Gå til innhold

Aktuelle spørsmål knyttet til humanisme.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedsaklig dersom du ser på humanisme fra et standpunkt som i seg selv har betenkeligheter ved abort og homofili.

 

Anbefaler å lese igjennom Wikipedia-artikkelen om humanisme, enten på norsk, eller på engelsk dersom din engelsk er god nok. Er du oppmerksom popper det sikkert frem spørsmål som du selv har angående sentrale elementer ved den humanistiske filosofi.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Humanisme

http://en.wikipedia.org/wiki/Humanism

Lenke til kommentar

Tok å skrev dette innen Abort og Homofili:

 

 

Abort er et emne som viser hvordan mennesker kan reagere forskjellig pga. forskjellig livssyn. Noen kristne vil være imot abort fordi bibelen sier de ikke skal ta liv. Men innen humanismen er der forskjellige syn på dette. En humanetiker vil gå ut fra hva som er best for moren.

 

 

Homofili er et annet område som menneskenes livssyn er med på å forme hva de mener om saken. For et par uker siden sto det i stavanger aftenblad på første side om Arnfinn Nordbø fra Randaberg som hadde stått frem som kristen homofil. Overskriften lød; Bedre død enn homofil. Dette var en tekstmelding han hadde fått fra kristne ”venner”. De mente at han var en så stor synder og at han levde i så stor synd at det var bedre om han hadde vært død. Også hans kristne familie hadde tatt avstand fra han etter at han hadde fortalt han var homofil. En del kristne aksepterer homofile, men ikke at de lever ut sin seksualitet. Dette er helt forskjellig fra en humanetikers standpunkt. En kristen avviser homofili fordi bibelen sier det. En humanetiker trenger ikke forholde seg til bibelen og menneskeverdet kommer derfor i første rekke. Men det finnes også kristne som fullt ut aksepterer homofili. Magnhild Meltveit Kleppa fra KRF var tidligere imot homofili. Men da hennes sønn sto åpen fram og sa han var homofil, endret hun syn og godtok homofilt partnerskap.

 

 

Er det andre ting jeg kan tilføye eller fjerne?

Lenke til kommentar

Akkurat. Da blir det noe annet. Det er altså snakk om spørsmål som oppstår der hvor kristen filosofi/doktrine og humanistisk filosofi/doktrine ikke er umiddelbart kompatible? Da er jo homofili meget sentralt; abort likeså. Aksept av andres tro eller mangel på tro (noe f.eks. Jehovas Vitner ser ut til å ha vanskeligheter med) er også relevant, spesielt når det gjelder misjonering.

 

Mer kan jeg egentlig ikke hjelpe, da jeg mener at kristendom i sin opprinnelige form ikke er kompatibel med humanisme. For å bli mer humanistisk må man bli mindre kristen, i den grad kristendom nødvendiggjør tro på Bibelen. Noen av de aller mest liberale holder seg til det å tro på Jesus som Guds sønn, men det har jeg problemer med å akseptere da hele kristendommen tross alt bygger på Det gamle testamentet (og man kan ikke se bort ifra det, for da forsvinner hele grunnlaget for arvesynden og derfor troen på Jesus som en nødvendighet i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Magnhild Meltveit Kleppa fra KRF var tidligere imot homofili. Men da hennes sønn sto åpen fram og sa han var homofil, endret hun syn og godtok homofilt partnerskap.

 

Der har du objektiv moral i beste velgående, hun må faktisk ha under 70IQ om hun fortsatt er kristen. Kjenner jeg blir sint faktisk, ignorante personer gjør ingenting for verden.

Lenke til kommentar
Magnhild Meltveit Kleppa fra KRF var tidligere imot homofili. Men da hennes sønn sto åpen fram og sa han var homofil, endret hun syn og godtok homofilt partnerskap.

 

Der har du objektiv moral i beste velgående, hun må faktisk ha under 70IQ om hun fortsatt er kristen. Kjenner jeg blir sint faktisk, ignorante personer gjør ingenting for verden.

 

Bør jeg ha det med?

Lenke til kommentar
Magnhild Meltveit Kleppa fra KRF var tidligere imot homofili. Men da hennes sønn sto åpen fram og sa han var homofil, endret hun syn og godtok homofilt partnerskap.

 

Der har du objektiv moral i beste velgående, hun må faktisk ha under 70IQ om hun fortsatt er kristen. Kjenner jeg blir sint faktisk, ignorante personer gjør ingenting for verden.

 

Bør jeg ha det med?

 

Selvsagt ikke. Macmanladys innlegg er sint og fornærmende. Du må gjerne ha med Kleppas konsertering i synet på homofili, men ikke ha en slik negativ vinkling. Det vil ikke gi noen god karakter.

Lenke til kommentar
Magnhild Meltveit Kleppa fra KRF var tidligere imot homofili. Men da hennes sønn sto åpen fram og sa han var homofil, endret hun syn og godtok homofilt partnerskap.

 

Der har du objektiv moral i beste velgående, hun må faktisk ha under 70IQ om hun fortsatt er kristen. Kjenner jeg blir sint faktisk, ignorante personer gjør ingenting for verden.

 

Bør jeg ha det med?

 

Selvsagt ikke. Macmanladys innlegg er sint og fornærmende. Du må gjerne ha med Kleppas konsertering i synet på homofili, men ikke ha en slik negativ vinkling. Det vil ikke gi noen god karakter.

 

Mente ikke at jeg skulle ta med det hun har sagt da... hehe... kun det med kleppa

Lenke til kommentar
Mente ikke at jeg skulle ta med det hun har sagt da... hehe... kun det med kleppa

 

Du bør jo kunn ta det med hvis det er relevant iforhold til vinklingen på det du prøver å skrive. Dersom du f.eks ønsker å stille spørsmål til hvor objektiv moralen til "religioner/guder" egentlig er så passer det flott inn. Trenger jo ikke si det som jeg sier, bare ble så irritert at jeg følte for å hijacke tråden:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...