Gå til innhold

"Defekt" Usb ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp en tlf fra en kamerat som har problemer med harddisken. Det er egentlig lenge siden han har hatt det problemet, men han har ikke turt å se på det før nå. Han har mye viktig info der, men etter å ha snakket med IBAS, som skal ha 10.000 kroner for å opprette alt, det ble for dyrt for han.

 

Han fortalte meg at disken dukker opp i Min Datamaskin, men når han klikker på den så får beskjed om at "enheten ikke er konfigurert". Han har kjørt div. tester på den, og de sier at harddisken fungerer. Han har nå lastet ned disk doctor, som han skal kjøre med alternativet "rebuild without boot sector", tror det var det han sa.

 

Ifølge han så kom det til å ta ca 400 minutter, og han skulle ringe meg opp igjen senere hvis det ikke fungerte. Hvis det ikke fungerer, har dere noen andre tips, evt. andre programmer som også kan fikse problemet?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være elektronikken som er gåen uten at det har påvirket dataene på platene. Jeg har lest om tilfeller tidligere der man kan bytte hovedkortet på harddisken for å få liv i den igjen. Det finnes sikkert drevne elektro-reparatører som kan hjelpe ham med det om det er kritisk nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvis du må ha tilbake innholdet, men bryr deg ikke om at den blir ødelagt.

ta ut harddisken og butt den i en pc som "vanlig" disk...

hvis det ikke fungerer der, er nok håpet ute...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
... men når han klikker på den så får beskjed om at "enheten ikke er konfigurert". ...

Sikker på at det ikke står "formatert" istedet for "konfigurert"?

Har sett mange som får opp "ikke formatert" melding. Flere har vært veldig enkelt å få tilbake i operativ stand med TestDisk.

Hvis meldingen faktisk er "konfigurert" så kan det være MBR som er slettet, kan også være enkelt å fikse.

Lenke til kommentar
... men når han klikker på den så får beskjed om at "enheten ikke er konfigurert". ...

Sikker på at det ikke står "formatert" istedet for "konfigurert"?

Har sett mange som får opp "ikke formatert" melding. Flere har vært veldig enkelt å få tilbake i operativ stand med TestDisk.

Hvis meldingen faktisk er "konfigurert" så kan det være MBR som er slettet, kan også være enkelt å fikse.

 

Ifølge han så var det konfigurert, men jeg har notert meg Testdisk, hvis ikke det andre programmet klarer å fikse feilen. Takk :)

Lenke til kommentar
... men når han klikker på den så får beskjed om at "enheten ikke er konfigurert". ...

Sikker på at det ikke står "formatert" istedet for "konfigurert"?

Har sett mange som får opp "ikke formatert" melding. Flere har vært veldig enkelt å få tilbake i operativ stand med TestDisk.

Hvis meldingen faktisk er "konfigurert" så kan det være MBR som er slettet, kan også være enkelt å fikse.

 

Jeg trodde MBR kun var nødvendig når det var snakk om OS, master boot rekord har vel ikke noe med filer (musikk, film osv) som ligger på disken?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...