Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er boten for å stjele et skilt?


Ståle

Anbefalte innlegg

Jeg undres.

 

Quotet litt fra Snedige ting du lurer på-tråden, som da egentlig hører hjemme i juss-delen.

 

 

 

 

 

 

Hva er boten for å stjele et fartssoneskilt?

Og er det mulig å identifisere det når du først har fått det hjem?

Er det noe nummer på de?

 

Hvis jeg går på gaten med et skilt, kan jeg si "jeg har kjøpt det" ?

Jeg gjetter, vet absolutt ikke, at det er noen regler mot å omsette kommunal/statlig eiendom. Uansett vil det vel gå under heleri, siden et slikt skilt i privat besittelse nødvendigvis er stjålet, og dermed holder det ikke å si "jeg kjøpte det".

Forøvrig passer vel spm ditt bedre i jus-delen av forumet.

 

 

For det er et 70-sone skilt som er på strekningen mellom Oasen og utover der i Bergen, som står 50 meter før 50-sone skiltet. Og 700m etter siste innkjørsel/avkjørsel. Det skiltet har irritert meg mye. *Liste seg bort*

 

Hadde vært kult med et slikt skilt i oppkjørselen da :p

 

Det er jo lov å ha bekkalokk (kumlokk) hjemme. Er ikke det ca det samme?

 

 

For det er et 70-sone skilt som er på strekningen mellom Oasen og utover der i Bergen, som står 50 meter før 50-sone skiltet. Og 700m etter siste innkjørsel/avkjørsel. Det skiltet har irritert meg mye. *Liste seg bort*

 

Hadde vært kult med et slikt skilt i oppkjørselen da :p

 

Det er jo lov å ha bekkalokk (kumlokk) hjemme. Er ikke det ca det samme?

Jeg kan aldri tro det er det samme. Som du selv beviser i posten din, har et fartskilt mye større potensiale for misbruk. Kum(lokk) er jo noe man kan ha i hagen av praktiske årsaker. Et fartsskilt har ingen privatpersoner (lovlig) bruk for, men det kan definitivt misbrukes.

 

 

Klart det er lov å ha fartskilt hjemme. Men etter 2000 elns måtte private veiskilt være sort/hvit. Derfor er det slik at på mange private områder finner du skilt i sort/hvitt. Dog på mange gamle private områder har de fortsatt "vanlige" veiskilt. (EDIT: gjeler forøvrig ved privat vei/område ikke selskaper, f.eks. veiarbeidsselskaper kan bruke skilt i full farge når de utfører arbeid på offentlig vei).

 

Dessuten byttes skilt ut stadig vekk, og fartsgrenser endres. Så det er ingen grunn til at et skilt du har hjemme er stjålet. Selv har jeg blitt tilbudt et fotgjegerfeltskilt av veivesenet da disse er utgått (de har fått en kjønnsnøytral figur, den jeg ble tilbudt hadde en mann med hatt).

 

Skiltene er ikke akkurat billig heller, den refleksmalingen som er på den koster flere tusen. Men fortsatt, det må bevises at du har stjålet skiltet. Og veistrekningen ved Oasen i Bergen er ikke akkurat lite trafikkert. Du skal heller ikke se bort ifra at det er påført et serienummerstempel på skiltet, men avhengig av hvor lenge det har stått kan dette være visket vekk.

 

 

Klart det er lov å ha fartskilt hjemme. Men etter 2000 elns måtte private veiskilt være sort/hvit. Derfor er det slik at på mange private områder finner du skilt i sort/hvitt. Dog på mange gamle private områder har de fortsatt "vanlige" veiskilt. (EDIT: gjeler forøvrig ved privat vei/område ikke selskaper, f.eks. veiarbeidsselskaper kan bruke skilt i full farge når de utfører arbeid på offentlig vei).

 

Dessuten byttes skilt ut stadig vekk, og fartsgrenser endres. Så det er ingen grunn til at et skilt du har hjemme er stjålet. Selv har jeg blitt tilbudt et fotgjegerfeltskilt av veivesenet da disse er utgått (de har fått en kjønnsnøytral figur, den jeg ble tilbudt hadde en mann med hatt).

 

Skiltene er ikke akkurat billig heller, den refleksmalingen som er på den koster flere tusen. Men fortsatt, det må bevises at du har stjålet skiltet. Og veistrekningen ved Oasen i Bergen er ikke akkurat lite trafikkert. Du skal heller ikke se bort ifra at det er påført et serienummerstempel på skiltet, men avhengig av hvor lenge det har stått kan dette være visket vekk.

Det er jo en stor forskjell på sort/hvitt-skilt som alle vet er private og dermed lovlige å lage/ha, samt utgåtte skilter, og offisielle skilter som fortsatt er i bruk!

Jeg kan aldri tro du vil få eller få kjøpt et gyldig 70-skilt i rødt/sort/hvitt av vegvesenet. Hva om jeg får tak i et slikt, og setter det opp i en 30-sone? Eller omvendt? Det blir baluba..

 

 

 

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...