Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Jeg fatter ikke at folk gidder å betale så mye for en iPhone.

Det er jo en telefon for jenter... kvinner... altså kan proffe, seriøst ha denne telefonen.

Den eier ikke funksjoner. iPhone Lever på navnet og utseende.. Er det 1 ting som faktisk er nice med iPhonen så er det en fin og god sjerm... ellers har den funksjoner som alle andre har, og mangler funksjoner som alle mobiler har... ikke bra.

 

Ta en titt her...:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=512877

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fatter ikke at folk gidder å betale så mye for en iPhone.

Det er jo en telefon for jenter... kvinner... altså kan proffe, seriøst ha denne telefonen.

Den eier ikke funksjoner. iPhone Lever på navnet og utseende.. Er det 1 ting som faktisk er nice med iPhonen så er det en fin og god sjerm... ellers har den funksjoner som alle andre har, og mangler funksjoner som alle mobiler har... ikke bra.

 

Ta en titt her...:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=512877

iPhone lever på programmer som er enkle og veldig funksjonelle, samtidig som den er ENKEL å synkronisere på alle mulige måter. Den er i tillegg pakket inn i et flott design.

 

3G og GPS var det jeg ventet på. Den har markedets beste nettleser for mobilenheter, den har tilknytning til verdens største internettbasert musikkbutikk. Snart kan man nok også kjøpe videoer direkte fra iTunes. Den har kanskje den største hacker-brukerbasen for en mobil enhet - i tillegg har den utviklere som gjør en god jobb for å utvikle programmer både med funksjoner og brukervennlighet.

 

Så jo, iPhone har i grunn mange flere funksjoner enn f.eks min SE vil få. I tillegg blir SE grust når det gjelder brukergrensesnitt og programmer. Jeg vil gjerne se hva proffer mangler i denne telefonen.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne se hva proffer mangler i denne telefonen.

Multitasking er vell omtrent alfa og omega for proffbruk av en smartphone.

 

En annen ting jeg kommer på i farten er flåtestyring. Svært mange bruker symbian- eller windows mobile-telefoner til flåtestyring, tviler på at det finnes noe særlig flåtestyringsmuligheter med iPhone.

Lenke til kommentar

Tror det blir en iPhone på meg likevel :). Den er akkurat som jeg vil ha en telefon atm, stilig, stor og herlig skjerm, mye plass osv. Men det jeg lurer på, om jeg skulle heller ha ventet litt? Vil helst ha mulighet til å sende/motta mms, og også ha muligheten til å filme ting, selv om jeg nesten aldri bruker det.

Vet heller ikke hvor jeg skulle ha skaffet meg en iPhone tho

Lenke til kommentar
Tror det blir en iPhone på meg likevel :). Den er akkurat som jeg vil ha en telefon atm, stilig, stor og herlig skjerm, mye plass osv. Men det jeg lurer på, om jeg skulle heller ha ventet litt? Vil helst ha mulighet til å sende/motta mms, og også ha muligheten til å filme ting, selv om jeg nesten aldri bruker det.

Vet heller ikke hvor jeg skulle ha skaffet meg en iPhone tho

Den skaffer du hos din nærmeste NetCom-forhandler 11. juli.

Lenke til kommentar
Tja, hvis årsaken til samarbeidet er å kunne kontrollere prisen så er samarbeidet ulovlig og Apple vil tvinges til å selge iphone til flere leverandører. Å bevise det er derimot svært vanskelig.

Sikker? Synes det høres besynderlig ut at en norsk organ skulle kunne stille krav til et utenlandsk firma. Aldri hørt om noe slikt før.

 

Bombesikker. Alle selskaper som ønsker å selge produktene sine innenfor norske landegrenser er underlagt norsk lov. Apple må i likhet med alle andre selskaper uansett nasjonalitet rette seg etter norske lover og regler. Det er ikke besynderlig i det hele tatt det er helt normalt. Det beste eksempelet på det er kanskje bilindustrien. De må forholde seg til en rekke sære norske regler for å kunne selge biler her til lands.

 

I denne saken er det ikke bare suverene norske regler som gjelder men også EU-rett siden Norge helt sikkert vil følge EU når det gjelder en eventuell monopolvurdering.

 

Nå har vel apple også sagt at flere selskaper skal få selge den men at lanseringen er forbeholdt ett selskap i hvert land.

Lenke til kommentar
Tja, hvis årsaken til samarbeidet er å kunne kontrollere prisen så er samarbeidet ulovlig og Apple vil tvinges til å selge iphone til flere leverandører. Å bevise det er derimot svært vanskelig.

Sikker? Synes det høres besynderlig ut at en norsk organ skulle kunne stille krav til et utenlandsk firma. Aldri hørt om noe slikt før.

 

Bombesikker. Alle selskaper som ønsker å selge produktene sine innenfor norske landegrenser er underlagt norsk lov. Apple må i likhet med alle andre selskaper uansett nasjonalitet rette seg etter norske lover og regler. Det er ikke besynderlig i det hele tatt det er helt normalt. Det beste eksempelet på det er kanskje bilindustrien. De må forholde seg til en rekke sære norske regler for å kunne selge biler her til lands.

 

I denne saken er det ikke bare suverene norske regler som gjelder men også EU-rett siden Norge helt sikkert vil følge EU når det gjelder en eventuell monopolvurdering.

 

Nå har vel apple også sagt at flere selskaper skal få selge den men at lanseringen er forbeholdt ett selskap i hvert land.

 

Jeg lurer på om dette er rett og hvordan du kan si at du er bombesikker. Jobber du innen jus? Kan du evt vise meg hvor de reglene har blitt brukt tidligere? Vi snakker om et produkt her, ikke en hel varelinje som ingen andre kan tilby. Jeg vet også at dette er et tema som er utbredt innen omtrent alle forskjellige bransjer i varehandelen så det overrasker meg hvor mye fokus det er på dette i mobilbransjen og om hva det er som egentlig er riktig her.

 

Det kan vel ikke være snakk om monopol her, det er jo bare for andre å tilby produkter som er bedre enn iPhone. For meg er det det motsatte av monopol og det kan ikke være bedre for en bransje som dessverre er gjennomsyret av tekno-freaker som tror alt dreier seg om mest mulig funksjoner og glemmer at den gjennomsnittlige personen er helt uinteressert i slike ting.

 

Men som sagt, jeg ønsker å få et svar som kan vise meg et sted hvor dette temaet har kommet opp før (f.eks innen andre bransjer).

 

Er for øvrig enig med deg i at dette bare er en søkt problemstilling da det uansett bare er et markedsførings lurt trekk fra Apple.

Lenke til kommentar

For meg er det motsatte ren fornuft. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan kalles monopol når det bare er snakk om et produkt. Hadde det vært slik at Apple hadde kjøpt opp Samsung, SE, Nokia, HTC osv så kunne jeg forstått det. Apple tilbyr et produkt som er "bedre" enn de andre hvis man ser på målgruppen for iPhone. De må jo selv få velge hvem som skal selge det?

 

Det blir litt det samme som at jeg skulle startet en klesbutikk og krevd å få selg H&M-klær der fordi ellers ville det vært konkurransevridende siden de er overlegne på kategorien "relativt-moterikitge-billige-klær". Noen vil sikkert da argumentere tilbake med at det finnes andre som tilbyr det samme, men for meg forsterker det bare poenget mitt om at her har konkurransen fungert som den skal fordi andre har vært nødt til å snu seg rundt og tilby bedre (og billigere) produkter til den målgruppen.

 

Men som sagt jeg kjenner heller ikke til den juridiske definisjonen av dette, det er derfor jeg spør.

 

Og hvis det viser seg at det er slik noen av dere hevder over så må jeg si at det er mange andre bransjer som burde sjekkes bedre. Sportsbransjen f.eks.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette er rett og hvordan du kan si at du er bombesikker. Jobber du innen jus? Kan du evt vise meg hvor de reglene har blitt brukt tidligere?

 

Jeg skjønner ikke hvordan man kan være noe annet enn bombesikker. Det er en selvfølge at alle som vil selge produktene sine i Norge må følge norsk lov. Det samme gjelder alle andre land i verden. Hvis du vil selge et produkt i f.eks Singapore så må du følge Singaporsk lov. Produktet må være i henhold til loven i landet det skal selges i.

 

Et eksempel er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Absolutt alle som vil selge mobiltelefoner i Norge må godta at det er 5 års reklamasjonsrett i Norge.

 

Når det gjelder monopolsnakket så kan det legges på hylla med en gang. Det er helt uproblematisk å selge et produkt eksklusivt i en butikk. Det skjer med en masse produkter og er ikke monopol. Det hadde vært monopol hvis Netcom var den eneste som solgte mobiltelefoner i Norge. Noe de ikke er. Men som jeg skrev tidligere, hvis det kan dokumenteres at apple kun selger iphone i netcombutikker på grunn av at de vil presse opp prisen så kan det oppfattes som ulovlig prissamarbeid. Apple vil da få pålegg om å selge telefoner til flere kjeder.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette er rett og hvordan du kan si at du er bombesikker. Jobber du innen jus? Kan du evt vise meg hvor de reglene har blitt brukt tidligere?

 

Jeg skjønner ikke hvordan man kan være noe annet enn bombesikker. Det er en selvfølge at alle som vil selge produktene sine i Norge må følge norsk lov. Det samme gjelder alle andre land i verden. Hvis du vil selge et produkt i f.eks Singapore så må du følge Singaporsk lov. Produktet må være i henhold til loven i landet det skal selges i.

 

Et eksempel er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Absolutt alle som vil selge mobiltelefoner i Norge må godta at det er 5 års reklamasjonsrett i Norge.

 

Når det gjelder monopolsnakket så kan det legges på hylla med en gang. Det er helt uproblematisk å selge et produkt eksklusivt i en butikk. Det skjer med en masse produkter og er ikke monopol. Det hadde vært monopol hvis Netcom var den eneste som solgte mobiltelefoner i Norge. Noe de ikke er. Men som jeg skrev tidligere, hvis det kan dokumenteres at apple kun selger iphone i netcombutikker på grunn av at de vil presse opp prisen så kan det oppfattes som ulovlig prissamarbeid. Apple vil da få pålegg om å selge telefoner til flere kjeder.

 

Ok, da forstår jeg bedre hva du mener. Misforsto innlegget ditt. Enig med deg i at monopolsnakket kan legges på hylla med en gang, alt du sier i det avsnittet er riktig.

 

Selvfølgelig må alle følge norsk rett, men det jeg mente var at her var det jo ikke et tema fordi det enkelt og greit ikke er snakk om monopol.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Bombesikker. Alle selskaper som ønsker å selge produktene sine innenfor norske landegrenser er underlagt norsk lov. Apple må i likhet med alle andre selskaper uansett nasjonalitet rette seg etter norske lover og regler. Det er ikke besynderlig i det hele tatt det er helt normalt. Det beste eksempelet på det er kanskje bilindustrien. De må forholde seg til en rekke sære norske regler for å kunne selge biler her til lands.

Er det ikke Netcom som skal selge telefonen da? Dersom Netcom importerer telefonen fra Apple så er det Netcom og ikke Apple som kan pålegges evt. Norske myndigheter har da absolutt ingen makt til å pålegge en utenlandsk eksportør av et produkt noe som helst.

 

Dersom jeg begynner å importere device X fra f. eks. Singapore og firmaet som produserer device X i Singapore ikke ønsker å gjøre business med noen andre i Norge, så kan ikke norske myndigheter pålegge dem det.

Lenke til kommentar
Bombesikker. Alle selskaper som ønsker å selge produktene sine innenfor norske landegrenser er underlagt norsk lov. Apple må i likhet med alle andre selskaper uansett nasjonalitet rette seg etter norske lover og regler. Det er ikke besynderlig i det hele tatt det er helt normalt. Det beste eksempelet på det er kanskje bilindustrien. De må forholde seg til en rekke sære norske regler for å kunne selge biler her til lands.

Er det ikke Netcom som skal selge telefonen da? Dersom Netcom importerer telefonen fra Apple så er det Netcom og ikke Apple som kan pålegges evt. Norske myndigheter har da absolutt ingen makt til å pålegge en utenlandsk eksportør av et produkt noe som helst.

 

business med noen andre i Norge, så kan ikke norske myndigheter pålegge dem det.

 

Neivel. Du får leve videre i den tro da.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at folk gidder å betale så mye for en iPhone.

Det er jo en telefon for jenter... kvinner... altså kan proffe, seriøst ha denne telefonen.

Den eier ikke funksjoner. iPhone Lever på navnet og utseende.. Er det 1 ting som faktisk er nice med iPhonen så er det en fin og god sjerm... ellers har den funksjoner som alle andre har, og mangler funksjoner som alle mobiler har... ikke bra.

 

Ta en titt her...:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=512877

iPhone lever på programmer som er enkle og veldig funksjonelle, samtidig som den er ENKEL å synkronisere på alle mulige måter. Den er i tillegg pakket inn i et flott design.

 

3G og GPS var det jeg ventet på. Den har markedets beste nettleser for mobilenheter, den har tilknytning til verdens største internettbasert musikkbutikk. Snart kan man nok også kjøpe videoer direkte fra iTunes. Den har kanskje den største hacker-brukerbasen for en mobil enhet - i tillegg har den utviklere som gjør en god jobb for å utvikle programmer både med funksjoner og brukervennlighet.

 

Så jo, iPhone har i grunn mange flere funksjoner enn f.eks min SE vil få. I tillegg blir SE grust når det gjelder brukergrensesnitt og programmer. Jeg vil gjerne se hva proffer mangler i denne telefonen.

 

Når jeg sammenlikner iPhone med "andre" mobiler... blir det opp imot Nokia og ikke SE.

Enkelt og greit fordi Nokia er mer avansert og bedre enn SE.

Lenke til kommentar

Dere som hevder at det ikke er lovlig av Netcom å kun selge telefonen med binding bør ta en titt på Chess X-one, og LG U8500. Disse har ikke vært til salgs i landet uten binding og lås til operatøren. Sony Ericsson Z800i var også i flere måneder kun tilgjengelig med Telenor. Så om Netcom skulle bli pålagt å selge den uten abonnement er tydeligvis reglene annerledes for Apple/Netcom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...