Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Folkevognbuss fra 1974 til 8.000,- - godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge ønsket meg en folkevognbuss til å reise land og strand rundt med. Har lett litt på nettet, men det finnes få (og dyre) slike busser.

I dag snublet jeg over en gammel 1974-modell som var til salgs for 8.000 kroner. Eieren bruker den lite, og vil derfor selge den.

Bilen har kjørt 137.000 km.

 

Bilen har en del småfeil. For eksempel er tenningen ødelagt, så man må "tjuvstarte" den. Motoren går godt når den er varm, men har en tendens til å stanse dersom den går på tomgang når den er kald. Å få start er forøvrig ikke noe særlig problem. Det er en del rust på bilen - stort sett små rustflekker her og der, men ikke noe alvorlig så vidt jeg kunne se.

 

Innvendig er bilen i ganske dårlig stand. Planen er eventuelt å røske ut alt interiør og bygge nytt.

 

Jeg har ikke noe særlig peiling på bil og motor, så jeg lurer på om 8.000 for en slik bil er et godt kjøp - eller om det blir et pengesluk som vil koste flere ganger innkjøpsprisen.

 

Så vidt jeg har forstått er det gunstig å kjøpe en slik bil med tanke på omregistrering, årsavgift, etc. da bilen er definert som veteranbil.

 

Bilder av bilen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har lenge ønsket meg en folkevognbuss til å reise land og strand rundt med. Har lett litt på nettet, men det finnes få (og dyre) slike busser.

I dag snublet jeg over en gammel 1974-modell som var til salgs for 8.000 kroner. Eieren bruker den lite, og vil derfor selge den.

Bilen har kjørt 137.000 km.

 

Bilen har en del småfeil. For eksempel er tenningen ødelagt, så man må "tjuvstarte" den. Motoren går godt når den er varm, men har en tendens til å stanse dersom den går på tomgang når den er kald. Å få start er forøvrig ikke noe særlig problem. Det er en del rust på bilen - stort sett små rustflekker her og der, men ikke noe alvorlig så vidt jeg kunne se.

 

Innvendig er bilen i ganske dårlig stand. Planen er eventuelt å røske ut alt interiør og bygge nytt.

 

Jeg har ikke noe særlig peiling på bil og motor, så jeg lurer på om 8.000 for en slik bil er et godt kjøp - eller om det blir et pengesluk som vil koste flere ganger innkjøpsprisen.

 

Så vidt jeg har forstått er det gunstig å kjøpe en slik bil med tanke på omregistrering, årsavgift, etc. da bilen er definert som veteranbil.

 

Bilder av bilen

Jeg ville jeg generelt vært skeptisk så lange du ikke er kyndig ang arbeid på bil, og du må levere bilen inn på verksted for å få noe ordnet. Rust bør du sjekke nøye for. En annen ting er at dette er en gammel motorkonstruksjon, som er luftkjølt (om jeg ikke husker feil). Disse bruker MYE drivstoff, så å reise land og strand med en slik bør tilsi en fet lommebok eller en sponsoravtale med Statoil ...

En i familien hadde en 198(2) modell, en av de "nyere" som hadde luftkjøling. De fikk den aldri til å bruke mindre enn 1,8 l/10KM, mens normalen på bykjøring var et stykke over 2l ...

 

En annen ting er at dette nok er å regne som veteranbil. Det er i så fall veldig gunstig, men vær klar over at det også er endel begrensninger på hvilken type kjøring den da kan brukes til. Hverdagskjøring tror jeg ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Søren, det var dette jeg fryktet ;)

 

VW-bussene fra 70-tallet har absolutt best design, men er nok sjelden i brukbar stand til en overkommelig pris.

Får heller satse på å finne en nyere modell på finn.no til et par titals tusen ekstra.

 

De skikkelig kule VW-bussene er de som ble laget frem til 1967, de med V-front og delt frontrute. De hadde så liten motor (1.5/34 hk, for eks) at forbruket ikke ble så høyt, regn med ca 0,7-0,8 l/mil. Til gjengjeld sliter du med å se 3 sifre på speedometeret :-)

Lenke til kommentar

Det aller beste med disse bilene er at motor og gear fra eldre porche 911 kan monteres uten de store annstrengelsene! 200HK! Da er det ikke noe problem å se tre siffer!

 

Er du ute etter en slik bil uten for mye rust ville jeg ha sett i Tyskland. www.Autoscout-24.de er en glimrende søkemotor for bruktbil på kontinentet. Etter som de fleste av disse er veteran er det vel bare en ca. kr. 3500 å betale til statskassen for å få den på vegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...