Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fordommer og bla bla


Anbefalte innlegg

Nå vil jeg ta opp et tema om rykter og fordommer rundt utenlandske kvinner. Rykter jeg ikke er så begeistra over.

 

Nå er det slik at mange Russiske, Ukrainske og Thailandske kvinner er gift med norske menn. Det jeg reagerer på er at her er det veldig forskjellig hvordan fordommene utarter seg.

 

For en eller annen grunn har det seg slik at Ukrainske og Russiske kvinner oftest blander seg usett i samfunnet ukommentert av almennheten. Grunnen er vel at de er hvite og ikke lette å oppdage.

 

Thailandske kvinner derimot er lett lagt merke til og det er mange historier på markedet om disse. Mange mener at prostitusjon er det eneste som foregår i Thailand, og gir uttrykk for at møter du en Thailandsk kvinne så automatisk lurer hun deg, juger til deg og bedrar deg for penger.

 

Historiene er likevel ikke like utbredt blandt Russere og Ukrainere.

 

Hvis Thailandske kvinner alle er horer og løgnere, og noen fryktelige jævler, hvorfor i all verden er det så mange som velger å ha dem som koner? Hvorfor er det så mange vestlige som finner seg kone der? Åja, de er tapere de mennene. Og fortsatt får jeg ikke høre noe om Ukrainske eller Russiske kvinner og deres menn.

 

Nei, dette er ikke annet enn renspikka rasisme, rett og slett. Stappfullt av fordommer.

 

Så leser jeg artikler som:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article262536.ece

http://kilden.forskningsradet.no/c17344/ar...ithin_tid=17514

 

Jeg får klart inntrykk av at alle Thailandske kvinner med en vestlig dømmes som horer i slike artikler. Jeg spør meg selv, hvorfor er det ikke gjort liknende undersøkelser om Ukrainske og Russiske kvinner?

 

Ja, det stemmer nok at det er en god del fordommer også i Thailand, og det er en del strengere og mer gammeldags holdninger til seksualitet. Men det betyr ikke at hvis en kvinne der nede har en one night stand (det hender slikt skjer også der nede) eller møter en europeer så er hun hore. Det blir ikke mer slik uansett om man er hvit eller Thai som sier dette.

 

Så her må folk gjerne komme med meninger, men min mening er at her er det en god del rasisme ute og går. Og hvem vet egentlig hvor ny-nazistene befinner seg i samfunnet? Man vet aldri om de som skriker høyt med slike undersøkelser faktisk har en skjult tilhørighet til en del av samfunnet som ønsker å være skjult....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kamerat som er gift med en Thailandsk kjerring.

Som sagt, er asiatiske kvinner mer "feminin" enn de etnisk norske.

 

De er velstelt, lager alltid mat, rydder alltid opp, ta seg alltid av ungen. Og ikke minst, skaffer seg nesten alltid en betalt jobb ved siden.'

 

Grunnen til fordommen, er rett og slett pga. ryktene.

Det er jo sant, på en måte.

Disse lutfattige "kvinnene" har jo ingenting å tape av å gifte seg med en "grei kar fra norden."

 

Fordi, for dem, kommer kjærligheten etter giftemålet og ikke før.

Derfor "varer" også forholdet mye lengre.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det er sannheten i det Vaio sier. Mange av de forholdene er ikke bassert på gjennsidig kjærlighet, men mer ensiding kjærlighet og noe som kansje kan utvikle seg til mer. For mange av de Thailandske kvinne blir den bleke norske mannen en bilett til en mye bedre tilværelse, mye bedre enn det de kunne ha fått hjemme.

Lenke til kommentar
Da utnytter de jo fyren for at de selv skal få en bedre tilværelse?

utnyttelsen er gjensidig...

 

Dette gjelder jo selvfølgelig også i veldig mange tilfeller når begge er født og oppvokst i Norge. Er ikke alle som er så heldige at de kan gifte seg av kjærlighet, men det trenger ikke å bety at de har det "verre" enn andre par.

Lenke til kommentar

Nå spora vi litt av her da.

Poenget er fordommer egentlig, og det er bra at vi i diskusjonen drar frem positive ting selvom vi sporer av, men tilbake til fordommer.

 

Ja, kanskje kjærligheten for noen av kvinnene utvikler seg etter at de har gifta seg, at de før giftemålet ikke føler den store kjærligheten, men det utvikler seg til å bli det.

 

MEN, det vi ikke kan si at fordi hun er Thailandsk, og han er hvit så er det sånn ALLTID. Da er vi inne på fordommer igjen, og det er feil, og dette er også denne diskusjonens tema.

Endret av choer_
Lenke til kommentar
Jeg som bor i vest var faktisk ikke klar over at russiske koner var omtrent like utbredt som de mer østlige konene.

Russiske og Ukrainske koner er nok ganske utbredt ja.

Det er noe statistikk her:

http://www.fafo.no/pub/rapp/747/747.pdf

Den er litt gammel, men gir en ide. Resten av rapporten er god lesing uansett.

Det er litt mer Thailandske, men det er fortsatt Russiske (etc) og Thailandske totalt sett det er mest av.

 

Men de Russiske har den fordelen av å være hvite og gå usett i samfunnet. Etter flere år her lærer de seg lettere bedre norsk enn de Thailandske vil jeg mene. Thailandsk er nok litt mer forskjellig fra Norsk enn Russisk, selv om Russisk ikke likner så mye på Norsk.

 

Russerne har via det å være usett sluppet unna spekuleringer og fremmedfrykten. Tross store avisoppslag om skippagura, trafic'ing, prostistusjon osv. Mens Thailendinger lider mye større og urettmessige kval.

 

Selv snakket jeg med en svenske forleden dag som var gift med en Ukrainsk kvinne, og vært det i mange år. Han kommenterte en arbeidskamerat som nesten var gift med en Thailandsk kvinne, man kunne jo aldri vite om hun hadde vært barjente før eller ikke, mente han.

 

Da synes jeg det begynner å bli dumt. Virkelig dumt. Hans Ukrainske kone som kan fremstå som like hentet som en Thailandsk kone var altså bedre enn den Thailandske konen pga ingenting annet enn fremmedfrykt basert på rasetrekk.

 

Det er en skam at vi "intelligente" mennesker ikke er mer bevisste over våre "avanserte" tanker.

 

Skal ellers nevne at det er en god del Thailandske kvinner i nord norge også.

Endret av choer_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså, jeg kjenner en som gjorde dette. Dro helt til Thailand og kom tilbake med ei dame og to av ungene hennes.

Jeg tror ikke han var misfornøyd med utvalget her (eller i Europa for den saks skyld) Tror heller kvinnenen var misfornøyde med han.

 

Uansett, når du er kjent for å være den som ikke akkurat har draget på damene, og så kommer hjem med ei Thailandsk som såvidt snakker engelsk og har to barn, er det ikke rart folk tenker ting :---)

Endret av Demille
Lenke til kommentar

Mange desperate nordmenn som reiser ned til Thailand. Synes det egentlig er sykt når en 50 år gammel mann gifter seg me ei på 18-20 år. Noen som så på det Thai-programmet på TV-Norge? Der måtte en norsk mann betale familien til hun ungjenta en sum med penger. Tror summen var på 100.000 NOK. Ikke rart uttryket "Kjøpt seg kone" kommer. Man må være virkelig desperat hvis man reiser så langt for ei kone.

Lenke til kommentar
Han er kanskje ikke fornøyd med utvalget som finnes her da?

 

Synes jeg er et dårlig argument. De burde nok lete litt mere.

Finn en norsk dame som er villig til å være hjemme, lage mat, pule når mannen måtte ønske, vaske huset og fortsatt prøve å se litt pen ut. Så skal jeg si at utvalget er bra her i Norge også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...