hvis du bare vil bruke PC-en til surfing og MSN er nok Win9x et like godt alternativ.

 

Tviler allikevel på at du vil kunne bruke den PC-en til noe du forbinder med en moderne PC. Kommer du over en mp3-fil på nettet, er vel maskinen helt i grenseland i forhold til om den klarer å spille den av. Flash og video er bare å glemme umiddelbart. Den har så lite minne at hvis du kommer over en nettside med litt for mange bilder, kommer den til å slite stort.

 

Anbefaler deg egentlig å kassere den PC-en.

Lenke til kommentar

Du svartmaler vel litt nå?

 

Du kan fint kjøre Linux på en slik maskin, spørsmålet er bare hvilken distro.

En erfaren linuxbruker kan godt kjøre opp slackware med fluxbox eller et lignende grensesnitt på en slik maskin.

Fjerner du unødig dill så er det lett.

 

MP3 kan du spille av på en 486 DX/2.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

De eneste planene jeg har er å bruke den som en ren MSN-maskin med mulighet for å lese aviser.

Jeg har flere maskiner som er kraftige nok til å kjøre det meste, men jeg syns bare det hadde vært morro å få brukt et gammelt klenodium til noe.

Og da har jeg hørt flere ganger at linux kan være både stilfullt, brukervennlig og fryktelig lettkjørt.

 

Men jeg har jo fårr noen alternativer her, så jeg kommer nok til å prøve enten DSL eller PuppyLinux tenker jeg.

Kommer litt ann på hvem av dem som er enklest å installere.

Lenke til kommentar
Merk at siste Puppy bruker GTK2, noe som gjør den ubrukelig på eldre maskinvare. Også merk at Puppy kjører som root.

 

Sant som olear her sier, men du kan prøve puppy linux 3.01 som har gtk1. Jeg ser på meg selv som en linuxnoob og puppy linux hadde helt klart de mest brukervennlige menyene og installer framfor dsl etter min mening. Du vil også finne pidgin ferdig innstallert i en puppy linux innstallasjon. Det som er downsiden med puppylinux er at pakkesystemet eller mer korrekt antall pakker, ikke er så gigantisk som i de fleste andre distroer. Det viktigste å gjøre nå er å teste DSL eller puppy med live CD å se om du får i gang trådløstkortet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...