Gå til innhold

Overklokke Q6600 på IP35 PRO


Anbefalte innlegg

Litt problematisk å bytte CPU, hvertfall når vi befinner oss i forskjellige ender av landet:P CPU er vel ikke akkurat det som tåler mest heller..

 

Menne..I går hadde jeg plutselig 120 grader på ene kjernen ved load. Fant etterhvert ut at kjøleren satt litt løst, de forbanna 775- festene bøyer seg så fort :/

 

Men har fått den på igjen og er tilbake på rundt 25 idle.. Redd for at det skal løsne igjen men..

 

Over 100 grader var skummelt :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At vcore dropper under load er helt normalt forøvrig - men det var rimelig høyt dropp hos deg, hva slags psu har du? Og ved hvor høyt var cpu'n klokket når du kjørte med 1.52v (som er høyt med luftkjøling)

 

http://www.hardware.no/artikler/corsair_tx750w/45589

 

Ja, jeg bare testet for å finne problemet. Om jeg klokker over 3.2 klarer ikke fsb på kortet og levere nok volt som den dropper til pcen skrur seg av. Leste på nett at det var en som skjørte 3.2 på 1.53 for å få holdt det stabilt, evnt må du hard modde med blyant på fsb da skal alt legge set stabilt å man skal da kunne klokke cpu til 3.6 på 1.4.

---------

Da ble det 1250 kr(demo) til, bestilte Evga 780I Sli

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ikke ta dette ille opp simalarion, det er bare et råd fra meg. Du har brent haugevis av cash på skjermkort samtidig som du sitter på et hovedkort som ikke holder helt mål etter dagens standard, du behøver ikke ut med så mye for å få et hovedkort som er mye bedre egnet til oc med dagens hardware - særlig hvis du har plain P5B (kloakkfarget kort?) - det har kun 3 faset vrm uten kjøling, det har også kun "gammeldagse" elektrolyttkondensatorer - og det er ikke bra for oc, særlig ikke med quad, P5B Deluxe og Commando er de kortene som drar høye fsb, de er helt andre beist med helt annen konstruksjon.

 

 

Da ble det 1250 kr(demo) til, bestilte Evga 780I Sli

 

Da vil jeg bare ønske deg lykke til og håper du har litt flaks - jeg regner med du vet hva du går til?

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Nå har du sikkert ikke lest de siste jeg skrev. Hehe ja men det har faktisk holdt greit til nå å vært stabilt, men nå har jeg krypet til korset...

------------

Jada har hørt historiene om 780i, leste et pr review og dette får skryt for å være stabilt samt ikke ha volt dropp og har ddr2, så jeg krysser fingrene, funker det ikke sender jeg det tilbake til komplett - de er aldrig vansklige sånn.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

OMG - jeg har lest mer enn et review for å si det sånn, har en del timer med support på Nforce... og XFX eller EVGA spiller ingen rolle - indetiske kort. Det er massevis her inne som HATER disse nforce kortene, meg inkludert - og jeg har hatt flere, blant annet ett EVGA 780i som jeg har enda (kjører 2x 8800GTX på det).

Er det en ting som peker seg spesielt ut er det hvor dårlig/vanskelige de er å klokke i forhold til selv de rimeligste Intel kortene - men bedre enn P5B er det nok.

 

Må legge til:

 

Nforce 790i - ser ut til å bli et meget bra kort som det faktisk er mulig å luke ut de fleste bugs på.

 

ikke uvanlig med Nforce demokort - kan du tenke deg hvorfor? ;-)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt fått med meg det ja ), men prisen samt det prosentvis er størst mulighet for at dette skal bli helt fint gjordet (de som det ikke funker for hyler høyest) utslaget til at jeg prøver. Funker det ikke sender jeg det tilbake og kjøper noe annet.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Demo nforce kort er nesten altid pga folk som sender dem tilbake når de har fått nok ;-)

 

Men de skal være i 100% orden hvis komplett har gjort jobben sin.

 

De mangler som regel alt ekstrautstyr som er i boksen - er det de mener med kontakter osv.

 

Mitt EVGA er stabilt med det oppsettet jeg har på det og etter masse tweaking + riktig minne ;-) men det overklokker ikke i nærheten av X38/X48 kortene jeg har (Gigabyte).

 

Hvis du er sikker på du SKAL kjøre SLI så ta sjansen, ellers er det ikke noe poeng med Nforce.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Tenkte på Sli ja etterhvert når spillene begynner å kvele skjermkortet igjen. Men er usikker...

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34748...BE-D2583A1CB52E

Gigabyte GA-EX38-DS4, X38 - Hva med dette og hva er nytt i x48?, koster det samme som det jeg har bestilt så mulig jeg bytter.

 

prøvdet forøvrig occt på 3.2 som har vært stabilt med core duo 6600 den kuttet ut etter 10min med volt dropp på 1.34, så voltdroppen er der uansett og jeg må ha et nytt kort.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Gigabyte EX38 er et bra kort - jeg har X38-DQ6 stående i hovedgamer'n - og har hatt det siden jeg fikk det i fjor høst - det har jeg prøvd det meste med, jeg har mulighet til å bytte det med X48 kort, men der er ikke verdt bryet - det er null forskjell i praksis. Men - selve X48 chipsettet takler vanligvis litt høyere fsb og er prisen ganske lik kan man like greit gå for X48.

Det jeg kan si med 100% sikkerhet er at når man har lært å kjenne X38/X48 kortet - så lager de fryktelig stygg hakkemat av EVGA 780i kortet mitt - derfor står det og folder i testbenk ;-)

 

Voltdrop har du med alle kort - noen har muligheten for begrense det (de fleste X38/X48) - det kalles loadline calibration, men jeg bruker ikke det da det gir høyere temp overall - greiere å kjenne hovedkorter så man kan beregne vdroop (som det heter - vdrop er dropp pga for svak vrm/psu, noe som sikkert er tilfelle med ditt p5b - vrm altså)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...