Gå til innhold

Overklokke Q6600 på IP35 PRO


Anbefalte innlegg

styr iallefall unna Zalmann - de er utgått på dato, overpriset og overhypet.
Jaha? Ring meg når du finner en kjøler som kan holde en Q6600 under 60C load 24/7 med 1.4V på 3.6 GHz nå i sommervarmen?

post-80118-1213015585_thumb.png

 

Det er ikke vanskelig å finne en kjøler som er like bra eller bedre - JEG SIER IKKE DEN ER DÅRLIG!!!!!

Men den er altfor dyr.

 

BTW, enten bor du i en fryser, eller du bruker minesveiper i Windows som load, eller det mest trolige, feil temp, enten pga av sensorer eller program viser feil - så enkelt er det.

Selv om du kjører 9700'en din på full guffe (og da bråker den som et treskeverk) vil den ikke klare under 60c load med Q6600 1.4v @3.6ghz med varmt rom i tillegg. Jeg tipper du ligger godt over 70.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var en tur inne i BIOS nå, og fant uGuru- utility.

Gikk inn der og tok en titt. Mye tall og greier jeg var usikker på! FSB, estimated new clock osv..

 

Satte opp slik Uberbox foreslo, men turte aldri save.. Æsj, jeg tør liksom ikke =/ Trenger jeg røre volten? Og hva er det med 1:1 ratio saken? Trenger jeg bry meg om det?

 

Ingenting gale kan skje, det som kan skje er at den nekter å boote og da er det bare å slå av pcen og slå den på igjen...funker ikke det så resetter du cmos=)

1:1 ratio betyr at minnet kjører synkront med cpuen. Noe som du kan stille ned hvis man foreks. ikke har så bra minne eller sette opp får å få mer fart på minnet....er mye du kan gjøre=)

Fsben er den du setter opp når du klokker....cpuen din har 9 i multi dette ganger du med fsben din...foreks. 300x9 er 2,7ghz osv.

V-core er volten du gir til cpuen...du begynner å sette den opp når pcen ikke vil boote når du klokker.

Dette var grovt fortalt:)

 

Dette er mer generelt sagt angående luftkjøling...ser flere tråder der folk sier " jeg har 25 i temp på min en eller annen cpu på luft"

Da skal du ha et godt kaldt rom siden luftkjøling er avhengig av luften rundt. Det jeg mener er jo varmere det er i rommet jo dårligere kjøler de og omvendt. Dette var mer som et tillegg til det PerUlv2 sa=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal si min personlige mening angående klokking av q6600 så bør man ha en knakende god luft-kjøler eller vann-kjøling.

Og folk kan si så mye de vil om at de klarer å klokke med stock-kjøler, men det er ikke bra.

Med en gang man øker litt på volten så øker tempen ganske mye.

Prøv 300x9, Brax...som er 2,7ghz

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Har antec nine hundred med god luftstrøm, så det skulle ikke være noe problem. Men setter min lit til fluesopp og bestiller ny CPU kjøler før jeg rører overklokkings- temaet igjen =) Takk for all hjelp folkens!

 

edit: skal prøve det flue :)

Endret av braxboy
Lenke til kommentar

Du må bare leke deg, som PerUlv sa " ikke sett opp volten", så du kan TRYGT prøve 300x9 uten å være redd for noe. Og pass på tempen=)

Når jeg begynte å klokke vare det med stock kjøler..så gjorde jeg som deg og bestilte meg noe bedre osv.

Så bli en unge og gå inn i bios, test litt...mye du kan gjøre uten å måtte øke volten. Se hvor høyt du får den uten å øke volten, kanskje du har fått en knall cpu.

Og du har jo et ganske så greit hovedkort også. Klokke skjermkortet kan jo du prøve deg på hvis du vil, minnet kan du prøve å stramme inn timingsene på=)

Alt går på å lære, finne ut og feile...

nå har jeg pratet nok tror jeg :!:

 

Edit: Der var feilen min, skulle være 333...men PerUlv sa det.

Følte det var noe feil med det tallet jeg ga..jaja

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Så gøy dette var :D

 

Forsøkte med 300x9, og den bootet helt perfekt! :) Står ~3,7 i "dxdiag" nå, så det betyr vel at den er klokket opp et par hakk? = )

 

Skal bestille meg ny kjøler i kveld og utforske videre! Utrolig spennende dette med overklokking da :- )

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en Thermalright Ultra 120 Extreme så er den litt kilen å få plass til i 900en, det går bra hvis du monterer den til å blåse opp i 200mm vifta i toppen, ellers må du slipe vekk litt av ramma oppe (ikke mye) for å få plass.

 

2.7ghz er vel mer riktig ;-) Sett den til 333x9, da stemmer minnemultipliers også perfekt da det er en "offisiell" FSB.

Lenke til kommentar

2,7 ja, stemmer! Tenkte på det nettopp (SKREV jeg 3,7?) :p

 

Hmm, er ikke så fan av å knote med sliping av kabinetter og sånn.. Så blir nok en litt mindre kjøler! Litt nervøs uansett da 12v kontakten går tvers over hovedkortet. Forhåpentligvis holder det å vri den litt unna cpu..

 

Liker ikke kombinasjonen PSU i bånn og 12v kontakt oppe i venstre hjørne :/

Lenke til kommentar
Sorry for off-topic:)

PerUlv2: Var du aktiv i Dfi-tråden når det var det osm gjaldt?

Er noen år siden nå..hehe

 

 

Var nok ikke meg, har aldri vært noen stor DFI fan - DFI er for folk som kun er ute etter ekstrem oc - ikke for generell bruk, liker å tilbringe mer tid i OS enn i BIOS ;-)

 

 

Braxboy:

 

Hva slags hovedkort har du?

Lenke til kommentar

Se førsteposten min! Der har jeg specs listet til hele maskinen :) Ligger også link til minnet fra komplett, er ikke akkurat entusiastminne..

 

Hvordan girer jeg det ned? Sikkert RAM'n som bugga når jeg stilte opp til 333 da? Jeg stilte forøvrig ikke til 1:1, det står som default.

Endret av braxboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...