Gå til innhold

Minimal distro utan GUI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Eg jobbar for augeblikket med å lage ein kioskløysning, og har for lengst gitt opp å bruke Windows til dette. Det kjem til å koste meg dyrt, og dessuten er det berre unødvendig då linux er betre til dette (meiner eg).

Uansett, er ser for meg at det beste er å ha ei minimalistisk versjon av linux som ikkje har noko grafisk utsjåande. Er vil berre at maskinen skal starte opp i Firefox. Heilt automatisk, utan noko om og men. Er det mogleg? Og er det vanskeleg? Har ikkje jobba så mye i Linux før, så kanskje nokon kunne ha hjelpa meg?

Og ein ting til, bedrifter har lovt å bruke dette? Om det er snakk på ei maskin eller to? Så lenge eg ikkje tek meg betalt for løysninga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Eg jobbar for augeblikket med å lage ein kioskløysning, og har for lengst gitt opp å bruke Windows til dette. Det kjem til å koste meg dyrt, og dessuten er det berre unødvendig då linux er betre til dette (meiner eg).

Uansett, er ser for meg at det beste er å ha ei minimalistisk versjon av linux som ikkje har noko grafisk utsjåande. Er vil berre at maskinen skal starte opp i Firefox. Heilt automatisk, utan noko om og men. Er det mogleg? Og er det vanskeleg? Har ikkje jobba så mye i Linux før, så kanskje nokon kunne ha hjelpa meg?

Og ein ting til, bedrifter har lovt å bruke dette? Om det er snakk på ei maskin eller to? Så lenge eg ikkje tek meg betalt for løysninga?

Går helt fint å få X til å starte opp kun Firefox istedenfor et helt skrivebordsmiljø.

Og ja, bedrifter kan ta det i bruk, og du kan ta betalt for det. (Sålenge du ikke endrer kildekode og selger det endrede produktet uten å gi ut kildekoden til dine endringer)

Skrevet (endret)

Nå har eg lagt inn Debian i ein virtuell maskin. Kva gjør eg nå? Skal eg legge inn Matchbox? Korleis legg eg inn den? Fungerer ikkje med apt-get eller aptitude install kommando iallefall!

Edit: Eg kikka litt på noko som så ganske så lovande ut, nemleg Morphex. Det heile så ganske så enkelt ut, og fungerte godt i Vmware. Uansett, eg ynskjer å redigere bootsplashen og bakgrunnen, noko som skal vere enkelt ifølge DENNE guiden. Problemet er berre at eg ikkje forstår korleis eg går fram, kva i alle dagar er isomaker for eksempel. Kan nokon forklare ein nybegynnar korleis han går fram? Må eg gjere dette på ein anna linuxmaskin? Takker for all hjelp her ;)

Endret av steffenz
Skrevet

Isomaker er, etter hva jeg husker, et program som lar deg tilpasse OSet slik du vil, for så å lage en installerbar cd/dvd av det, slik at du kan installere det på de Pcene du vil.

Skrevet

Er det ikke bare å kjøre en serverinstallasjon av en eller annen distro og installere X, for å så laste inn Fx istedenfor en vindusbehandler?

Skrevet
Isomaker er, etter hva jeg husker, et program som lar deg tilpasse OSet slik du vil, for så å lage en installerbar cd/dvd av det, slik at du kan installere det på de Pcene du vil.

Kor får eg tak i dette? Kan eg ha det i Windows, eller krev det linux?

Er det ikke bare å kjøre en serverinstallasjon av en eller annen distro og installere X, for å så laste inn Fx istedenfor en vindusbehandler?

Kan du utdype dette i stor grad? Eg trur eg forstår, men korleis i alle dagar går eg fram?!

Skrevet

X kommer også med en vindusbehandler, TWM tror jeg den heter. Men tror det skal gå greit å bare skrive "exec firefox" i .xinitrc

Steffen, du laster ned f.eks. Ubuntu Server Edition, eller Debian eller noe sånt. Så når du er ferdig med innstallasjonen skriver du inn "sudo aptitude install x-server firefox" eller hva det er X-pakken heter.

Deretter bruker du nano eller en annen editor til å redigere .xinitrc:

"nano ~/.xinitrc

Skriv inn "exec firefox" og sørg for at det bare er én exec-kommando. De andre kan du sette # foran.

Så skriver du inn "startx" for å sjekke om det funker. Hvis det funker bra laster du ned slim og legger slim i daemonlista. Aner ikke hvor den er i Ubuntu. Har Ubuntu rc.conf? *Vant med Arch*

slim er en enkel login-manager. Slik at du slipper å skrive inn "startx" hver gang du logger deg på.

Skrevet (endret)

Både i Ubuntu Hardy og Debian Etch heter pakken for X xorg :)

Sannsynligvis så ønsker steffenz at en bruker automatisk blir logget inn ved boot, vil jeg tro? Kanskje slim har støtte for det?

EDIT: hvor pleier evt rc.conf å ligge?

Endret av NorthWave
Skrevet (endret)

Ser ut til at tilgjengelig daemons ligger i mappen /etc/init.d, og så later det til å være Upstart som starter/stopper de. Har aldri brukt noe annet enn KDE sitt grafiske verktøy for å endre det *noob*, men her er en innføring i alle fall: http://www.linux.com/feature/125977

Det er vel noen mer erfarne Ubuntu brukere som vet noe om dette vil jeg tro.

Endret av NorthWave

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...