Gå til innhold

Tråden for Firefox 3.


Anbefalte innlegg

 

Nå nærmer Firefox 3 seg med stormskritt! Firefox er som kjent den nest mest brukte nettleseren etter IE og er sammen med Opera og Safari er de i stor grad med på å dytte utviklingen videre med funksjoner som gjør surfeopplevelsen bedre. Nevnte nettlesere er også med på videreføre og utvikle web standardene, noe som gjør at nettet blir mest mulig likt for alle.

 

Det som skiller Fx fra de fleste andre nettlesere er muligheten for utvidelser (tillegg) eller add-ons som det heter på engelsk. På den offisielle siden for Firefox utvidelser finner du tusenvis av nyttige ting som kan hjelpe deg på din daglige utforskning av internettet.

 

Hva er poenget med denne tråden tenker du kanskje, vi har jo allerede en Firefox tråd. Vel Firefox tråden har nå passert 30 sider, og begynner å bli ganske uoversiktlig. Vi har dessuten en tråd for Firefox tillegg, men den er for lengst utdatert og ikke til så mye hjelp. Derfor tenkte jeg at nå som det kommer en ny versjon med ganske drastiske endringer er tiden inne for å prøve å starte på nytt, og også prøve å holde det oversiktlig.

 

-----------------------------------

Siste stabile versjon: 3.6.7

Siste alfa/beta versjon: -

-----------------------------------

 

Hva er nytt med Firefox 3?

 

Firefox 3 byr på en rekke endringer. Den tydeligste forskjellen fra versjon 2 er designet på knappene, men bortsett fra det er det ingen store endringer i utseendet. De største forandringene er under panseret. De (Mozilla) har fått på plass en ny renderingsmotor , nemlig Gecko 1.9 . En renderingsmotor er det som tolker koden nettsiden består av og "tegner" opp nettsiden. For forskjellige renderingsmotorer skal kunne tolke nettsiden på samme måte må de følge webstandardene . Poenget med å følge dem er å gjøre det lettere for de som lager nettsidene å gjøre dem like i de forskjellige nettleserne. Nevnte Opera og Safari er sammen med Firefox de som er flinkest til å følge dem. IE har lenge hengt litt etter selv om den har tatt seg opp med versjon 7 (og den kommende versjon 8).

 

I tillegg til "riktigere" visning av sider har også Firefox 3 fått en kraftig overhaling når det gjelder ytelse og stabilitet. Forskjellen er drastisk og når man går fra versjon 2 til 3 merker man det ikke bare i lasting av sider, men også ved å bla mellom faner og generell respons fra programmet. Firefox er rett og slett blitt et lettere program. Det er nå min (og mange andres) subjektive mening. Minnebruken som mange har klaget over er også blitt bedret og tilpasser seg i større grad hver enkelt maskins potensiale. Firefox vil bruke mer minne på en maskin med 2gb ram enn på en med 512mb.

 

En av de mest diskuterte forandringene er Places. Places er det nye bokmerke og historikk-systemet til Firefox, og bruker en SQLite databse for å holde orden på informasjonen. En av fordelene skal blant annet være at man ikke mister nye endringer ved for eksempel strømbrudd. I tillegg har man nå muligheten til å organisere bokmerkene med "tags" istedet for en mappestruktur, fortsette med mappestrukturer eller en kombinasjon av begge. Tags er "merkelapper" når man legger til et bokmerke vil man få muligheten til å tagge siden, for eksempel kan jeg tagge hardware.no med "data", "nyheter" og "hardware". Det vil da komme opp forslag når jeg skriver inn data og hardware i adressebaren, noe som tar oss over til neste punkt.

 

Awesomebar, eller utroligbar om du vil er navnet på den nye adresselinja til Firefox 3, den kombinerer søk i historikken din samt bokmerker og tags for å få frem de sidene som best passer til det du har skrevet så langt. Det er litt vanskelig å forklare og er egentlig noe som må prøves, men her er i hvert fall Mozillas måte å forklare det på:

#

# Location bar & auto-complete: type in all or part of the title, tag or address of a page to see a list of matches from your history and bookmarks; a new display makes it easier to scan through the matching results and find that page you're looking for. Results are returned according to their frecency (a combination of frequency and recency of visits to that page) ensuring that you're seeing the most relevant matches. An adaptive learning algorithm further tunes the results to your patterns!

.

 

Firefox 3 har også fått en downloadmanager som kan pause og gjenoppta nedlastinger i tillegg til et par andre forbedringer.

 

Her er en liten video som forklarer noen av de nye funksjonene til Firefox.

 

Smarte add-ons til Firefox.

Her er et lite utvalg av de jeg bruker. Jeg skal prøve å oppdatere med tips fra dere.

 

Adblock plus

Gir deg muligheten til å blokkere irriterende reklamer. Du kan for eksempel fjerne alle reklamene fra vg.no og sol.no, men det er lurt å tenke litt på hvilke reklamer du blokkerer for det er tross alt en del sider som har det som eneste inntektskilde. Advarsel! sjokket er ofte stort når du går tilbake til en maskin uten Adblock.

 

Chatzilla

Enkel og grei irc-klient. Ikke så mye mer å si om den.

 

Download Statusbar

Gir deg en fin oversikt over nedlastingene dine på statuslinja. Enkelt og pent og gir en del ekstra valg når det gjelder håndtering av filene.

 

Feed Sidebar

Gir en oversikt på siden over rss-feedene dine som du abonnerer på med Live Bookmarks.

 

Foxmarks

Synkroniserer bokmerkene dine mellom flere pc-er, eller funker som backup av dem på nett. Ny beta-funksjonalitet gir deg mulighet til å ha flere bokmerkeprofiler, for eksempel en jobb profil, en hjemmeprofil osv. Du kan også dele bokmerkene dine med venner fra siden.

 

Greasemonkey

Gir deg mulighet til å endre ting på sider ved hjelp av javascript. Det høres avansert ut, men det finnes allerede mange tusen små koder som du kan legge til som endrer populære sider. Et eksempel er JohndoeMAKTs hardRape som endrer designet til sidene i hardwarenettverket.

 

NoScript

Hjelper deg med å håndtere hvilke sider som skal få kjøre ting som flash, javascript og andre "skumle" saker. Funker som en ekstra sikkerhet.

 

Secure login

Gir deg mulighet til å logge inn på sider med bare en tastekombinasjon.

 

Session Manager

Lar deg ha flere forskjellige "miljøer", altså sett med faner som lagres. For eksempel et sett med faner som du lagrer under jobb og andre som du lagrer under nyheter osv.

 

User agent switcher

Gir deg muligheten til å "maskere" Firefox som andre nettlesere, blant annet IE, Opera, Safari, iphone mm.

 

All-in-one gestures

Lar deg bruke musebevegelser/musetrykkombinasjoner til å styre mye i firefox, som frem/tilbake, skifte faner, lukke, åpne faner, og mye mer.

 

All-in-one Sidebar

Gir sidestolpen mange nye funksjoner, samt mulighet for autoskjul/vis.

 

DownThemAll

Nedlastningsmanager som også øker hastigheten.

 

Flashblock

Skrur blokkering av flash på/av med et enkelt tastetrykk.

 

Firebug

Genialt lite verktøy og hovedgrunnen til at mange webutviklere bruker Firefox for testing av sider de lager. Gir deg muligheten til å overvåke, feilsøke og endre HTML, CSS og javascript i selve Firefox.

 

Stealther

Lite tillegg som gir deg muligheten til å surfe uten å etterlate spor som historikk, cache og cookies med bare et par museklikk.

 

----------------------------------

En del tillegg er ikke kompatible med Firefox 3 ennå. Ofte er det bare bare at utvikleren ikke har fått seg til å "markere" tillegget som kompatibelt så da kan man bruke Nightly Tester Tools for å få lov til å installere tilleggene likevel. Andre er ikke kompatible, og kan heller ikke bli det ved å hoppe over versjonsnummersjekking. Det er som oftest tillegg som jobber opp mot bokmerkene siden Fx nå bruker Places. For å laste ned tilleggene fra siden til Mozilla med en nyere versjon av Firefox enn tillegget støtter kan du gå inn på der det står "See old versions" og rett og slett høyreklikke og lagre fila et sted for så å dra den inn i Firefox.

 

Hadde vært fint om dere la nye tillegg til etter denne malen:

[b][url="http://*link til siden der du laster ned tillegget*"]*navn på tillegget*[/url][/b]
*Informasjon om tilleget*

-----------------------------------

 

Nyttige linker for Firefox brukere

 

Spreadfirefox.com

Har masse nyttig og morsom info.

 

Den offisielle support siden til Firefox

Trenger vel ikke utdype den ...

 

Mozillazine knowledge base

Masse nyttig hjelp om og rundt Firefox. Har svar på det meste bare du søker riktig. En av tingene som kan være lurt å lese om er profilen og hvordan den funker, men legg merke til at det aller meste fortsatt gjelder for Fx 2 og det tar nok litt tid før det oppdateres for versjon 3.

 

Kildekodekompilering

Siden Firefox er åpen kildekode kan hvem som helst gjøre endringer på selve kildekoden og kompilere den selv. Dette er en guide som forklarer hvordan du kompilerer kildekoden. Merk at du ikke trenger å gjøre endringer, det kan være morsomt å bare prøve det for morro skyld.

 

Mozillastore

En online butikk som selger offisielt Firefox utstyr. Butikken er drevet av Mozilla.

 

Field Guide to Firefox

En en grundig gjennomgang av de nye og forbedrede funksjonene til Firefox 3, verdt å lese!

 

GUIDE: Hemmelige Firefox-triks

En artikkel av Hardware.no som presenterer en del nyttige tips og triks til Firefox 3.

 

Videoer med innføring i noen av Firefox 3s funksjoner.

 

-----------------------------------

 

Kom gjerne med konstruktiv kritikk og forslag til mer som kan være med i førstepost. Flere add-ons anbefalinger og andre nyttige ting. Jeg skal gjøre mitt beste for å holde førsteposten oppdatert så det blir en viss oversikt.

Mozilla satser forresten på en verdensrekord i nedlasting av programvare når Firefox 3 lanseres. Hjelp dem med det ved å "love" å laste ned Firefox 3 når den kommer her.

Firefox ble lastet ned over 8 millioner ganger i løpet av de første 24 timene, og hvis Guinness bare godkjenner forsøket er rekorden i boks.

Rekorden er i boks.

 

Statistikk-interesserte kan kikke her.

 

tags: Firefox, Firefox 3, tips, triks, guide, hjelp, informasjon, adresselinje, awesomebar, faq, ofte stilte spørsmål, mozilla,

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte stilte sprøsmål:

 

Jeg liker ikke den nye adresselinja til Firefox 3, hva kan jeg gjøre?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her finnes en grei guide til hvordan man kan få tilbake funksjonaliteten til Firefox 2. Merk at en funksjon for å endre adresselinje kan komme i Firefox 3.1, inntil videre kan man benytte seg av tillegget Old Location Bar som gir deg tilbake mesteparten av funksjonaliteten til den gamle adresselinja.

Ellers så finnes det et tillegg som gir tilbake utseende til den gamle adresselinja, men ikke funksjonaliteten, det heter Oldbar.

 

Hva er profilmappa og hvor finner jeg den?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Profilmappa er den mappa der alle innstillinger og data knyttet til din bruker lagres. Det er der tillegg legges, bokmerker lagres osv. Denne mappe er den du skal ta backup av hvis du f.eks. skal bytte pc eller formatere.

Mappa finnes i "%appdata%\Mozilla\firefox\profiles" (%appdata% tilsvarer "C:\documents and settings\*ditt brukernavn*\programdata" for Xp, for å komme dit trykk start -> kjør -> og lim inn "%appd...".).

 

For en komplett gjennomgang av alle filer og mapper i profilmappa se her.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

All-in-One gestures: Lar deg bruke musebevegelser/musetrykkombinasjoner til å styre mye i firefox, som frem/tilbake, skifte faner, lukke, åpne faner, og mye mer.

 

All-in-One Sidebar: Gir sidestolpen mAnge nye funksjoner, samt mulighet for autoskjul/vis.

 

DownThemAll: Nedlastningsmanager som også øker hastigheten.

 

Flashblock: Skrur blokkering av flash på/av med et enkelt tastetrykk.

 

Open Download: Behov for denne i fx3?? Gir deg valg om å åpne filer, ikke bare lagre dem.

 

Noen av mine faste i alle fall :)

Lenke til kommentar

Lagt til videoen din Ståle. Takk. :)

 

La til add-onene dine ssf, men tok ikke med den siste da jeg tror det ikke trengs i Fx 3 (mulig jeg tar feil da jeg bruker Download Statusbar). Jeg har lagt til en notis på de tilleggene som ikke er offisielt kompatible med Fx 3 og en liten forklaring i hvordan du kan bruke noen tillegg ved hjelp av Nightly Tester Tools.

 

Hadde vært fint om dere la nye tillegg til etter denne malen:

[b][url="*link til siden der du laster ned tillegget*"]*navn på tillegget*[/url][/b]
*Informasjon om tilleget*

 

Veldig fint om noen sier ifra hvis de ser feil, eller om det har skjedd endringer (for eksempel et tillegg som er blitt kompatibelt) da det er vanskelig å følge med på alt.

 

Si også ifra om feilinformasjon, skrivefeil og lignende. :)

Lenke til kommentar

Lagt til et par nyttige linker. Kom gjerne med forslag til flere. ;)

 

Smågleder meg litt til FF3!

 

Har enda ikke prøvd noen beta -versjoner, da jeg heller vil vente til den er klar for det store publikum..

Firefox 3 er helt klart verdt å glede seg til. Selv har jeg brukt det siden beta 1 (klarte såvidt å holde meg unna alphaene), og må si at jeg aldri har hatt noen særlige problemer med stabilitet. Det har også vært morsomt å se de små og store endringene fra versjon til versjon, men nå er det snart tid for offisiell release. RC-2 (nåværende versjon) skal være siste før den ferdige versjonen og ferdig versjon skal komme i løpet av Juni.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Lagt til info om Firebug. Foreløpig er ikke Firebug kompatibelt med Fx 3, men en beta-versjon skal fungere. Siden deres er i skrivende stund nede så jeg kan ikke få sjekket. Det ser uansett ut til at det lanseres en kompatibel versjon omtrent samtidig som den offisielle lanseringen av Firefox 3.

Lenke til kommentar

Nei, det virker ikke å være komplett enda, det er ikke et produkt en vil gjøre halvferdig heller. Tror Mozilla vil få mye på nakken om en fukjson som det skulle vise seg å være veldig usikker. Med plugins frasier de seg ihvertfall ansvar, når det implementeres offesielt så er det et større ansvar de tar på seg :)

 

En kan vel følge utviklingen her.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...