Gå til innhold

Hvordan få riktige nettverskinstillinger og dhcp/dhcpcd under oppstart?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjører Slackware 12.1 og Zenwalk-5.0 i dualboot og begge to har (Såvidt jeg vet) nett. Iallefall Slackware har nett, men det faller ut litt. Men uannsett. Det jeg lurer på er hvordan jeg får dhcpcd under oppstart og får riktige instillinger på nettverkstilkoblingen min. Nå får jeg kobla til ved å skrive iwconfig kommandoer og dhcpcd wlan0 i terminal. Dette går jo fint og greit, men det hadde vært enklere om det hadde blitt slik når jeg starta Slackware/Zenwalk. Hvordan får jeg til dette? Jeg har lest litt på nett, men jeg tenkte å spørre her også.

Håper noen har tips.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Slackware 12.1 (tidligere current) på en P1510 laptop (se profil for mer HW-info)

 

Kommandoer for å sette opp trådløst nett under oppstart, har jeg lagt inn i /etc/rc.d/rc.wireless.conf

00:00:00:00:00:00) # mac-adresse
INFO="Hjemme nettet"
ESSID="navnpånett"
KEY="wep-nøkkelen min"
MODE="Managed"
RATE="auto"
;;

/etc/rc.d/rc.wireless.conf inneholder mange eksempler

Merk at /etc/rc.d/rc.wireless må ha kjørerettigheter ( chmod 755 /etc/rc.d/rc.wireless )

 

Mitt trådløse nettverkskort i laptopen heter eth1

Oppsett for DHCP er lagt inn i /etc/rc.d/rc.inet1.conf

# Config information for eth1:
IPADDR[1]=""
NETMASK[1]=""
USE_DHCP[1]="yes"
DHCP_HOSTNAME[1]=""

 

 

EDIT:

Zenwalk har jeg brukt tidligere, men slutta etter de startet å bruke wicd i zen5.0

Jeg hadde nemlig problemer med wicd da, så jeg droppa zenwalk og gikk tilbake til slack.

Men mulig wicd funker bra (nå), olear har ihvertfall testa wicd for draco og planen hans er vel å inkludere wicd i neste draco versjon, som vel er forsinka. olear har vel litt å gjøre på jobb, eller har tatt ferie...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Zenwalk har jeg brukt tidligere, men slutta etter de startet å bruke wicd i zen5.0

Jeg hadde nemlig problemer med wicd da, så jeg droppa zenwalk og gikk tilbake til slack.

Men mulig wicd funker bra (nå), olear har ihvertfall testa wicd for draco og planen hans er vel å inkludere wicd i neste draco versjon, som vel er forsinka. olear har vel litt å gjøre på jobb, eller har tatt ferie...

wicd fungerer helt fint på tre maskiner her (med og uten kabel), wicd blir lagt til i pkgsrc (så med andre ord ingen tvang), så skal fungerer fint i nye og gamle versjoner av Draco (og andre distroer som bruker pkgsrc). Alt er for øyeblikket forsinket, Mai har vært et møkkamåned (mistet jobb og leilighet). Sitter for øyeblikket med dialup (3G med dårlig dekning). Man finner wicd SlackBuilds for Slackware (ikke testet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...