Gå til innhold

Hjelp en gammel entusiast inn på skinnene igjen (CrossFire/SLI)


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg tenkte kanskje at dere kunne hjelpe meg bittelitt her.

Det er nemlig år og dag siden jeg hang med på markedet. Siste skjermkortet jeg gikk til innkjøp av var et Radeon 9800, hefitg som pokker den gangen.

 

Det har skjedd saker og ting siden den gangen, blandt annet støtte for å kjøre to skjermkort samtidig. Etter hva jeg har lest så yter CrossFire bedre enn SLI, eller? Avhengig av skjermkort selvfølgelig.

 

Hvordan er det med CrossFire på nyere hovedkort? Jeg leste at det ikke er "true" crossfire, men at et skjermkort kjører på 16x og et på 4x. Hva har dette å si for ytelsen i forhold til 8x og 8x?

 

Hvordan er tilfellet med SLI på dette punktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste du får Crossfire med begge på 4x (Altså ett 16x båndbredde spor og ett 4x båndbredde spor) er med P35 brikkesett.

Noe som ikke er egnet til moderne Crossfire oppsett, med X38 eller X48 får du full guffe med 16x PCI-e 2.0 båndbredde på begge kortene, kjører det selv på mine "Billig" 3850 kort.

 

SLi skal funke lignende men har andre problemer som følger med territoriet (Finnes en masse SLi tråder i HK forumet skrevet av meg og andre som OCMax, PerUlv2 og TL1000S og ingen kan anbefale det til Intel i allefall, AMD er en annen historie.)

 

Ellers virker det som SLi ikke er så hett på lave oppløsninger men Crossfire kjører supert der i allefall, har merket en del boost med mitt oppsett på 1280 oppløsning.

For tiden er Crossfire "folkeløsningen" siden du ikke er bundet til ATi brikkesett slik som Nvidia gjør, men ikke topp yteren i høyere oppløsninger.

Det er prisen du sannsynligvis må betale om du ikke vil ha mulige hodepiner med nForce brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...