Gå til innhold

BK: Siste forsøk på horing - Tønner med og uten rust


Anbefalte innlegg

Siden det blir hevdet at aktiviteten på BK faller 50% når jeg ikke legger ut bilder av rustner tønner, så prøver jeg å få mer oppmerksomhet for mine arbeider med å hore enda mer enn med kirkebildet fra i går. Jeg må innrømme at jeg har følt meg som en ubetalt nynorsklærer på en Oslo-skole i det siste, i og med at jeg ikke får mer enn tre til fem kommentarer på hvert bilde. Derfor gav jeg dere noe som dere har forutsetning for diskutere teknisk i går, uten at det hjalp. Jeg prøver derfor for siste gang å få oppmerksomhet med denne tråden i dag. Dessverre kan jeg ikke presentere makro for å få opp interessen, siden jeg hverken har interesse for, eller utstyr til å ta slike bilder. Jøss, de er ofte imponerende nok, så jeg har av og til en mening om dem likevel, selv om den er ukvalifisert. Vakkert er vakkert uansett genre :yes: Det blir som med musikk, alle genre er likeverdige i så måte, og jeg liker noe fra dem alle.

 

Egentlig har jeg bare presentert et bilde av rustne oljefat tidligere, men de som blir inspirert av min stil har presentert mange tønner. Jeg regner derfor med at dette faller mer i smak. Også dette bildet er tatt på filmsetet til spillefilmen Jernanger tidligere i uken.

 

Da er det opp til dere :)

post-76334-1212936684_thumb.jpg

post-76334-1212936765_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. bildet av korset og kirken (husker ikke tittelen i farta) så har jeg sett på det gjentatte ganger uten å riktig klare å gjøre opp en mening om det.

Skal legge inn en mer utfyllende kommentar under det når jeg er ferdig her..

 

 

Etter jeg forstod at bildene dine ofte er mer komplekse enn de ser ut til ved første øyekast har jeg blitt mer stum.

Jeg føler jeg beveger meg på tynn is hvis jeg skal leke bøddel ovenfore bildene dine.

 

Det første bildet danner en viss interesse pga av tønnen med tøy og tau rundt seg. Sett i sammenheng med båten i bakgrunnen, hvor rusten setter tydelige spor etter tidens tann -eller rett og slett dårlig vedligehold(!), sier bildet på en måte; det enkle er ofte godt nok.

Uten å vite hva som er i tønna (uten å ta utgangspunkt i at det er i et filmsett), virker det som litt kort-tenkt å "forsegle" den med et stykke tøy og tau som såvidt henger rundt.

Ellers er jeg såpass fersk innen diverse linjer i bilder at jeg kan bare uttale meg om det gylne snitt. Og tønnen kommer veldig godt fram i det gyldne snitt, og selvsagt rustholken i bakgrunnen. Om det er andre ting jeg går glipp av er jeg ikke sikker på, men jeg antar jeg ikke blir det eneste som legger igjen en kommentar på disse bildene. Kanskje noen andre kan gjøre meg oppmerksom på det jeg evt. overser.

 

Det andre bilde likte jeg umiddelbart mye bedre. Lyset i bildet er utrolig behagelig. Samspillet mellom lys, farger og DOF danner en symfoni for øyet. Komposisjonen tar meg på en måte inn i bildet som en slags barnslig betrakter. -At jeg er et barn som gjemmer meg bak tønna og lurer på båten (kanskje i jakt på en venn som også gjemmer seg der en plass).

Etter å ha sett på bildet en stund merker jeg at det er flere ting som "tegner" linjene og skaper et interessant bilde.

Det første, og mest åpenbare, er selvsagt tønna med Mobil logoen (min far eide en slik bensinstasjon da jeg var barn, så dette vekke kanskje assosiasjonen til et barn som lurer bak tønna), det nærmeste vinduet like over tønna og baugen på holken.

Dette er på en måte "hovedlinjene" for meg. Kontrasten mellom forskjell i lys, farge og fokus har jeg allerede beskrevet, men jeg føler det er de tingene med disse tre "hoved-delene" som gjør dem nettopp til det.

Det som slomeg som forstyrrende var tauen som henger over rekkverket og ned ved siden av det andre vinduet, men jeg forandret mening underveis og syns det ble en mer sjarmerende faktor.

De andre linjene som skaper en slags fylde i bildet er masten (om det kan kalles det), kablene/vaierne som går opp i masten og tauen.

Videre prøvde jeg å holde fingen over flaggstangen, eller hva det er som stikker opp mot himmelen i baugen, og kom fram til at den var en viktig del av hele bildet. Og det er godt mulig den blir en slags "prikken over i'en".

 

Alt i alt er de begge to interessante bilder, men jeg vet ikke om jeg ville hatt dem hengende på en vegg i hjemmet. Hvor de hører hjemme er ikke godt å si, men kanskje i sammenheng med en artikkel eller en tekst av ett eller annet slag.

You tell me.

Lenke til kommentar

Tusen takk, Carly.

 

Jeg er ikke bare lite forundre over den labre interessen for dette bildet. Ikke det at jeg forventer at dere liker det, men dere bør jo i alle fall forstå det. Det er jo det dere klager over med bildene mine. At dere ikke forstår bildene mine. Og derfor ikke kan vite hva dere skal skrive.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på i ettertid om det ble for mye av det gode. Jeg kan knapt nok kalle meg en amatørfotograf så jeg vil tro at andre brukere med mer erfaring ville ha andre meninger om bildene.

Mulig folket prøver å komme seg på beina etter en fuktig helg? -At det er derfor det er litt labert med kritikk og aktivitet.

Lenke til kommentar
Da er det opp til dere :)

Bilde nr 1 ga assosiasjoner til ukjente miljøgifter på tønner, og var dermed svært vellykket, og skipets tilstand kom godt fram, uten riktig navngivning, rusten og fæl. Dette var virkelig miljøovertredelser etter mitt syn. Bilde nr 2 var ikke jeg så begeistret for, egentlig kunne det vært god dybdeskarphet etter mitt syn, kanskje kom for lite av skipet kom frem også. Jeg vet forøvrig ikke om miljøet og slike problemstillinger er satt i fokus i spillefilmen Jernanger.

Lenke til kommentar

Jeg kan se disse bildene pryde en vegg, gjerne en gammel vegg som f.eks hos min mormor og morfar. Litt gammeldags stue, men da kanskje i S/H for å best kunne tenkes fra den tida stua ble lagd.

 

Ellers fikk jeg ingen assosiasjoner eller tanker når jeg så på bildene, teknisk har jeg ingen erfaring til å si noe om disse, men det krever en annen interesse og forståelse for bilder enn det jeg har føler jeg.

 

Lest igjennom de tidligere svarene, og jeg føler historiene/assosiasjonene kommer innover meg, så denne mandags morgen hadde ikke hvert en god dag på museum for meg.

 

Likte best skildringen miljø, olje og industri, selvom det er noe som mangler i bilder. Manglende bokstaver i navnet gir meg en følelse av at båten er gammel og kanskje ikke lenger i drift. Her kommer også rusten inn i bilde, men den føler jeg også kan speile at driften av industrien er viktigere enn utseende på båten. Tross vedlikehold forlenger driften, om det er nødvendig.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, gir ikke disse bildene meg stort. Det kan selvfølgelig være bare meg, men dette er den typr bilder jeg knipser i forbifarten, kikker på etter en halvtime, og sletter fra kamera.

 

Men smaken er som baken, selvfølgelig.

Er vel en grunn til at det største antall kommentarer jeg har fått her inne er to(!)

 

 

hvis vi likevel skal analysere litt da...

 

bilde nr 1 klarer jeg ikke bestemme meg for om virker mest kunstnerisk eller dokumenterende. Tønnen med duk over er det eneste som skiller seg ut litt fra hverdagen, og om det hele navnet på båten hadde vært med, hadde det også vært en større sammenheng i det.

 

bilde nr 2 irriterer meg litt. komposisjonsmessig osv er det ok, men jeg klarer ikke bestemme meg for motivet. mobil logoen på tønnen trekker blikket mitt halveis dit, men siden det området er ute av fokus, går blikket mitt tilbake til fokuspunktet, hvor det ikke finner noe av interesse, og dermed klarer jeg ikke se på det lenge.

 

Men det er meg da...

alt er selvfølgelig avhengig av interresse. :)

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene. Det er mer artig enn dere tror for meg at dere gir en tolkning av bildet som historie, selv om jeg egentlig bare er en estetiker. Dvs jeg tenker lite historie når jeg tar bilder lenger, men bakgrunnen for min estetikk ligger jo i konseptet Decline of a Culture. Det er et langvarig prosjekt jeg jobber med, og som er en beskrivelse av hvordan den tradisjonelle kystkulturen er i forfall. Uansett synes jeg at bildekunst skal skape rom for personlige tolkninger, slik at folk kan finne sin egen mening i dem.

 

Jeg liker forøvrig at noen våger å gi negativ kritikk også, og at det ikke bare er mitt faste publikum som kommer med positive bemerkninger. Jeg slipper jo dustekommentarer som at jeg må lære meg teknikken før jeg fortsetter, slik det noen ganger var i starten.

 

Sepia og monochrome er nok ikke min stil lenger, i hvertfall ikke når jeg jobber med denne teknikken. Jeg synes likevel det er greit når noen synes det hadde vært tøft. De manglende bokstavene er forresten med i tråden "Jørgen har jernanger". De var nemlig i ferd med å fjerne kulissene da jeg tok bildene. Rusten alle kommenterer på skipet er faktisk ikke ekte, tror jeg. Det er nok resultatet av den utrolig dyktige set-designerens håndverk. Det er jeg dog ikke sikker på.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg har bladd meg gjennom alle BK-trådene dine nå. Hver og en, "åpne i ny fane", studere, lese kommentarer og se. Inntrykket er likevel forholdsvis uendret. Jeg har aldri betvilt dine fototekniske skillz, og lurer på om du ikke leste feil i min forrige kommentar, for jeg påpekte nettopp dette, ikke som om det var et unntak fra din side, men et friskt pust fra alle disse brukerne som ukritisk skyter bilder, retusjerer og fikser i Photoshop, og så forventer inngående kritikk. Kunsten er, og her deler vi samme oppfatning, å skape et harmonisk bilde utifra linjer og former/farger man har til rådighet i øyeblikket. Hvorvidt det er lov til å fikse på dem i etterkant blir opp til individet, ivhertfall å sette en grense. Så lenge man har en klar mening, sett for seg noe spesielt, og ikke bare lar roulletten gå når man kommer hjem og prøver nye elementer i PSvinduet, er alt greit for meg.

 

Jeg liker best nr 2. Fargene i rusten går ok mot himmelen, og fokuset er behagelig. Det første bildet blir for blasst for min del, og spiller ikke på de rette strengene. Den kjipe, hvite himmelen mellom båtreka er FOR kjip. Den kjiper til hele bildet. Det er kjipt. Hadde personlig ønsket et mer dramatisk perspektiv, gjerne en litt kul bruk av fokus også her, synes ikke det er gjort. Kan glatt se for meg bilde 2 i en serie, igjen, nr 1 kunne aldri løftet på en slik måte, mener jeg.

 

Synes av prinsipp det er kult at du ikke skyter sortnivået opp, eksploderer kontrasten eller trykket automatisk på "punch" eller "direct positive", som jeg skal innrømme at jeg enkelte ganger gjør. Likevel blir det, for meg, foreløpig, for kontrastløst, og uinteressant. Men jeg må få sagt, selv om jeg har reagert enkelte ganger, syntes noen bilder var søkte, eller at du fremstod som et selverklært geni, forstår jeg prosjektet ditt, ivertfall mer og mer. Kanskje jeg skal være forsiktig med å kalle det prosjekt, men ivertfall utrykket ditt. Jeg er bare ikke sikker på om det er likbart når det krever så mye forhåndsarbeid.

Lenke til kommentar

Skal bare prøve meg på nummer to. Ser noen fine møtende linjer, gjennomført fargebruk og bevist bruk av dybdeskarphet. Om man skal begi seg ut på en tolkning av dette kan man se representanter for jord/ild(Mobil-olje), vann og luft. Altså de fire gamle byggesteinene, som her møtes i linjer og farger. Vi kan også se en økende skarphet fra det kunstige mot det naturlige, som kan tolkes på flere ulike måte: f.eks som en distanse til det menneskeskapte eller en degenerering av det naturlige.

 

Hilsen "en nybegynner" :-)

Lenke til kommentar

Og der fikk jeg rusk i øyet igjen, PM ;)

 

Begge disse har sine kvaliteter. Jeg går mot strømmen og velger nr 1 som favoritt. Tolkning har andre tatt seg av, jeg dømmer bare det visuelle. Det faller et fint lys på den tønnen, eller det ser sånn ut. Den blir automatisk midtpunktet, og ser bra ut.

Nr 2 er vanskelig å se på på nært hold. Jeg må trekke meg litt unna pga valg av fokus. Og da ser det veldig bra ut. Flott komponert. Synd med den lyse himmelen.

Lenke til kommentar

Hei, Andersj. Det er flott at nybegynnere bruker fantasien sin til å lese bilder. Fantasi har vi jo alle, nybegynnere eller ikke.

 

Cookie: Det er "årevis" siden jeg fikk kritikk for å ikke kunne teknikk, så det er ikke noe jeg påstår at du gjør. Du gir meg grei kritikk, enten jeg er enig eller ikke.

 

Selverklært geni ser jeg meg ikke som, men PMnormal synes kanskje det. Den karakteren er både pompøs og ironisk, så du skal ikke ta ham for alvorlig. I motsetning til personen bak, som får lov til å komme gjennom noen ganger :whistle:

 

Det var en tid da jeg fikk svært god kritikk, og for en kort tid tilbake skrev et av de erfarne medlemmene at han misstenker PMnormal for å vedde med noen om at han kan legge ut hva som helst, og likevel bli genierklært. Det er klart at en så pompøs karakter som PMnormal lar det gå til hodet, slik at det begynner å vokse utover normale proporsjoner :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...