Gå til innhold

Mistet lappen, om saken tar mere enn 3 uker, kan jeg da bare hente førerkortet?


Espein

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mistet lappen 30 mai (10 dager siden) for å kjøre på rødt lys, UP såg meg.

Godtok boten men ikke beslaglegging av førerkortet.

 

Ringte forige uke og da hadde hun ikke sett på saken enda.

 

Er det så att om jeg ikke har hørt noe innen den 20 juni kan jeg bare gå på lensmannskontoret å hente midlertidig førerbevis til de har sendt lappen i posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gå å hente lappen din på politikammer/lensmannskontor som tok den inn..

De har visse regler for hvor lang saksbehandlingstid de har, noe som i sånne saker er 3 uker (21 dager)

 

 

Trudde for øvrig at det var 5200,- i bot og 2 prikker for å kjøre på rødt?

Lenke til kommentar
Du kan gå å hente lappen din på politikammer/lensmannskontor som tok den inn..

De har visse regler for hvor lang saksbehandlingstid de har, noe som i sånne saker er 3 uker (21 dager)

 

 

Trudde for øvrig at det var 5200,- i bot og 2 prikker for å kjøre på rødt?

Ja okei.

Ja jeg og, derfor godkjente jeg ikke beslaglegging av førerkortet mitt.

Endret av Espein
Lenke til kommentar
Du kan gå å hente lappen din på politikammer/lensmannskontor som tok den inn..

De har visse regler for hvor lang saksbehandlingstid de har, noe som i sånne saker er 3 uker (21 dager)

 

 

Trudde for øvrig at det var 5200,- i bot og 2 prikker for å kjøre på rødt?

Ja okei.

Ja jeg og, derfor godkjente jeg ikke beslaglegging av førerkortet mitt.

 

Dette er besvart tusen millioner ganger før, men vi prøver igjen...

 

1) Dersom du ikke samtykket til førerkortbeslag, har politiet/påtalemyndigheten tre uker på seg til enten å ferdigstille saken og oversende den til tingretten for påtale ELLER til å få rettens beslutning om at førerkortbeslaget kan opprettholdes inntil en gitt dato eller inntil rettskraftig avgjørelse foreligger. Dersom saken mot slutten av disse tre ukene er i ferd med å bli sendt til tingretten, kan fristen for tilbakelevering av førerkort utvidet med inntil én uke, altså inntil totalt fire uker.

 

2) Normalt er det 5200,- i forenklet forelegg og to prikker på førerkortet for å unnlate å stanse/kjøre på rødt lys. Det er jo tenkelig at politiet mente at du samtidig brøt Vtrl § 3, derved at du for eksempel ved å kjøre på rødt bidro til en situasjon der skade lett kunne ha oppstått. Hva vet vel jeg? Det er bare et forslag til en årsak til hvorfor de mener at førerkortet ditt bør ryke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ringt til juristen 2 ganger på 2 uker uten att hun har sett på saken enda.

Nå har de 6 dager til det har gått 3 uker.

 

Jeg mistet lappen på fredag den 30.mai i 17.30 tiden. Og da går jeg på lensmannskontoret neste fredag om jeg ikke har hørt noe.

 

Dette med 3 uker ble jeg fortalt når de tok førerkotet mitt også, men har noen en paragraf jeg kan rette meg til når jeg evt. går dit?

Lenke til kommentar
Har ringt til juristen 2 ganger på 2 uker uten att hun har sett på saken enda.

Nå har de 6 dager til det har gått 3 uker.

 

Jeg mistet lappen på fredag den 30.mai i 17.30 tiden. Og da går jeg på lensmannskontoret neste fredag om jeg ikke har hørt noe.

 

Dette med 3 uker ble jeg fortalt når de tok førerkotet mitt også, men har noen en paragraf jeg kan rette meg til når jeg evt. går dit?

 

Det står blant annet i GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste) og Håndhevingsinstruksen for trafikksaker. Har dessverre ingen av dem for hånden nå, men hvis du søker litt på Google, bør du klare å finne begge.

Lenke til kommentar

Ja, da er siste frist for politiet å gi meg en skriftlig lapp i posten imårra. Ellers går jeg til lennsmannkotoret fredag og krever lappen tilbake.

 

Etter hva jeg har lest får jeg den igjen vist saken enda ikke har blitt sendt til tingretten, har den blitt sendt dit har de en uke ekstra på seg å gi meg et svar.

 

Men jeg godtok bota for å kjøre på rødtlys, kan jeg kreve å slippe denne også eller er det liksom forseint siden jeg godtok den på stedet?

Endret av Espein
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...