Gå til innhold

Problemer med "Wireless Bridge"


Anbefalte innlegg

Jeg har to trådløse aksesspunkt, av typen "linksys WAP54G". Disse to står i hvert sitt bygg, og begge er satt opp som "bro" mot det andre punktet. Dette har, til nylig, fungert helt utmerket! (riktignok er ikke hastighet og "qos" helt på topp, men nok til vårt bruk....)

 

Byggningene ligger 10m fra hverandre (over gaten), punktene står i andre etasje, og det er fri sikt de 10 meterne mellom punktene (som står i vinduet).

 

Plutselig fungerte ikke "nettet" i bygning nummer 2, og etter litt feilsøking kom jeg fram til at AP var "svidd i solen"(!?).. AP ble byttet og alt så ut til å være OK. Noen timer senere var problemet det samme, og nå var det AP i bygning 1 som virket defekt og det ble også byttet ut.

 

Begge AP er altså "nye" og konfigurert korrekt (ellers ville det jo ikke fungert i det hele tatt). Nettet fungererer i korte perioder, men dropper plutselig alt av pakker, for så å fungere igjen osv osv....

 

ved: ping xx.xx.xx.xx -t

veldig varierende responstid (også ved scanning med eks. AngryIPscanner, fra 1ms til flere 1000ms), mye pakketap og genrelt veldig ustabilt. Siden det fungerer "av og til" oppleves det som "veldig tregt", eller ikke fungerende.

 

Noen tips til hva som plutselig har sjedd her? Har stått å surret i noen år nå, og siden alt er satt opp på ny, med nytt utstyr, ser jeg ikke hva som er problemet....?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres veldig ut som at du har fått en ny støykilde i nærheten.

Sjekk om du kan finne signalstyrke og støy inne på webinterface.

Om du har en laptop e.l. scann etter nettverk og se om du finner aktivitet i nærheten. Bytt evt kanal på nettverket og se om det hjelper.

Hvis du fremdeles får problemer så kan 11a (5GHz) vurderes for der har du flere kanaler og mindre støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...