Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny PC kræsjer når jeg prøver å kjøre spill. (Svartskjerm, lyd henger seg en stund og deretter forsvinner helt)


Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg har kjøpt seg ny PC fetteren hans satte den sammen og han skal visstnok ha lik selv uten problemer.

 

Han har xfx GeForce 8800GTS fatality, Core2Duo E8400 og ASUS 780i Striker II Formula.

 

Det som skjer:

 

Jeg innstallerer et spill, i dette tilfelle Crysis, Så starter jeg det, kommer til menyen går inn på spillet det loader og når jeg er kommet inn går det i ca 5-10 sec, så fryser skjermen seg lyden henger seg og alt blir svart, lar PC-en stå litt så begynner den å gi fra seg et lite pipp hvert 30. sekund eller noe. så da er det inget annet og gjøre enn å bruke svenske knappen.

 

Sjekket hvaslags PSU han hadde fått å det var en 560W Chieftec, kanskje litt lite men trodde ikke det var nok til at sånt skulle skje.

Spurte på nvidia forumet og har fått svar men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre siden jeg ikke er helt kjent i bios, har overklokket engang men da fulgte jeg instrukser.

 

Her er svaret jeg fikk på nvidia forumet, ser ikke ut til å få noe mere til svar der.

Sounds like the CMOS settings are undervolting the CPU - a problem that many people have been having, including myself.

 

You should be able to adjust it in the BIOS.

 

Jeg skjønner ikke helt hva jeg må gjøre i bios, gikk inn å gikk under taben Extreme Tweaker og der var det en som het Overvoltage, inne der sto alt på Auto, ville ikke endre på noe for jeg vil ikke ødelegge noe for PC-en.

 

Vil informere om at alle drivere er helt nye og det er i Vista Home Premium 32bit. Det er 2 gb Ram, er ikke helt sikker på merket.

 

Veldig takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått meg ny maskin også. Å høres akkurat ut som du har ett problem likt meg. Maskinen "fryser" etter lite aktivitet inne. Skal gi deg en lyd vis jeg finner ut av problemet :thumbup: . Men min skjerm blir ikke svart. den bare blir "frøset". Men ellers høres det helt likt ut.

 

MSI X48 Platinum, X48, Socket-775 || Intel Core?2 Quad Q9450 2.66GHz Socket,

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX || MSI GeForce 9800GX2 1GB GDDR3

 

Jeg har tatt en del å plukket i maskinen for å se om jeg fant problemet, uten mye hell. Men da jeg tokk ut ene minne brikken klikka maskinen mye oftere/raskere. Den frøs i det windows loadingen kom eller akkurat da jeg kom inn i windows. satte i begge brikkene. da kom jeg inn å kunne kanskje greie å spille noe minutter før maskinen frøs. Å så fryser den ofte i setuper og loadinger.

Endret av NinjaGisle
Lenke til kommentar
Takk, virker som det er dårlig hjelp å få her også, ser en rekke usvarte topics....

Tror du folk får mer lyst til å hjelpe da ? :)

 

Hvilken CPU og type RAM er det prat om, samt hovedkort ?

hehe, var ikke sånn ment, mente lite aktivitet. Men det står i ørste posten da, ram er jeg ikke sikker på men den er blå. Kan gå å se.

 

edit: G.skill ddr2 2x 1gb Pc2-6400 cl4-4-4-12 1.8v-2.0v

Endret av Jimmarn
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt noe Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB XMS3 modules, CL7-7-7-20 Ram

til dette HK http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=170

 

Hadde først bestillt meg 4x1gb av de XMP for jeg hørte at 4x brikker var bedre en 2brikker. men så tenkte jeg at jeg skulle ha meg 8gb en gang i tiden så jeg bytta bestillingne til noen 2gb brikker. Men da har jeg greid å bytte til xms3

 

Står jo (XMP) bak vilke ram Hovekortet støtter eller noe ;) . Har XMS3 og XMP noe å si? ;)

Lenke til kommentar
Gå inn i bios. Gå på "Over voltage" og sett memory voltage til 1.9v. Sett CPU voltage til 1.350v.

Gå på "Memory timing setting", og still de fra topp til bunn:

4 - 4 - 4 - 12

Glem "Advanced memory settings"

tusen takk

 

Edit: Hei, kan ikke si jeg finner Memory Timing Setting og er ikke 1.350v der men 1.3125v og 1.3750v

 

Er Memorytiming Setting under ExtremeTweaking tabben?

Fant det, det hjalp faktisk litt, satte på 1.3125v varte mye lenger nå men det skjedde etter hvert, skal jeg sette den opp på 1.375 da eller? Eller må jeg justere på flere da?

post-117088-1212855816_thumb.jpg

post-117088-1212855822_thumb.jpg

Endret av Jimmarn
Lenke til kommentar

Sett den til 1.3750, default er 1.350 ( av en eller annen grunn er det flere hovedkort som ikke støtter det )

 

PS: Hold et øye med temperaturen på prosessoren, blir det for høyt må du skaffe en CPU-kjøler ( Helst under 60 grader )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Anbefaler deg at du sjekker at kjøleren er montert riktig på cpu og at det har blitt god kontakt mellom kjøler og cpu (goopen vil da være godt smurt ut over begge).

 

Sånn kjapp feilsøking du kan gjøre :

 

*Cpu : Riktig montert, riktige instillinger i bios.

*Minne : Prøv forsjellige spor, øk volt noe inne i bios.

*Temperatur : Sjekk hva den er inne i bios, er den veldig høy (45-50) så er det noe muffins.

*Sjekk kjøler på gpu, den bør sitte godt fast også. (Ikke demonter denne med mindre du har montert på en custom gpu kjøler).

Lenke til kommentar

Virket ikke så ille, dog aldri sett Speedfan lese av 3.3V som 0 :)

Hvis du har tilgang på multimeter, dobbelsjekk alle linjer

 

Har du god luftflyt ellers i kabinettet ? Kan virke som NB går varm, 50 grader er ganske høyt

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hmmm, aktiver log funksjonen på Speedfan og sett den til å overvåke Volt.

Start så spill og når maskinen krasjer så kan du jo se om speedfan fikk logget om det var noen store spenningsfall på for eksempel 12V.

 

Regner med at den volten du snakker om er til minnet, men ser jo også at cpu muligens kan økes 1 hakk uten at det er noe problem.

Lenke til kommentar

Aktiverte logg og crysis kræsja men kan ikke finne noe logg så.. Vet ikke jeg, er vel bare jeg som gjorde noe galt? var jo ikke noe lagre logg til eller noe der, nå begynner jeg rett å slett å bli dritt lei.

 

uuh, shit :p Lasta ned speedfan til min egen pc og leste av alt var over 60, men ikke over 70 da heldighvis men viftene mine sto ikke på fult så kjørte dem på fullt nå er alt under 60 :)

 

Takk for at du henviste meg til det programmet, jeg skal kjøpe noen flere vifter å sette inn.

Jeg har q6600 og 8800gtx xxx og 680i :) Har heldighvis selv ikke ahtt noe problemer. Kanskje litt lavere performance enn ventet noen ganger.

 

Men det er ikke min pc dette gjelder.

Har prøvd PC-en hans i ett par andre spill enn crysis, Unreal Tournament 3 svartner allerede i meny, CoD 4 svartner på samme måte som crysis, 7-15 sec etter loading.

 

Har prøvd Warcraft 3 på den en liten stund og det virker som det er det eneste spillet som ikek har svartnet (Hittils) - Nope klikker det også.

Endret av Jimmarn
Lenke til kommentar

Du finner logfila i instalasjonsfolderen til speedfan.

SFLog<dagensdato>.csv

 

Kjekt program for viftestyring i alle fall.

Det er mulig at programmet Realtemp er mer nøyaktig etter kalibrering, tester det ut akkurat nå.

 

Noen feilsøkinger som kan være greit å få kjørt :

 

*Memtest86. 6-12 timer med test er kjekt.

*Orthos 2 instancer for å belaste alle 4 kjernene, bruk gjerne small ftps. Ca 12 timer uten feil bør være testetiden på denne.

 

Med den første testen så får du sjekket om det er problemer med minnet, med test nr 2 så får du sjekket cpu. Orthos (aka prime95) får jo også testet minnet noe, men memtest86 er mer egnet til det.

 

Om du kan få klarert begge testene så gjennstår det da hovedkort og skjermkort + psu som mulige syndere :

 

1 : Oppdater alle drivere og Bios på hovedkortet.

2 : Oppdater Skjermkortdriveren (om du allerede har siste versjon så last ned nest siste). Husk å avinstalere forrige først.

3 : Plug ut overflødige enheter : CD / DVD rom , usb enheter , ekstra lydkort til du kun står igjen med de essensielle komponentene.

4 : Nå bør du kunne finne hvilken komponent som er synderen, prøv en annen psu fungerer det da bra så vet du at psu er synderen, men skjer det samme igjen så er det enten hk eller skjermkort så du tar med deg skjermkortet og prøver det i en annen pc. Fungerer det så vet du at problemet er hovedkortet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...