Gå til innhold

Hvordan rense PC-en uten trukkluft?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal snart rense en PC for støv som ikke har blitt renset på 3-4 år. Den har skrudd sev av fordi det er for varm i det siste

Men jeg vet ikke om jeg gidder å kjøpe en boks med lufttrykk (eller mamma vil ikke).

 

Er det noen andre smarte muligheter?

Som f.eks. blåse, bruke Q-tips eller lignende? Skal gjøre det snart (ikvekld), så setter stor piris på hjelp :)

 

Er det noe spesielt jeg skal gjøre underveis?

Kan det oppstå statisk elektrisitet med alt det støver som blåses opp?

Trenger jeg å holde i noe før eller underveis som jeg renser PC-en?

 

 

Takk for svar :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, støvsugerbruk kan være risikabelt. Munnstykket er laget av vinyl eller annen plast, og når det strømmer luft gjennom kan det dannes statisk elektrisitet.

 

Selv er jeg så heldig at jeg har en kompressor stående i kjelleren og renser alt av dataustyr med forsiktig bruk av blåsespiss. Om man ikke har slikt utstyr mener jeg at det er godt brukte penger å kjøpe en boks med trykkluft - selv om det oftest går bra med støvsugeren også.

:)

Lenke til kommentar

Du trenger trykkluft og støvsuger. Trykkluften blåser løs ting mye bedre enn støvsugeren suger det opp, i tillegg kommer 'røret' av boksen godt inn mellom ribbene i kjøleren.

 

Støvsugeren suger bort støvet du blåser løs... Et 'must' hvis mamma ikke skal bli sint... :p

 

Alle kamerasjapper har trykkluft... Kanskje Biltema også?

Lenke til kommentar

Så det er nesten et must å bruke trykkluft, også støvsugeren for og få den svevende støvet vekk?

 

Holder den å ta i kabinnettet får å bli utladd, sånn at ikke delene går i stykker hvis jeg tar i de?

 

Er det en spesiel måte man må holde/blåse trykkluften på, eller en regel på hvor nærme/langt fra man må holde den?

 

Og hvor høty oppe på jeg holde støvsugeren?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Først av alt så IKKE bruke støvsugeren. Den har drept så mange datakomponenter over tiden at det er tragisk. Det er selvfølgelig statisk elektrisitet som tar knekken på tingene og støvsugeren har en sterk tendens til å nettop generere statisk elektrisitet.

 

Om du ikke har trykkluft (hvilket definitivt er det enkleste/beste) så annbefaler jeg deg rett og slett å ta med maskinen ut på en dag det ikke regner, skru opp alle sidepanelene og så blåse med lungekraft. Det fungerer det også selv om det tar lengre tid. Bare husk å snu deg godt vekk når du skal puse inn igjen eller så blir det ganske ubehagelig hehe. La også maskinen stå en liten time av før du slår den på igjen. Dette er bare for å være sikker på at evt. små spytt-dråper som kan ha kommet ut da du blåste har fått en sjans til å fordampe vekk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...